هشدار پاپ نسبت به بی تفاوتی در مجارستان اوربان: هشدار پاپ نسبت به بی تفاوتی در مجارستان اوربان

بوداپست: پاپ فرانسیس روز شنبه هنگام خوشامدگویی به پناهجویان در دومین روز سفر به مجارستان، جایی که ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور موضع سختی علیه مهاجرت اتخاذ کرده است، نسبت به “شرارت های بی تفاوتی” هشدار داد.
حدود 600 پناهنده — بیشتر از اوکراین — و مردم فقیر در کلیسای سنت الیزابت در بوداپست جمع شدند تا به سخنان پاپ گوش دهند. حدود هزار نفر دیگر بیرون جمع شدند.
پاپ پس از شنیدن گزارش هایی از زندگی آنها، از جمله اولگ یاکولف، پدر پنج فرزندی که از اوکراین گریخت، از مجارستان تشکر کرد که “نه تنها با سخاوت بلکه با اشتیاق از این تعداد پناهنده از اوکراین استقبال کرده است”.
دولت اوربان – با انحراف از موضع معمول ضد پناهجویان خود – از کسانی که از جنگ در همسایه اوکراین فرار می کنند استقبال کرده است.
اما فعالان می گویند که به سختی یک سیستم پشتیبانی وجود دارد. اصرار اوربان بر حفظ روابط با مسکو باعث بیگانه شدن اوکراینی ها نیز شده است.
پاپ بر لزوم ابراز “شفقت با همه” تاکید کرد.
او از مردم خواست تا “به ریشه کن کردن شرارت های بی تفاوتی و خودخواهی از جامعه، از شهرها و مکان هایی که در آن زندگی می کنیم کمک کنند و امید به دنیایی جدید، عادلانه تر و برادرانه تر را دوباره زنده کنند.”
روز جمعه، این مرد 86 ساله آرژانتینی بر “نیاز به باز بودن نسبت به دیگران” تاکید کرد و در سخنرانی برای اوربان و دیگر مقامات دولتی نسبت به “خودکشی” هشدار داد.
یک زن اوکراینی بیرون از کلیسا، که فقط نام خود را النا گذاشت، روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که امیدوار است پاپ را ببیند “که مدافع قوی صلح است”.
حمایت از پناهندگان را از بین برد
این رقصنده 43 ساله از شمال کیف گفت: “ما در اینجا هیچ مشکلی نداریم، اما بدیهی است که وقتی منتظر بازگشت هستید، خیلی عمیق خود را غرق نمی کنید.”
از زمانی که روسیه بیش از یک سال پیش به همسایه خود حمله کرد، بیش از دو میلیون اوکراینی وارد مجارستان شده اند، اما تنها 35000 نفر برای وضعیت حفاظت موقت اتحادیه اروپا در این کشور درخواست داده اند.
این بسیار کمتر از کشورهای دیگر در غرب اوکراین است.
در اتحادیه اروپا، اوربان از محکوم کردن نام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین، یک استثنا است.
او همچنین از ارسال کمک نظامی به اوکراین امتناع می ورزد و تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه را به باد انتقاد می گیرد.
گروه حقوقی کمیته هلسینکی مجارستان (HHC) می گوید که اوکراینی ها با سیستم حمایت از پناهندگان “تخریب شده” روبرو هستند.
از سال 2020، پس از آنکه اتحادیه اروپا بوداپست را مجبور کرد به اصطلاح مناطق ترانزیت مرزی را که بروکسل «اردوگاه‌های بازداشت» نامیده می‌شود، ببندد، بوداپست فقط درخواست‌های پناهجویان را در سفارتخانه‌های مجارستان در خارج از کشور می‌پذیرد.
این امر تعداد پناهجویان را کاهش داده است.
روز یکشنبه، پاپ مراسمی در فضای باز در ساعت 9:30 صبح (0730 به وقت گرینویچ) در بوداپست برگزار می‌کند که انتظار می‌رود هزاران نمازگزار به عنوان تاجگذاری مراسم سه روزه وی در مجارستان در آن شرکت کنند.
این چهل و یکمین سفر بین المللی فرانسیس از زمان پاپ شدن در سال 2013 و اولین سفر خارج از کشور او پس از گذراندن سه شب در بیمارستان به دلیل برونشیت در ماه گذشته است که به نگرانی ها در مورد سلامت طولانی مدت او دامن زد.
خودمان را ببندیم
با وجود درد مداوم زانو که او را مجبور به حرکت با ویلچر می‌کرد، به نظر می‌رسید که پاپ در وضعیت مناسبی قرار دارد.
روز شنبه، حدود 11000 جوان از او در یک کنسرت استادیوم استقبال کردند که در آن یک مکعب روبیک، اختراع مجارستانی، به عنوان یکی از هدایای متعدد به او داده شد.
ماریا وارگا، دانشجوی 22 ساله دانشگاه، گفت امیدوار است مجارهای بیشتری از آموزه های پاپ پیروی کنند.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما بیش از حد آماده ایم که خودمان را ببندیم و به افرادی که از جنگ و مشکلات فرار می کنند کمک نکنیم.
اما دانش‌آموز دبیرستانی تاماس بانهدی، 18 ساله، هشدار داد که همه نظرات پاپ، از جمله در مورد مهاجرت، محبوب نبودند.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: ما می خواهیم مجارستان را یک کشور مسیحی و محافظه کار نگه داریم.
اوایل روز شنبه، فرانسیس حدود 20 دقیقه با هیلاریون، اسقف و رئیس سابق بخش روابط خارجی کلیسای روسیه صحبت کرد.
کیریل، رهبر ارتدکس روسیه، هیلاریون را برکنار کرد، در حالی که روابط پاپ و کریل به دلیل حمایت شدید پاپ از مسکو تیره شده است.
فرانسیس آخرین بار در سال 2021 از مجارستان – جایی که 39 درصد از جمعیت 9.7 میلیونی آن کاتولیک هستند – بازدید کرد.
ژان پل دوم اولین پاپی بود که به مجارستان سفر کرد و در سال های 1991 و 1996 سفر کرد.