هلندی ها روز پادشاه را جشن می گیرند: هلندی ها روز پادشاه را با کاهش اعتماد به سلطنت جشن می گیرند

روتردام: میلیون‌ها عیاشی هلندی روز پنج‌شنبه برای جشن گرفتن جشن‌های روز پادشاه به خیابان‌ها آمدند، نارنجی پوشیدند و از بازارهای روباز لذت بردند – حتی در حالی که اعتماد به مردی که در مرکز مهمانی سراسری قرار داشت به حدی فرو رفت.
شاه ویلم الکساندرنظرسنجی سالانه شرکت تحقیقاتی Ipsos نشان داد که این هفته پس از تعطیلات در یونان در طول همه‌گیری و زیر پا گذاشتن قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، که تولد 56 سالگی او دلیل رسمی تعطیلات است، تقریباً مانند گذشته محبوب نیست.
این نظرسنجی نشان داد که اعتماد به اولین پادشاه کشور در بیش از 120 سال، که 10 سال پیش جانشین مادرش ملکه بئاتریکس شد، امسال به 46 درصد کاهش یافته است، در حالی که حمایت از سلطنت به طور کلی به 55 درصد کاهش یافته است.
این اعداد تا شروع همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 حدود 75 درصد ثابت بودند.
اما ویلم الکساندر همچنان ده‌ها هزار هوادار را با لباس نارنجی به افتخار مجلس حاکم نارنجی در روز پنج‌شنبه به روتردام دعوت کرد که همراه با همسر محبوب‌ترش در جشن‌ها شرکت کرد. ملکه ماکسیما و دو تا از سه دخترشون
در جاهای دیگر، مردم به «بازارهای آزاد» سنتی هجوم آوردند، جایی که مردم غرفه‌های موقتی می‌سازند یا فرش پهن می‌کنند تا انواع لباس‌ها، اسباب‌بازی‌ها، اثاثیه و سایر دارایی‌هایی را که دیگر نمی‌خواهند یا نیازی به چند سنت یا یورو ندارند بفروشند.
مراکز تاریخی آمستردام، اوترخت و لاهه از اواخر روز چهارشنبه با آغاز جشن‌ها در جشن‌های شب پادشاهی مملو از هزاران نفر شده است.
نخست وزیر مارک روته روز چهارشنبه گفت کاهش محبوبیت خاندان سلطنتی او را نگران نکرده است، زیرا او نقش آنها را در “یکپارچگی” کشور ستوده است.
او گفت: “حمایت همیشه متفاوت خواهد بود، اما این دلیلی برای نگرانی نیست.” “و تایید 55٪؟ بیا! من معتقدم که من در 20٪ هستم.”