واکسن Covid-19 پس از دو سرعت یک ساله ، سرانجام در دسترس است

پاریس: کمتر از یک سال پس از انتشار ویروس کرونا ویروس ناشناخته که جان یک میلیون و 400 هزار نفر را گرفته است ، تعدادی از واکسن های بسیار امیدوار کننده Covid-19 در آستانه انتشار هستند.
مقامات بهداشتی می توانند در عرض چند هفته چراغ سبز برای استفاده اضطراری نشان دهند ، که سریعترین تولید واکسن برای یک بیماری همه گیر در تاریخ را نشان می دهد – اما س manyالات زیادی همچنان باقی است.
پس از ماهها بدون دستیابی به موفقیت چشمگیر ، همه چیز در ماه نوامبر سرعت گرفت ، زمانی که چندین شرکت دارویی اعلامیه های مقدماتی دلگرم کننده ای درباره اثر بخشی واکسن های خود ارائه دادند.
آژانس دارویی اروپا (EMA) ، متهم به نظارت بر تأیید دارو در اتحادیه اروپا ، به خبرگزاری فرانسه گفت كه می تواند اولین واكسن های Covid-19 را تا پایان سال یا اوایل سال 2021 تأیید كند. فرانسه ، اسپانیا و ایتالیا طرح های كامل دارند برنامه های توزیع را بر این اساس ارائه دهید.
در فراسوی اقیانوس اطلس ، می توان از اواسط ماه دسامبر اقدامات واکسیناسیون را در ایالات متحده آغاز کرد ، با این فرض که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) یک جدول زمانی سریع برای استفاده گسترده را تصویب کند.
مقامات چینی در حال حاضر شروع به آزار و اذیت بیماران پرخطر کرده اند و در روسیه دو واکسن برای استفاده تأیید شده بودند حتی قبل از شروع مرحله نهایی آزمایشات بالینی.
تحقیق ، آزمایش ، تأیید ، تولید و توزیع واکسن جدید معمولاً یک دهه یا بیشتر طول می کشد.
سرعت سرسام آور توسعه ، و در نتیجه تولید واکسن Covid-19 به نصف دوازده ، شاهد یک حمله برق آسای بی سابقه از تحقیقات دولتی و خصوصی بود که با مبالغ هنگفت پول و دستورات موقت میلیاردها دوز پشتیبانی می شد.
اما همه طرف های درگیر اصرار دارند که گوشه ها بریده نشده است.
به عنوان مثال ، سازمان تنظیم مقررات اتحادیه اروپا ، تلاش “برای تسریع” در روند ارزیابی را تأیید کرد ، اما اصرار داشت که “اطمینان از همان استانداردهای نظارتی بالا برای کیفیت ، ایمنی و اثربخشی” همانند سایر داروها.
اما این دستاورد خارق العاده به معنای واکسیناسیون جهانی انتظار نیست.
رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) اخیراً در توئیتی نوشت: “تهیه اولیه واکسن COVID19 محدود خواهد بود ، بنابراین # کارمندان بهداشت ، افراد مسن و سایر جمعیت های در معرض خطر اولویت قرار می گیرند.”
وی هشدار داد ، فقیرترین کشورهای جهان نباید منتظر بمانند تا به کشورهای ثروتمندی که میلیاردها دوز ذخیره کرده اند خدمت کنند.
وی گفت: “فوریتی که با آن واکسن تولید شده باید با همان فوریت برای توزیع عادلانه آنها مطابقت داشته باشد.” ، وی با بیان اینكه این خطر وجود دارد كه افراد فقیر و آسیب پذیر “لگدمال شوند” تا مایه زنی شوند.
خیلی زود گفتن از 9 نوامبر ، چهار سازنده دارو اعلام کرده اند که واکسن هایشان م workثر است ، بیشتر آنها بیش از 90 درصد موارد است.
اولین گزارشی که نتایج فاز 3 را گزارش کرد ، همکاری بین آلمان و آلمان بین غول دارویی Pfizer و شرکت بیوتکنولوژی BioNTech آلمان و به دنبال آن شرکت آمریکایی Moderna ، مشارکت انگلیس بین AstraZeneca و دانشگاه آکسفورد و موسسه دولتی تحقیقاتی Gamaleya روسیه بود. اپیدمیولوژی و میکروب شناسی.
اما عجله برای نتیجه گیری در انتظار بازار گسترده جهانی به این معنی است که اعلامیه ها توسط خود شرکت ها اعلام شده است و هنوز با انتشار در ژورنال های معتبر پشتیبانی نشده است که ممکن است ماه ها به طول انجامد.
تمام واکسن های رونمایی شده نزدیک به پایان آزمایش های به اصطلاح فاز 3 است ، آخرین مرحله در فرآیندی که ایمنی و اثربخشی را بر روی ده ها هزار داوطلب از سنین و قومیت های مختلف در سراسر جهان آزمایش می کند.
اساساً ، کارآیی واکسن با مقایسه تعداد افرادی که مبتلا به Covid-19 هستند در گروهی از داوطلبان واکسینه شده در مقایسه با گروه دیگری که به جای داروی فعال دارونما دریافت می کنند ، تعیین می شود.
آستانه انتشار یافته ها – تعداد افراد آلوده به Covid-19 – در هر مورد متفاوت بود: 170 برای Pfizer / BioNTech ، 95 برای Moderna ، 131 برای AstraZeneca / Oxford و تنها 39 برای موسسه Gamaleya.
Pfizer 95 درصد اثربخشی را گزارش کرد ، از این 170 بیمار Covid-19 فقط هشت نفر از گروه واکسینه شده بودند. از نظر Moderna – با 94.5 درصد کارایی – تقریباً یکسان بود ، در حالی که واکسن Sputnik V Gamaleya 91.4 درصد اثربخشی گزارش داد.
محاسبات واکسن دو دوز AstraZeneca پیچیده تر بود. در دو آزمایش جداگانه با پروتکل های کمی متفاوت ، دارو 70 درصد از زمان کار می کند.
اما در گروهی که اولین ضربان آنها بیشتر از دوز کامل بود ، نیمی از دوز بود ، میزان اثربخشی به 90 درصد افزایش یافت و آن را در یک لیگ دیگر قرار داد. این شرکت گفت ، نتیجه ضد بصری – واکسن کمتری که محافظت بیشتری از آن ایجاد می کند – ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن است.
اما میزان موفقیت تنها معیار تعیین واکسن در شرایط مختلف نیست. هزینه و تدارکات نیز عواملی هستند.
به عنوان مثال ، ضربان دو گانه AstraZeneca با کمترین هزینه ، با دوز 2.5 یورو (3 دلار) در هر دوز ، کمترین هزینه را دارد.
همچنین در بحث حمل و نقل و ذخیره سازی از یک مزیت قابل توجه برخوردار است. واکسن Moderna باید در دمای -20 درجه سانتیگراد نگهداری شود ، در حالی که Pfizer برای زنده ماندن به دمای 70- حتی سردتر نیاز دارد. در مقابل ، واکسن AstraZeneca می تواند در دمای یخچال طبیعی ذخیره شود.
تعداد زیادی وجود دارد ، از جمله برخی از موارد بزرگ.
آدانوم گبریزوس اظهار داشت: “ما می دانستیم كه واكسن برای كنترل همه گیری ضروری است.” “اما مهم است که تأکید کنیم واکسن مکمل ابزارهای دیگر ما است و نه جایگزین آنها.”
رئیس سازمان بهداشت جهانی افزود: “چراغ در انتهای این تونل طولانی و تاریک بیشتر روشن می شود.”
بزرگترین علامت س questionالی که در مورد همه این واکسن ها وجود دارد این است که چه مدت مصونیت دوام دارد. همه نتایج تنها چند هفته پس از تزریق واکسن گزارش شده است.
“پنی وارد” ، استاد مدعو پزشکی دارویی در کالج کینگ لندن ، به خبرنگاران گفت: “چه مدت محافظت ادامه خواهد داشت؟ آیا واکسیناسیون منجر به جهش” فرار “ویروس می شود که اثر واکسن را با گذشت زمان کاهش می دهد؟”
تعداد معدودی از عفونت های مجدد ، که در آن افراد از Covid-19 بهبود یافتند تا توسط یک سویه متفاوت متفاوت آلوده شوند ، همچنین س questionsالاتی را در مورد مدت مصونیت ایجاد می کند.
دانشمندان همچنین هنوز نمی دانند که آیا واکسن ها در افراد با خطر بالا ، به ویژه افراد مسن که بسیار بیشتر مستعد علائم تهدید کننده زندگی هستند ، به همان اندازه موثر است.
یکی دیگر از “ناشناخته های شناخته شده” دیگر این است که آیا یک واکسن م simplyثر به سادگی علائم را از بین می برد یا اینکه از انتقال ویروس به کسی جلوگیری می کند.
به عبارت دیگر ، حتی اگر از شما در برابر بیماری محافظت کند ، آیا از دیگران که با آنها تماس می گیرید از گرفتار شدن اشکال محافظت می کند؟
در اینجا دوباره ، AstraZeneca ممکن است در رقابت امتیاز داشته باشد.
النور رایلی ، استاد ایمنی شناسی و بیماری های عفونی در دانشگاه ادینبورگ ، به مرکز رسانه های علوم در لندن گفت: “تیم آکسفورد / AstraZeneca سواب های بینی و گلو را از همه شرکت کنندگان در آزمایش جمع آوری کرده است تا به دنبال عفونت های بدون علامت باشند.”
سازنده دارو “نشانه های اولیه” یافت که این واکسن می تواند انتقال ویروس را کاهش دهد.
با تماس AFP ، AstraZeneca خاطرنشان كرد كه همه 23000 نفر از افراد مورد آزمايش از نظر موارد بدون علامت مورد آزمايش قرار نگرفتند ، اما تعداد آنها را اعلام نكرد.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) 48 “واکسن کاندید” را در مرحله آزمایشات بالینی بر روی انسان تا اواسط ماه نوامبر شناسایی کرده است ، اما فقط 11 مورد را در پیشرفته ترین مرحله فاز 3 انجام داده است.
علاوه بر چهار مورد اعلام شده در این ماه ، چندین واکسن چینی از آزمایشگاه های دولتی ساخته شده توسط Sinovac ، Sinopharm و CanSino است.
WHO 164 پروژه واکسن دیگر را شناسایی کرده است که هنوز در مرحله پیش بالینی توسعه هستند.
برخی از روش های ساخت واکسن آزمایش شده و آزمایش شده اند ، در حالی که برخی دیگر به صورت آزمایشی باقی مانده اند.
واکسن های غیرفعال شده سنتی از میکروب ویروسی که از بین رفته است استفاده می کنند ، در حالی که دیگران از سویه ای ضعیف یا “ضعیف” استفاده می کنند.
این واکسن ها زمانی کار می کنند که بدن با پاتوژن غیرفعال شده برخورد کند ، گویی که یک تهدید واقعی است و با تولید آنتی بادی برای از بین بردن آن بدون به خطر انداختن بیمار با عفونت کامل.
واکسن های موسوم به “زیر واحد” حاوی قطعه ای از ویروس یا باکتری هایی هستند که از آنها گرفته شده اند تا یک واکنش ایمنی مشابه ایجاد کنند.
گونه های “ناقل ویروسی” قطعاتی از DNA ویروسی را به سلول ها منتقل می کنند ، که اغلب باعث بالا رفتن مولکول های ویروس دیگر می شوند.
به عنوان مثال ، ویروس سرخک که با پروتئین ویروس کرونا ویرایش شده است – دستگاهی که SARS-CoV-2 برای اتصال به سلولهای انسانی استفاده می کند – می تواند برای ایجاد مصونیت Covid-19 مستقر شود.
واکسن های Pfizer و Moderna مبتنی بر فناوری پیشرفته ای هستند که با استفاده از نسخه های مصنوعی مولکول هایی به نام RNA پیام رسان ، سلول های انسانی را هک کرده و به طور موثر به کارخانه های تولید واکسن تبدیل می کنند.
هر کدام از واکسن ها برای اولین بار توزیع می شود ، یک س finalال آخر وجود دارد که دانشمندان قادر به پاسخ دادن به آن نیستند ، اما این می تواند موفقیت تلاش آنها را تعیین کند: در دوره عدم اعتماد عمیق به قدرت ، چند نفر از واکسیناسیون امتناع می ورزند؟
طبق مطالعه ماه گذشته در مجله Royal Science Open Science ، درصد قابل توجهی از مردم در بسیاری از کشورها نظریه های توطئه درباره منشا origin واکسن ها یا خود ویروس را می پذیرند.
به عنوان مثال ، در مکزیک ، بیش از یک پنجم از افراد مورد سوال گفتند که فکر می کنند بیماری همه گیر خود “بخشی از برنامه ای برای تحمیل واکسیناسیون در سراسر جهان” است.
نظرسنجی منتشر شده در اوایل ماه جاری توسط مجمع جهانی اقتصاد در 15 کشور نشان داد که تعداد افرادی که مایل به واکسیناسیون هستند از اوت از 77 به 73 درصد کاهش یافته است.