وزیر فرانسه از آذربایجان خواست تا راه به سمت منطقه مورد مناقشه را آزاد کند

باکو: کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه از آذربایجان خواست تا یک دستگاه تازه نصب شده را حذف کند ایست بازرسی در جاده ای که ارمنستان را به سرزمین مورد مناقشه وصل می کند قره باغ کوهستانی، در اولین مرحله از سفر ظریف به هر دو کشور.
اظهارات او در باکو واکنش تند همتای آذربایجانی او را به دنبال داشت که حساسیت های ماموریت او را برجسته کرد.
آذربایجان و ارمنستان در سه دهه گذشته بر سر قره باغ کوهستانی که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می شود، اما عمدتاً ارمنی های قومی ساکن هستند و توسط یک دولت جدایی طلب اداره می شود، دو جنگ با یکدیگر داشته اند.
آذربایجان در اقدامی که ارمنستان آن را نقض فاحش آتش‌بس سال 2020 بین دو کشور خواند و نگرانی ایالات متحده را نیز برانگیخت، جمهوری آذربایجان روز یکشنبه یک پست بازرسی جدید در جاده قره باغ، کریدور لاچین ایجاد کرد.
کولونا در کنفرانس خبری مشترک با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان گفت: ما از اقدامات یکجانبه آذربایجان در آغاز کریدور لاچین ابراز تاسف می کنیم. آزادی حرکت در راهرو برای ایجاد مجدد اعتماد ضروری است.
بایراموف در پاسخ گفت آذربایجان در 2-1/2 سال گذشته گفته است که ارمنستان از این مسیر برای انتقال سلاح و جنگنده به قره باغ استفاده می کند، “اما من به یاد نمی آورم که فرانسه هیچ بیانیه ای علیه ارمنستان داشته باشد”.
مسدود کردن
ظاهر این ایست بازرسی نشان دهنده تشدید شدید محاصره چند ماهه قره باغ بود که در دسامبر آغاز شد، زمانی که غیرنظامیان آذربایجانی که خود را فعالان محیط زیست معرفی می کردند، جاده را به روی ترافیک بستند.
ارمنی‌های قومی در قره باغ از یک بحران انسانی شکایت کرده‌اند، در حالی که خود ارمنستان ناامیدی فزاینده‌ای را از شکست نیروهای حافظ صلح روسی در باز نگه داشتن راه ابراز کرده است. روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که رئیس جدید نیروهای حافظ صلح خود را منصوب کرده است.
به طور جداگانه، وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه فرانسه و ایالات متحده را به تلاش برای تضعیف نقش سنتی روسیه به عنوان میانجی در مناقشه قره باغ متهم کرد.
کولونا که بعداً عازم ارمنستان بود، پیشنهاد یک خبرنگار مبنی بر اینکه فرانسه علیه آذربایجان مغرضانه است را رد کرد و گفت که تنها نفعش تامین صلح است.
او گفت که بازگشایی کریدور لاچین هم یکی از نکات حقوق بین الملل و هم مسئله بازگرداندن اعتماد بین دو طرف است.
او گفت: “اگر می خواهید روند صلح را تقویت کنید، بله، ما به حرکاتی نیاز داریم که بتواند به بازسازی اعتماد کمک کند.”