پاپ از “مأموریت” صلح مخفی، کمک به کودکان اوکراینی صحبت می کند

سوار بر هواپیمای پاپال: پاپ فرانسیس روز یکشنبه فاش کرد که یک “مأموریت” صلح مخفی در جنگ روسیه در اوکراین در حال انجام است، اگرچه او جزئیاتی ارائه نکرد و گفت واتیکان مایل است به تسهیل بازگشت کودکان اوکراینی که در طول جنگ به روسیه برده شده اند کمک کند.
فرانسیس در طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مسیر خانه از مجارستان گفت: “من برای انجام هر کاری آماده هستم.” ماموریتی وجود دارد که عمومی نیست و در حال انجام است. وقتی عمومی شد، در مورد آن صحبت خواهم کرد.»
فرانسیس وقتی از او پرسیده شد که آیا در جریان گفتگوهای آخر هفته خود در بوداپست با نخست وزیر مجارستان، ویکتور اوربان یا نماینده کلیسای ارتدکس روسیه در مجارستان، درباره ابتکارات صلح صحبت کرده است، جزئیاتی ارائه نکرد.
از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، اخراج کودکان اوکراینی نگران کننده بوده است. فرانسیس گفت که مقر مقدس پیش از این به میانجیگری برخی از تبادل زندانیان کمک کرده است و “هر کاری که از نظر انسانی ممکن است” را برای اتحاد مجدد خانواده ها انجام خواهد داد.
«تمام حرکات انسان کمک می کند. فرانسیس گفت: حرکات ظالمانه کمکی نمی کند.
دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس حکم بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و کمیسر کودکان روسیه را صادر کرد و آنها را به جنایات جنگی برای ربودن کودکان از اوکراین متهم کرد. روسیه هر گونه تخلفی را رد کرده و مدعی است که این کودکان برای امنیت خود منتقل شده اند.
هفته گذشته، دنیس شمیحال، نخست وزیر اوکراین با فرانسیس در واتیکان ملاقات کرد و از او خواست تا به بازگرداندن کودکان اوکراینی که در پی تهاجم روسیه گرفته شده بودند، کمک کند.
من از معظم له خواستم که به ما کمک کند تا اوکراینی ها، کودکان اوکراینی که بازداشت، دستگیر و به طور جنایتکارانه به روسیه اخراج شده اند، به خانه بازگردیم؟ شمیحال پس از حضار به انجمن مطبوعات خارجی گفت.
فرانسیس یادآور شد که مقر مقدس تبادل برخی از زندانیان را تسهیل کرده است و از طریق سفارتخانه‌ها کار می‌کرده است و پذیرای درخواست اوکراین برای پیوستن مجدد کودکان اوکراینی به خانواده‌هایشان بود.
تبادل زندانیان «به خوبی پیش رفت. من فکر می کنم برای این نیز می تواند خوب باشد. این مهم است. او افزود: “سریر مقدس برای انجام این کار در دسترس است، زیرا این کار درستی است.” ما باید هر کاری که از نظر انسانی ممکن است را انجام دهیم.»