پاپ در مراسم عبادی آخر در بوداپست از مجارستان خواست تا درها را به روی مهاجران باز کند

بوداپست: پاپ فرانسیس اصرار کرد مجارستانی ها تا روز یکشنبه درهای خود را به روی دیگران باز کند، زیرا او سفر آخر هفته را با درخواست از اروپا برای استقبال از مهاجران و فقرا و پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین به پایان رساند.
فرانسیس این درخواست را از سواحل دانوب در حالی که مراسم عشای ربانی را در میدان کوسوث لایوس بوداپست برگزار می کرد، با پارلمان مجارستان و پل زنجیره ای معروف بوداپست به عنوان پس زمینه صادر کرد. این جشن نقطه برجسته دیداری سه روزه فرانسیس را ارائه کرد که نگرانی واتیکان در مورد وضعیت اسفناک همسایه اوکراین بر آن حاکم بود.
به نقل از سازمان دهندگان محلی، واتیکان گفت که حدود 50000 نفر در مراسم عشای ربانی شرکت کردند که بیش از 30000 نفر از آنها در یک صبح آفتابی بهاری در میدان حضور داشتند. از جمله رئیس جمهور کاتالین نواک و نخست وزیر پوپولیست دست راستی مجارستان، ویکتور اوربان، که حمایت گرم او از اوکراین، دیگر اعضای اتحادیه اروپا را متزلزل کرده است.
فرانسیس از استقبال اخیر مجارستان از پناهندگان اوکراینی ابراز قدردانی کرده است. اما او سیاست‌های تندرو ضد مهاجرتی اوربان را که در سال‌های 2015-2016 شامل ساخت یک حصار سیمی در مرز با صربستان برای جلوگیری از ورود مردم بود، به چالش کشیده است. پس از ورود، فرانسیس از مجارستان و اروپا خواست تا از کسانی که از جنگ، فقر و تغییرات آب و هوایی فرار می کنند استقبال کنند و خواستار ایجاد کریدورهای مهاجرتی امن و قانونی شدند.
فرانسیس در موعظه یکشنبه خود در دانوب گفت: “چقدر غم انگیز و دردناک است دیدن درهای بسته.” «درهای بسته خودخواهی ما نسبت به دیگران؛ درهای بسته فردگرایی ما در میان جامعه ای رو به رشد انزوا؛ درهای بسته بی تفاوتی ما نسبت به مستضعفان و کسانی که رنج می برند؛ درهایی را که به روی کسانی می بندیم که بیگانه یا بی شباهت هستند. فرانسیس گفت: ما نسبت به مهاجران یا فقرا.
فرانسیس در آخرین دعا در پایان مراسم عشای ربانی، برای صلح در اوکراین و “آینده ای با امید، نه جنگ، آینده ای پر از گهواره، نه مقبره، دنیایی از برادران و خواهران، نه دیوارها” دعا کرد.
فرانسیس 86 ساله در درخواست های خود برای پایان دادن به جنگ روسیه، با ابراز همبستگی با اوکراینی ها در حالی که درها را برای گفت وگو با مسکو باز نگه می دارد، سعی در ایجاد تعادل دیپلماتیک داشته است. روز شنبه، او با پناهندگان اوکراینی دعا کرد و سپس با فرستاده پدرسالار روسیه، کریل، که قاطعانه از تهاجم مسکو حمایت کرده و آن را به عنوان یک نبرد متافیزیکی علیه غرب لیبرال توجیه کرد، ملاقات کرد.
فرانسیس صلیب متروپولیتن هیلاریون را به نشانه احترام به کلیسای ارتدکس روسیه در جریان نشستی 20 دقیقه ای “صمیمانه” در سفارت واتیکان در بوداپست، توسط واتیکان بوسید. هیلاریون که به عنوان وزیر امور خارجه قدیمی کلیسای روسیه روابط خوبی با واتیکان برقرار کرد، گفت که او اکنون به عنوان نماینده پاتریارک مسکو در بوداپست در مورد فعالیت خود به فرانسیس توضیح داده است.
واتیکان نیوز گفت که هیلاریون به همراه نمایندگان دیگر کلیساهای مسیحی مجارستان و جامعه یهودیان در مراسم عشای روز یکشنبه فرانسیس شرکت کرد.
سفر فرانسیس به مجارستان که دومین سفر او در چند سال اخیر است، او را به همان اندازه که قبلا به جبهه اوکراین نزدیک کرده بود، به قلب اروپا نیز نزدیک کرد، جایی که دولت مسیحی آشکارا راستگرای اوربان خود را به عنوان سنگری در برابر غرب سکولاریزه قرار داده است. جهان
فرانسیس، با این حال، از این دیدار استفاده کرده است تا قاره را دوباره به روح وحدت و هدف خود بیابد و از پل های بوداپست بر روی رود دانوب به عنوان نمادهای اتحاد و پیوند یاد کند. این دیدار در حالی انجام می شود که قوه مقننه اتحادیه اروپا همچنان به فشار بر مجارستان برای مقابله با آنچه قانونگذاران اتحادیه اروپا آن را بدتر شدن حاکمیت قانون و اصول دموکراتیک، از جمله آزادی رسانه ها و حقوق LGBTQ+ می دانند، انجام می شود.
محل برگزاری مراسم عشای ربانی او نمی‌توانست برای پیام فرانسیس مناسب‌تر باشد: میدان وسیع به نام یکی از مشهورترین دولتمردان مجارستان که پس از انقلاب 1848-1849 علیه حاکمیت هابسبورگ به عنوان اولین نخست‌وزیر این کشور خدمت کرد، نامگذاری شده است. تنها توسط پارلمان نمادین نئوگوتیک مجارستان، بزرگترین ساختمان کشور و خانه مجلس ملی آن، از کرانه چپ رودخانه دانوب جدا شده است. در نزدیکی پل زنجیره ای قرار دارد، یکی از چندین پل که بر روی رودخانه قرار دارد و دو طرف شهر بودا و آفت را به هم متصل می کند.
خواهر مارتا، یک راهبه مجارستانی الاصل از برزیل که در مراسم عشای ربانی شرکت کرد، گفت که امیدوار است پیام خوشامدگویی فرانسیس در مجارستان شنیده شود. او پس از عبادت گفت: ما (برزیلی ها) به گشاده رویی نسبت به دیگران عادت کرده ایم و امیدواریم مجارستان نیز در این مسیر باز شود.
اما ارنو سارا، ساکن بوداپست، گفت که وضعیت این کشور خوب است.
سارا گفت: “من نمی دانم که آیا ما (مجارستان ها) نیاز به تغییر داریم یا خیر. اصلاً هیچ چیز در این کشور غیرعادی نیست، هر نوع رفتاری که ما مجبور به تغییر آن باشیم.”
فرانسیس دیدار خود را یکشنبه با سخنرانی درباره فرهنگ اروپایی در دانشگاه کاتولیک پازمانی پیتر بوداپست به پایان می رساند.