پاپ فرانسیس از مجارستان خواست تا درها را به روی مهاجران باز کنند

سوار بر هواپیمای پاپال: پاپ فرانسیس روز یکشنبه همزمان با پایان سفر سه روزه خود به این کشور اروپای مرکزی به رهبری نخست وزیری که شدیداً مخالف مهاجرت است، از مجارها خواست تا درها را به روی مهاجران باز کنند.
فرانسیس در طول سفر خود به بوداپست – که تحت سلطه جنگ در کشور همسایه اوکراین است – بر موضع خوشامدگویی نسبت به کسانی که از درگیری یا فقر می گریزند تاکید کرده است.
اظهارات وی کاملاً در تضاد با موضع نخست وزیر مجارستان ویکتور اوربان است که در حالی که از پناهندگان اوکراینی استقبال می کند، از لفاظی های ضد مهاجرتی دفاع کرده است.اروپای مسیحیاز زمان به قدرت رسیدن در سال 2010.
حدود 50000 نفر، از جمله اوربان، به رهبری پاپ در یک توده در فضای باز در میدان مرکزی بوداپست تحت تدابیر شدید امنیتی گوش دادند که طی آن پاپ آرژانتین از همه، از جمله “آنهایی که مسئولیت های سیاسی و اجتماعی دارند” خواست تا بازتر باشند.
“لطفا، اجازه دهید آن درها را باز کنیم!” پاپ 86 ساله گفت: دیدن درهای بسته غم انگیز و دردناک است.
فرانسیس گفت: “درهای بسته خودخواهی ما نسبت به دیگران… درهایی را که به روی کسانی که خارجی هستند یا بر خلاف خودمان هستند، به روی مهاجران یا فقرا می بندیم.”
در پایان مراسم عشای ربانی، پاپ برای “مردم محاصره شده اوکراین و مردم روسیه” و برای “آینده ای با امید، نه جنگ، آینده ای پر از گهواره نه مقبره، جهانی از برادران و خواهران، نه دیوارها و سنگرها” دعا کرد. “.
دانشجوی دانشگاه لونته کیس، 21 ساله، که در میان کسانی بود که در توده‌ها جمع شده بودند، از موضع پاپ استقبال کرد “که ما را واقعاً به مأموریت مسیحی خود برای حمایت از مردم در بحران‌های مهاجرت، به ویژه جنگ در اوکراین فرا می‌خواند”.
یکشنبه شب، فرانسیس در هواپیمای پاپی خود در پرواز بازگشت به رم به خبرنگاران گفت که مایل است به تسهیل بازگشت کودکان اوکراینی که به روسیه برده شده اند کمک کند.
دنیس چمیگال، نخست‌وزیر اوکراین، این درخواست را روز پنج‌شنبه در جریان سخنرانی با پاپ از پاپ مطرح کرد.
فرانسیس با اشاره به اینکه مقر مقدس با موفقیت به عنوان یک واسطه در تبادلات زندانیان گذشته عمل کرده است، گفت که در این مورد تلاش “همچنین می تواند به خوبی انجام شود.
پاپ گفت: “سریر مقدس مایل است این کار را انجام دهد، زیرا درست است، کار درستی است و ما باید کمک کنیم.”
روز شنبه، فرانسیس با پناهندگان – از جمله بسیاری از اوکراین – در یک کلیسای بوداپست ملاقات کرد و در آنجا از “شرارت های بی تفاوتی” نسبت به نیازمندان صحبت کرد.
در حالی که دولت اوربان از افرادی که از اوکراین فرار می کنند استقبال کرده است، فعالان می گویند که به سختی یک سیستم پشتیبانی وجود دارد.
اصرار او بر حفظ روابط با مسکو باعث بیگانه شدن اوکراینی ها نیز شده است.
اوربان به نوبه خود روز یکشنبه در فیس بوک نوشت: «ما به صلح نیاز داریم، جهانی پر از گهواره و نه گور».
رهبر مجارستان همچنین خواستار گفتگوهای صلح برای پایان دادن به جنگ در اوکراین شده است.
فرانسیس قبل از بازگشت به خانه یکشنبه آخرین سخنرانی خود را برای دانشگاهیان یک دانشگاه کاتولیک در بوداپست ایراد کرد.
سفر به بوداپست دومین سفر او به این کشور پس از یک توقف کوتاه در سال 2021 بود.
پیش از آن، ژان پل دوم اولین پاپی بود که از مجارستان بازدید کرد، جایی که 39 درصد از جمعیت آن کاتولیک هستند و در سال های 1991 و 1996 سفرهایی انجام دادند.
سفر فرانسیس یک ماه پس از آن انجام شد که او سه شب را به دلیل برونشیت در بیمارستان گذراند.
اما علیرغم درد مداوم زانو که او را مجبور به حرکت با ویلچر می کند، به نظر می رسد پاپ در وضعیت خوبی قرار دارد.
او روز شنبه با گرگلی کاراچسونی، شهردار بوداپست، یکی از مخالفان سرسخت اوربان ملاقات کرد.
او همچنین با هیلاریون، اسقفی که توسط رهبر ارتدوکس روسیه و پدرسالار کریل حامی کرملین از سمت ریاست بخش روابط خارجی کلیسای روسیه برکنار شده بود، ملاقات کرد.