پرتغال در بحبوحه اختلاف نخست وزیر و رئیس جمهور با بحران سیاسی مواجه است

لیسبون: پرتغالی احزاب مخالف خواستار شدند رئيس جمهور روز چهارشنبه برای استفاده از قدرت خود برای انحلال پارلمان به دلیل رسوایی فزاینده در مورد شرکت هواپیمایی دولتی TAP، اگرچه تحلیلگران معتقدند که اکثریت دولت سوسیالیستی باقی مانده است – حداقل در حال حاضر.
ژائو گالامبا، وزیر زیرساخت، که بر TAP نظارت دارد، روز سه شنبه استعفای خود را ارائه کرد. اما آنتونیو کاستا، نخست وزیر، تصمیم گرفت او را در این سمت نگه دارد و مارسلو ربلو دسوزا، رئیس جمهور را که به وضوح گفته بود می خواهد گالامبا را کنار بگذارد، نادیده گرفت.
روی روشا، رئیس حزب ابتکار لیبرال، گفت: «تنها راه برای بازگرداندن عادی‌سازی دموکراتیک، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام است».
سوسیالیست‌های کاستا اکثریت پارلمانی را در ژانویه 2022 به دست آوردند، اما سومین دولت متوالی او با بی‌ثباتی مواجه شده است، حتی در شرایطی که یکی از قوی‌ترین توسعه‌های اقتصادی در اتحادیه اروپا را به همراه داشت، کاهش بدهی‌ها و تحسین بروکسل را برانگیخت.
برگزاری انتخابات زودهنگام باعث می‌شود که دولت موقت بکارگیری بودجه حیاتی برای بهبود بیماری همه‌گیر اتحادیه اروپا و حمایت از شرکت‌ها و خانواده‌ها را با کاهش رشد دشوارتر کند.
بیش از 10 وزیر و وزیر امور خارجه در سال گذشته سمت های خود را ترک کرده اند، که حداقل دو نفر از آنها به رسوایی در TAP به دلیل پرداخت غیرقانونی اخراج به یکی از اعضای سابق هیئت مدیره مرتبط هستند، که باعث هشدارهای قبلی رئیس جمهور مبنی بر انحلال وی شد. مجلس اگر اعتبار دولت را از دست بدهد.
لوئیس مونته نگرو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون سوسیال دموکرات (PSD) به خبرنگاران گفت: “من به هر تصمیمی که رئیس جمهور بگیرد احترام می گذارم، اما به او و کشور اطمینان می دهیم که آماده جایگزینی این دولت آشفته هستیم.”
به گفته تحلیلگران، درگیری در سطوح بالا همچنان می تواند به یک بحران تمام عیار در قانون اساسی منجر شود، اما رئیس جمهور باید با دقت قدم بردارد و نتیجه احتمالی یک انتخابات زودهنگام را در نظر بگیرد.
آندره فریره، دانشمند علوم سیاسی، گفت: «انحلال قدرتی است که روسای جمهور بدون محدودیت دارند… اما رئیس جمهور نمی تواند از این سلاح با این خطر استفاده کند که رای دهندگان وضعیتی مشابه یا بدتر از وضعیتی که ما داریم ایجاد کنند.
حزب راست افراطی چگا که سومین حزب قدرتمند پارلمان است، به عنوان ذینفع اصلی رسوایی ها و تنها شریک عملی حزب راست میانه PSD تلقی می شود که می تواند در انتخابات بعدی پیروز شود، همانطور که برخی نظرسنجی ها نشان می دهند، اما بدون کارآمد. اکثریت برای حکومت
آنتونیو کاستا پینتو از دانشگاه لیسبون گفت که روند در اروپا این است که احزاب راست میانه با احزاب پوپولیست و رادیکال در مورد پیمان‌های دولتی مذاکره می‌کنند و این نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور ممکن است چنین راه‌حلی را بدتر از یک دولت سوسیالیست در نظر بگیرد.
او افزود که اگر دولت همچنان به اشتباهات خود ادامه دهد، Rebelo de Sousa راه حل دیگری باقی نخواهد ماند.
از نظر فریره، سقوط بی‌سابقه‌ای که در آن کاستا به طور غیرمنتظره‌ای قدرت خود را به رئیس‌جمهور نشان داد، “لزوما به این معنا نیست که آنها وارد آشفتگی دائمی خواهند شد”.