پوتین: سفر دیپلماتیک زلنسکی از اوکراین نشان دهنده انزوای شدید پوتین است

تالین: در حالی که جهان در انتظار حمله بهاری اوکراین در میدان نبرد است، رهبر آن، ولودیمیر زلنسکی، دیپلماتیک راه اندازی کرده است. در مدت یک هفته، او به ایتالیا، واتیکان، آلمان، فرانسه و بریتانیا رفت تا از حمایت از کشورش حمایت کند.
او روز جمعه برای دیدار با رهبران عرب که برخی از متحدان مسکو هستند در عربستان سعودی بود.
رئیس جمهور ولادیمیر پوتیندر همین حال، در شهر پیاتیگورسک در جنوب روسیه بود و ریاست جلسه ای را با مقامات محلی برعهده داشت و پشت میز بزرگی با فاصله از سایر شرکت کنندگان نشسته بود.
رئیس‌جمهور روسیه با انزوای بین‌المللی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است، حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی بر سرش آویزان شده و دورنمای سفر به بسیاری از مقاصد، از جمله آن‌هایی که متحدان مسکو محسوب می‌شوند را مخدوش کرده است.
ترزا فالون، مدیر مرکز مطالعات روسیه اروپا در آسیا مستقر در بروکسل، گفت: با تهاجم خود به اوکراین، “پوتین یک قمار انجام داد و واقعاً زمان بسیار بزرگی را باخت.” او واقعاً یک منحوس بین المللی است.»
تنها 10 سال پیش بود که پوتین با افتخار در میان همتایان خود در آن زمان – باراک اوباما، آنگلا مرکل و شینزو آبه – در نشست گروه هشت در ایرلند شمالی ایستاد. روسیه از آن زمان به دلیل الحاق غیرقانونی کریمه در سال 2014 از این گروه که متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده است، اخراج شد.
اکنون به نظر می رسد که نوبت اوکراین در کانون توجه قرار گرفته است.
پیام‌های متناقضی از کیف وجود داشت که آیا زلنسکی در نشست جی 7 در ژاپن در روز یکشنبه شرکت خواهد کرد یا خیر. دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در تلویزیون ملی گفت که رئیس جمهور در آنجا حضور خواهد داشت، اما این شورا بعداً این اظهارات را رد کرد و گفت زلنسکی از طریق لینک ویدیویی به آن خواهد پیوست. دفتر رئیس جمهور به دلایل امنیتی هیچ کدام را تایید نکرد.
اما چه به صورت حضوری و چه از طریق ویدئو، اهمیت نمادین و ژئوپلیتیک زیادی خواهد داشت.
نایجل گولد دیویس، کارشناس ارشد روسیه و اوراسیا در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، گفت: «این واقعیت را نشان می‌دهد که G7 به حمایت قوی از اوکراین ادامه می‌دهد. “این نشانه قابل مشاهده ای از تعهد مستمر کشورهای بسیار صنعتی و بسیار توسعه یافته در جهان است.”
همچنین در زمانی اتفاق می‌افتد که اپتیک به نفع کرملین نیست.
در مورد اینکه پوتین می تواند در ماه آگوست برای نشست سران کشورهای بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به آفریقای جنوبی سفر کند یا خیر، تردید وجود دارد.
مسکو مدت‌هاست که این اتحاد را به عنوان جایگزینی برای سلطه جهانی غرب به نمایش گذاشته است، اما امسال این اتحاد برای کرملین ناخوشایند است. آفریقای جنوبی، میزبان اجلاس، یکی از امضاکنندگان دیوان کیفری بین‌المللی است و موظف است از حکم بازداشت به اتهام جنایات جنگی پیروی کند.
آفریقای جنوبی اعلام نکرده است که پوتین قطعا به اجلاس خواهد آمد، اما برای ورود احتمالی او برنامه ریزی کرده است. سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، کمیته ای بین وزارتخانه ای به رهبری معاون رئیس جمهور پل ماشاتیل را برای بررسی گزینه های آفریقای جنوبی با توجه به تعهد آن به دیوان بین المللی کیفری در مورد سفر احتمالی پوتین منصوب کرده است.
به گفته گولد دیویس، در حالی که بسیار بعید است که رئیس جمهور روسیه در صورت تصمیم به رفتن در آنجا دستگیر شود، بحث عمومی در مورد اینکه آیا او می تواند به خودی خود “یک تحول ناخواسته است که تاثیر آن را نباید دست کم گرفت.”
سپس روابط پیچیده مسکو با همسایگان خود است. ده روز پیش پوتین تصویر همبستگی را به نمایش گذاشت و رهبران ارمنستان، بلاروس و کشورهای آسیای مرکزی در کنار او در رژه نظامی روز پیروزی در میدان سرخ ایستاده بودند.
با این حال، این هفته رهبران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به چین هجوم آوردند و در نشستی با شی جین پینگ، رهبر این کشور دیدار کردند که بر فرسایش نفوذ روسیه در منطقه تاکید کرد، زیرا پکن به دنبال نفوذ اقتصادی به آسیای مرکزی است.
فالون گفت، شی از فرصت یک روسیه ضعیف، یک روسیه پریشان، یک روسیه تقریباً یک کشور منحرف برای افزایش نفوذ (چین) در منطقه استفاده می کند.
تلاش پوتین در این ماه برای تقویت دوستان بیشتر در قفقاز جنوبی با لغو شرایط روادید برای اتباع گرجستان و لغو ممنوعیت چهار ساله پروازهای مستقیم به این کشور نیز به نظر نمی رسد که کرملین انتظار داشت.
اولین پروازی که روز جمعه در گرجستان فرود آمد، با اعتراضات روبرو شد و رئیس جمهور غرب گرجستان این اقدام را تحریک آمیز خواند.
تور جهانی زلنسکی در سطوح مختلف موفقیت آمیز تلقی می شود.
فیلیپس پی اوبراین، استاد مطالعات استراتژیک در دانشگاه سنت اندروز در اسکاتلند، گفت که دعوت از دیگر رهبران جهان نشانه ای است که آنها فکر می کنند اوکراین “با شرایط خوبی از جنگ خارج می شود.”
او گفت در غیر این صورت، “این اتفاق نمی افتاد.” هیچ کس نمی‌خواهد در کنار رهبری باشد که فکر می‌کند شکست خواهد خورد و کشوری در حال فروپاشی است.»
در مقابل، حکم دادگاه کیفری بین‌المللی ممکن است حتی دیدار با پوتین در مسکو را برای رهبران سخت‌تر کند، زیرا گولد دیویس گفت: «بازدید از یک جنایتکار جنگی خوب نیست.»
رهبران اروپایی به او وعده زرادخانه موشک، تانک و پهپاد دادند، و با وجود اینکه هیچ تعهدی در مورد جت‌های جنگنده – چیزی که کیف ماه‌هاست که می‌خواست – انجام نشده است – گفتگو درباره یافتن راه‌هایی برای انجام آن آغاز شده است.
حضور او در نشست سران اتحادیه عرب در جده، بندر عربستان سعودی در دریای سرخ، تلاش کیف را برای گسترش وضعیت اسفناک خود برای حمایت در همه جا، از جمله در برخی از کشورهایی که همدردی با روسیه دارند، برجسته کرد.
علاوه بر زلنسکی، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نیز پس از 12 سال تعلیق، از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه استقبال کرد – چیزی که به گفته تحلیلگران با منافع مسکو همخوانی دارد.
آنا بورشچوسکایا، کارشناس ارشد مؤسسه واشنگتن که بر سیاست روسیه در خاورمیانه تمرکز دارد، آن را «نشان دیگر این واقعیت است که روسیه به دلیل تهاجم خود به اوکراین در سطح جهانی منزوی نشده است، که خاورمیانه بخشی از جهان است. جایی که روسیه می تواند راه هایی برای اجتناب از انزوای جهانی پیدا کند – هم انزوای ایدئولوژیک و هم انزوای اقتصادی.
وی افزود که زلنسکی و دولتش به خاطر “تقویت این که باید برای بهبود تلاش های دیپلماتیک خود در این بخش از جهان و سایر نقاط جهان که روایت روسیه در آنها طنین انداز می شود، بیشتر تلاش کنند” شایسته تقدیر هستند.
بورشچوسکایا گفت: کیف می تواند انتظار داشته باشد که “این آغاز یک تغییر بزرگتر در درک است که در نهایت می تواند به حمایت بالقوه تبدیل شود.”
گولد دیویس معتقد است که شرکت رئیس‌جمهور اوکراین در اجلاس سران گروه ۷ «پیامی به سایر نقاط جهان، روسیه و فراتر از آن، و به اصطلاح جنوب جهانی» است.
در غرب نگرانی وجود دارد که تا چه حد برخی از اقتصادهای بزرگ در حال توسعه – برزیل، آفریقای جنوبی و تا حدی هند – «روسیه را مورد انتقاد قرار نمی دهند، محکوم نمی کنند و در واقع به طرق مختلف به کاهش تأثیر تحریم ها کمک می کنند. در مورد روسیه،» او گفت.
گولد دیویس گفت: “در مجموع، از نظر اقتصادی، آنها مهم هستند. بنابراین، من فکر می کنم، این احساس نیاز به یک کارزار دیپلماتیک مجدد برای وارد کردن برخی از این مهم ترین کشورها به نوع نگاه غربی به این مسائل وجود دارد.”