پوتین گنجینه های تاریخی را به کلیسا در بحبوحه مبارزات اوکراین هدیه می دهد

مسکو: نزدیک به یک قرن، بازدیدکنندگان به آنجا می آمدند گالری ترتیاکوف مسکو برای تحسین هارمونی کامل مشهورترین نماد روسیه: “ترینیتی“، نقاشی شده توسط آندری روبلوف در قرون وسطی.
اثر هنری تقریبا 600 ساله که سه فرشته را به تصویر می کشد یکی از قابل تشخیص ترین آثار است. شاهکارهای روسی در جهان.
با این حال، ماه گذشته، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین این نماد تاریخی را به کلیسای ارتدکس روسیه تحویل داد که آخرین نشانه از تشدید اتحاد بین کرملین و رهبران مذهبی است.
این تحویل، اعتراض مرمتگران و مورخان هنر را برانگیخته است، آنها هشدار می دهند که نماد بسیار شکننده قرون وسطایی ممکن است در خارج از محدوده باقی بماند. دیوارهای گالری ترتیاکوف.
این در حالی است که حمله روسیه به اوکراین به دومین سال خود ادامه می‌دهد و کریل پدرسالار از حمله حمایت می‌کند و می‌گوید که مرگ در اوکراین «همه گناهان را می‌شوید».
لو لیفشیت، یکی از مورخان برجسته هنر کشور، هشدار داد که “تثلیث” ممکن است نابود شود و گفت که معتقد است تصمیم برای دادن آن به کلیسا سیاسی است.
او حالت آن را با یک فرد بیمار مقایسه کرد.
“اگر شما به طور ناگهانی یک فرد بدحال را از بخش مراقبت های ویژه خارج کنید، فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟”
برخی از ناظران سیاسی می گویند که این اقدام پوتین یک تصمیم معنوی است که به دلیل شرایط دشوار در خط مقدم اوکراین دیکته شده است.
گئورگی بووت، تحلیلگر سیاسی گفت: «هنوز هیچ پیروزی وجود ندارد. تنها چیزی که باقی می ماند این است که پوتین از خدا کمک بخواهد.
با متوقف شدن کارزار نظامی مسکو در اوکراین، مقامات روسی به طور فزاینده ای تمایل دارند که این حمله را با عبارات مذهبی به تصویر بکشند.
این شاهکار برای جایی که اکنون لاورای تثلیث سنت سرگیوس واقع در شهر سرگیف پوساد در خارج از مسکو است نقاشی شده است.
پس از انقلاب بلشویکی 1917، مقامات شوروی آثار هنری را در سال 1929 به گالری ترتیاکوف منتقل کردند.
کلیسا گفت که این نماد ابتدا در کلیسای جامع مسیح نجات دهنده در مسکو به نمایش گذاشته می شود و سپس به صومعه تاریخی در سرگیف پوساد باز می گردد. رهبران مذهبی اصرار دارند که هر وسیله ای برای حفظ این نماد گرانبها در اختیار دارند.
این دومین انتقال یک گنجینه ملی به کلیسا در هفته های اخیر است.
موزه هرمیتاژ مستقر در سن پترزبورگ گفت که یک صومعه روسی دیگر تابوت نقره ای الکساندر نوسکی، شاهزاده قرون وسطایی و قهرمان ملی را دریافت خواهد کرد.
میخائیل پیتروفسکی، مدیر هرمیتاژ، که تهاجم اوکراین را ستوده است، گفت که این حرکت درست “در این زمان ژئوپلیتیک” بود.
وی در جمع خبرنگاران گفت: امروزه اهمیت این بنای تاریخی مهمتر از ارزش هنری آن است.
در نشانه ای که کلیسا مخالفت را تحمل نخواهد کرد، پاتریارک کریل یک روحانی را که ریاست شورای تخصصی پاتریارسالاری مسکو در زمینه هنر کلیسا را ​​بر عهده داشت، برکنار کرد و از مقام کشیشی منع کرد و گفت که ایمنی این نماد بسیار مهم است.
کشیش لئونید کالینین در صحبت با خبرگزاری فرانسه قبل از برکناری خود گفت که “مکان واقعی این نماد همان جایی است که نقاشی شده است”.
این روحانی که در کلیسایی پرآذین در مسکو ایستاده بود، از این واقعیت استقبال کرد که پوتین، جاسوس سابق KGB، “در لحظات سخت و سرنوشت ساز به زیارتگاه روی می آورد”.
پوتین با بازگرداندن این نماد به کلیسا، می‌خواهد روسیه را به هسته اصلی خود بازگرداند.
پوتین تلاش کرده است تا حمله در اوکراین را نبردی علیه غرب منحط به تصویر بکشد و از نمادهای مذهبی برای جلب حمایت استفاده کرده است.
کرملین اعلام کرد که رئیس جمهور روسیه در یک سفر نادر در ماه آوریل از جنوب اوکراین اشغالی، کپی یک نماد تاریخی را به سربازان داد.
لیفشیتس، مورخ هنر، گفت که «تثلیث» در زمان‌های سخت به حاکمان روسیه کمک کرده است.
او گفت: «تفکر در مورد «تثلیث» روبلوف به شاهزادگان روسی کمک کرد تا بر دشمنی ها غلبه کنند.
افسانه عامه حاکی از آن است که جوزف استالین، دیکتاتور بی رحم اتحاد جماهیر شوروی، در نبرد حماسی این کشور علیه آلمان نازی نیز از خداوند کمک گرفت.
طبق یک افسانه رایج، در تلاش برای نجات مسکو از نزدیک شدن به سربازان آلمانی در سال 1941، هواپیمای حامل نمادی بر فراز پایتخت روسیه پرواز کرد. دو سال بعد استالین با رهبران مذهبی ملاقات کرد و همکاری بین کلیسا و دولت شوروی را برکت داد.
مشهورترین اثر روبلوف تنها چند بار از گالری ترتیاکوف خارج شده است، از جمله در طول جنگ جهانی دوم که به مکان امن تخلیه شد.
در سال 2022، این نماد برای جشن‌های مذهبی به لاورای تثلیث سنت سرجیوس بازگشت.
کارشناسان هنری می گویند که این قطعه زمانی که به طور موقت جابجا شد آسیب زیادی دید.
لیلیا یوسیوا، مورخ هنر در موزه نمادهای روسیه در مسکو، گفت که اگر این نماد برای همیشه گالری ترتیاکوف را ترک کند، “نسل های آینده آن را در وضعیت فعلی نخواهند دید”.
در پی اعتراض عمومی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گفت که این نماد در کلیسای جامع مسیح منجی به نمایش گذاشته خواهد شد، جایی که کارشناسان در مورد بازسازی آینده آن تصمیم خواهند گرفت.
کارشناسان هنری معتقدند این اثر نباید موزه را ترک کند.
حتی اعضای آکادمی علوم روسیه سکوت خود را شکستند و گفتند که این نماد “حتی برای مدت کوتاهی” قابل جابجایی نیست.
آنها در نامه ای سرگشاده به وزیر فرهنگ گفتند که تنها یک موزه می تواند حفظ “تثلیث” روبلوف را تضمین کند.
در این نامه هشدار داده شده است: «شاهکارهای نقاشی نمادهای روسیه و گنجینه‌های ملی نباید در معرض خطرات غیرقابل توجیه قرار گیرند.