چرا فرانسه چنین عصبانیتی را در جهان اسلام تحریک می کند

پاریس: بسیاری از کشورها ، به ویژه در غرب دموکراتیک ، از آزادی بیان حمایت می کنند و اجازه انتشار نشریات پیامبر اسلام را می دهند. بنابراین چرا فرانسه برای اعتراضات و خواستار تحریم در سراسر جهان اسلام و اغلب هدف خشونت مرگبار از حاشیه های افراط گرایان مشخص شده است؟
گذشته استعمار بی رحمانه آن ، سیاست های سرسختانه سکولار و رئیس جمهور سخت صحبت که به نظر او نسبت به دین مسلمان بی احساس است ، همه نقش دارند.
همزمان با افزایش تدابیر امنیتی فرانسه و سوگواری سه نفری که روز پنجشنبه در یک حمله چاقو به یک کلیسا کشته شدند – آخرین موردی که در سال های اخیر به افراط گرایان اسلامی نسبت داده شده است – در اینجا برخی از دلایل آتش سوزی این کشور را مرور می کنیم.
تاریخ
فرانسه بیشترین جمعیت مسلمانان را در اروپای غربی دارد ، بیش از 5 میلیون نفر در یک کشور 67 میلیون نفری ، میراث سلطه استعماری خود در مناطق وسیعی از آفریقا و خاورمیانه.
اما تلاش های این کشور برای ادغام مهاجران مسلمان دچار مشکل شده است. آموزه رسمی کور رنگی فرانسه به منظور نادیده گرفتن پیشینه های قومی و مذهبی و دیده شدن همه شهروندان فرانسوی به همان اندازه فرانسوی در نظر گرفته شده است. در حقیقت ، ایده آل اغلب به جای جلوگیری از آن ، به تبعیض علیه کسانی که متفاوت از اکثریت کاتولیک تاریخی نگاه می کنند ، لباس می پوشند یا دعا می کنند ، دامن می زند.
مسلمانان در فقیرترین و بیگانه ترین محله های فرانسه و همچنین زندانهای آن به طور نامتناسبی نمایندگی می کنند. این امر باعث اخراج افراد خشمگین شده است که میهن خود را گناهکار و بی احترامی نسبت به سنتهای اسلامی می دانند ، یا به سادگی نژادپرستانه علیه اعراب و سایر مهاجران از سرزمینهایی که زمانی امپراتوری فرانسه غنی بودند ، تلقی می کند.
در حالی که حملات افراط گرایان اسلام گرای اخیر در فرانسه توسط متولدین خارج انجام می شد ، جوانان متولد فرانسه در پشت بدترین خونریزی های سال های اخیر بودند ، بسیاری از آنها به گروه دولت اسلامی مرتبط بودند.
پاییز نظامی
فرانسه نقش عملی تر از انگلیس در مستعمرات سابق خود ، به ویژه از طریق روابط اقتصادی و فرهنگی ، حفظ می کند – و این در نحوه استقرار نیروهای خود در خارج از کشور نیز قابل مشاهده است.
نیروهای فرانسوی در سالهای اخیر علیه افراط گرایان اسلامی مداخله کردند مالی و سوریه ، هر دو دارایی سابق فرانسه. هزاران سرباز فرانسوی اکنون با همان مأموریت در مستعمرات سابق در منطقه ساحل آفریقا مستقر هستند.
حضور ارتش فرانسه به درخواستهای معمول داعش ، القاعده و دیگر افراط گرایان برای تلافی جویی در خاک فرانسه دامن می زند ، به این امید که فرانسه را مجبور به عقب نشینی نیروهای خود کند.
سکولاریسم سخت
بیشتر عصبانیت کنونی ناشی از جمهوری اخیر هفته نامه روزنامه طنز فرانسه است چارلی ابدو از کاریکاتورهایی که حضرت محمد را به تصویر می کشد. تصاویر کارتونی بنیانگذار اسلام ، بسیاری از مسلمانان را که آنها را مقدسانه می دانند ، آزرده خاطر کرد. اما این کارتون ها در اصل در سال 2005 در دانمارک منتشر شده اند و تصاویر مشابه در کشورهای دیگر که آزادی بیان را عزیز می دانند ، منتشر شده است.
در حالی که مقامات فرانسوی اغلب می گویند کشورشان به دلیل شهرت خود به عنوان مهد حقوق بشر و باروی دموکراسی جهانی مورد هدف قرار گرفته است ، آنچه فرانسه را بیش از همه متمایز می کند وابستگی غیرمعمول آن به سکولاریسم است.
مفهوم سکولاریسم فرانسوی که اغلب سو تفاهم می شود ، در قانون اساسی این کشور ثبت شده است. این قانون در سال 1905 به منظور پاسخگویی دولت به روحانیون قدرتمند کاتولیک روم ، در یک قانون جداکننده کلیسا و ایالتی متولد شد که هدف آن امکان همزیستی مسالمت آمیز همه ادیان تحت یک کشور بی طرف بود. مصالح مصلوب در یک نقطه از دیوارهای کلاس فرانسه در میان بحث های عمومی دردناک پاره شد.
یک قرن بعد ، نظرسنجی ها حاکی از آن است که فرانسه در میان کم مذهبی ترین کشورهای جهان قرار دارد و اقلیتی به طور منظم در خدمات شرکت می کنند. سکولاریسم به طور گسترده توسط چپ و راست پشتیبانی می شود.
با افزایش تعداد مسلمانان در فرانسه ، دولت قوانین سکولار را بر اعمال آنها وضع کرد. منع روسری مسلمانان و سایر نمادهای مذهبی متظاهرانه در مدارس در سال 2004 همچنان اختلاف نظر دارد ، اگرچه برای بسیاری از خارج از فرانسه تکان دهنده نباشد. قانونی در سال 2011 که منع حجاب صورت را ایجاد می کند ، باعث می شود مسلمانان از نو احساس لکه بینی کنند.
رئیس جمهور خارج از کشور
فرانسه طی دهه های اخیر تحت حملات افراط گرایان تحت رهبری رهبران طیف سیاسی ، اما رئیس جمهور متمرکز مورد حمله قرار گرفته است امانوئل مکرون یک هدف به خصوص محبوب است. معترضین در اعتراضات این هفته در چندین کشور پرتره وی را سوزاندند یا آن را زیر پا گذاشتند.
این تا حدی به دلیل قانونی است که ماکرون قصد دارد برای سرکوب بنیادگرایان اسلامگرا معرفی کند ، وی ادعا می کند برخی جوامع را علیه دولت روانه می کند و ستون های جامعه فرانسه ، از جمله مدارس را تهدید می کند. در پی حملات اخیر افراط گرایان ، دولت وی مسلمانانی را که به تبلیغ عدم تحمل متهم شده بودند ، اخراج و گروه هایی را که به عنوان تضعیف قوانین یا هنجارهای فرانسه تلقی می شوند ، تعطیل کرد.
کلماتی که رئیس جمهور استفاده می کند نیز موجب خشم و عصبانیت شده است. وی گفت که این قانون برنامه ریزی شده با هدف “جدایی طلبی” اسلام گرایان است که ترس از بیگانگی بیشتر مسلمانان فرانسه را افزایش داده است.
در یادبودی برای معلمی که به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر به کلاس خود ، سر او را بریدند ، ماکرون سخنرانی کرد و تحمل ، دانش و آزادی مذهبی را تحسین کرد. اما او خشمگین شد ، از جمله از رئیس جمهور ترکیه ، به این دلیل که “ما از کاریکاتورها دست نخواهیم کشید” و اینکه فرانسه باید “اسلام گرایان را کاهش دهد”.
پیش از این ، ماکرون اسلام را به عنوان “دینی که در سراسر جهان با بحران روبرو است” توصیف کرد ، “با موقعیت های” سخت “در بسیاری از کشورهای مسلمان.
و همزمان با افزایش اعتراضات ضد فرانسوی ، وی در توئیتر خود نوشت: “ما تسلیم نخواهیم شد ، هرگز”