چه عواملی در ساخت واکسن ایمن و کارآمد COVID-19 وجود دارد؟

در زمانی که جهان با یک بحران اقتصادی و بهداشت جهانی ناشی از COVID-19 روبرو است ، باز کردن قفل یک واکسن ایمن بر اساس شواهد علمی برای جلوگیری از بیماری در اسرع وقت ضروری است. در تلاش برای کنترل ویروس ، دانشمندان در سراسر جهان در حال تحقیق و تولید واکسن برای کاهش موارد و جلوگیری از مرگ و میر بوده اند. اختراع واکسن نه تنها بار مراقبت های بهداشتی را کاهش می دهد ، بلکه باعث کاهش دفعات مراجعه به بیمارستان ها و کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی هم توسط دولت و هم از جیب مردم می شود.

پیگیری سریع روش ایده آل برای تولید واکسن

این بیماری همه گیر مشارکت های بی سابقه ای را بین متخصصان ، آژانس های ملی و بین المللی و دولت های ملی برای پیگیری سریع روند تولید واکسن ایجاد کرده است. ابتکار COVAX ، بخشی از دسترسی WHO به COVID 19 Tools Accelerator در جهت تسریع در دسترس بودن واکسن ها و درمان تحت ائتلاف برای نوآوری های آمادگی همه گیر (CEPI) در تلاش است. اطلاعات بلیط در مورد واکسن COVID 19 در https://www.raps.org/news-and-articles/news-articles/2020/3/covid-19- واکسن- ردیاب موجود است. بیش از 150 واکسن تحت آزمایش هستند ، تعداد کمی از آنها از جمله AstraZeneca (انگلستان) ، Moderna (ایالات متحده) ، Sputnik V (روسیه) ، CanSino Biologicals (چین) و غیره در مرحله پیشرفته آزمایش 3 قرار دارند. Sputnik V شاید اولین واکسنی است که در یک کشور ثبت شده است. روند تسریع تولید واکسن باعث نگرانی بسیاری از ایمنی و اثر بخشی واکسن ها شده است. باید بگویم ، در تاریخ جهان هرگز ، طی یک یا دو سال واکسنی تولید نشده است. به یاد داشته باشید ، با وجود دهه ها تلاش علمی ، هنوز واکسن ضد مالاریا و اچ آی وی نداریم. اما علم در تمام این سالها پیشرفت کرده است.

هند با آزمایش واکسن بومی Covaxin (بهارات بیوتک) و حداقل سه واکسن دیگر در کشورهای پیشرفته آزمایش ، یک بازیگر جهانی در آزمایشات واکسن است. همه شرکت های بزرگ تولید واکسن برای همکاری در تولید واکسن های خود به هند نزدیک می شوند.

دانشمندان قبلی سالها طول کشید تا ساختار ویروسی را که به تولید واکسن علیه یک بیماری زا کمک می کند ، درک کنند ، ویروس COVID-19 داستان دیگری برای گفتن دارد. اگر به وضوح به یاد بیاورم ، در ژانویه امسال دانشمندان ساختار ویروس کرونا 19 (COVID 19) را رمزگشایی کردند و قسمت هایی از ویروس را شناسایی کردند که می تواند برای تولید آنتی بادی های واکسن استفاده شود. با این سرعت ، من مطمئن و امیدوارم که واکسن ایمن و موثر به زودی به جهانیان برسد.

هیچ مصالحه ای در مورد ایمنی و کارآیی وجود ندارد

قابل ذکر است که برخلاف بسیاری از مداخلات بهداشت عمومی ، ایمن سازی موفق شده است تا بهبود چشمگیر و بسیار مقرون به صرفه ای در سلامت انسان ایجاد کند. ما آبله را با موفقیت ریشه کن کرده و در آستانه مشاهده پایان عفونت دیگری به نام Poliomyelitis با کمک واکسن علیه این بیماری ها هستیم. سالانه میلیاردها دوز واکسن با صرفه جویی در میلیون ها نفر استفاده می شود. با این حال ، ایمنی و کارآیی تعیین کننده هر واکسن موفق برای کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی است.

بیش از 150 واکسن در سراسر جهان تولید شده است که تحت آزمایشات بالینی قرار دارند تا ایمنی و اثربخشی آن را در برابر COVID 19 بررسی کنند. بیایید درک کنیم ، یک واکسن در مراحل پیش بالینی و به دنبال آن سه مرحله از آزمایشات بالینی طی می کند؟ با استفاده از یک مثال از Sputnik V- این یک پلت فرم فناوری با استفاده از آدنو ویروس های انسانی است و مرحله ایمنی را پاک کرده است. پس از آزمایشات بالینی در حیوانات برای ایمنی و آزمایشات بالینی فاز 1 ، 2 و 3 ، هیچ عارضه جانبی عمده ای برای جلوگیری از درد سبک و خفیف در محل تزریق ، یا سردرد درد عضلانی و تب وجود نداشت. این واکسن توسط موسسه Gamaleya ساخته شده است. Gamaleya یک موسسه قابل اعتماد است زیرا شش سال پیش بر اساس پلتفرم مشابه واکسن علیه ابولا تولید کرده بود. علاوه بر این ، هر کشور داده های مربوط به ایمنی و اثر بخشی واکسن تولید شده در کشور دیگر را بررسی می کند و آزمایش بالینی فاز 3 را انجام می دهد. فقط پس از بررسی دقیق نتایج آزمایش ، برای استفاده تأیید می شود. هند آزمایش بالینی این واکسن را در این کشور تأیید کرده است. واکسن ضد ابولا با استفاده از روش مشابهی ساخته شد که به طور گسترده ای برای مبارزه با ابولا در آفریقا مورد استفاده قرار گرفت.

تعداد بسیار کمی از واکسن ها مانند Sputnik V وجود دارد که از مزایای تعداد بیشتری داوطلب انسانی در روند مقدماتی مرحله دوم برخوردار هستند که اثبات می کند تاکنون اثر واکسن در حد بالایی است. به عنوان مثال ، سطح آنتی بادی های خنثی کننده پس از واکسیناسیون 1.5 برابر بیشتر از بیمارانی است که به ویروس کرونا آلوده شده اند. پس از به دست آوردن داده های آزمایش فاز II و III طبق دستور کنترل کننده مواد مخدر عمومی هند ، وضعیت بهتری برای اظهار نظر خواهیم داشت. در میان واکسنهایی که امروز تحت آزمایشات بالینی قرار دارند ، معتبرترین مجله پزشکی نتایج فاز 1/2 نتایج Sputnik V را که بر اساس ایمنی و اثربخشی انجام شده است ، منتشر کرده و گفته است که هیچ عوارض جانبی مشاهده نشده و واکسن خوب نشان داده است پاسخ انسان واکسن در کل پاسخ دهنده ایمنی در 76 پاسخ دهنده را تشویق می کند. ما به داده هایی از اندازه نمونه بزرگتر نیاز داریم که باید در صورت عمومی شدن داده های آزمایشات فاز 3 در دسترس باشد.

پیشگیری باید حتی پس از ورود واکسن ادامه یابد:

از آنجا که می دانیم هیچ واکسنی 100٪ مثر نیست و رسیدن به 100٪ واجد شرایط طولانی مدت طول می کشد ، ما دائماً به ما توصیه می شود که به طور منظم فاصله فیزیکی را حفظ کنیم ، از ماسک و شستشوی دست و ضد عفونی استفاده کنیم. واکسن در کنار سایر اقدامات پیشگیرانه م mostثرترین ابزار است. دانشمندان ممکن است واکسن اچ آی وی را شکسته نباشند ، اما واقعیت این است که واکسن های فلج اطفال ، آبله مرغان ، سرخک ، هپاتیت B و اوریون امروزه آنها را به یک پدیده بسیار نادر تبدیل کرده است در حالی که سایر مداخلات پزشکی مانند درمان ثابت نکرده است تاثیر گذار.

اهمیت واکسن را می توان از این واقعیت سنجید که کشورهایی از جمله هند پیش سفارش 3.8 میلیارد دوز را داده اند و مذاکرات برای 5 میلیارد دیگر نیز ادامه دارد. با وجود همه این تلاش ها ، فقط اوایل سال 2012 است که واکسیناسیون شروع می شود و ممکن است ما در سال های 2022 و 2023 جمعیت قابل توجهی با واکسن را پوشش دهیم. بنابراین دیگر اقدامات پیشگیرانه نباید هیچ سستی داشته باشند.


این مقاله توسط دکتر سانجیو کومار ، رئیس آکادمی بهداشت عمومی هند و گروه بیماران اتحاد هند ، مشاور ارشد سابق در یونیسف و مدیر سابق IIHMR تألیف شده است.