کانادا: با هک شدن وب‌سایت نخست‌وزیر، کانادا متعهد شد کمک‌های نظامی بیشتری به اوکراین ارائه کند

اتاوا: کانادا روز سه‌شنبه تحریم‌های جدیدی را به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین وضع کرد و پس از دیدار جاستین ترودو نخست‌وزیر در تورنتو، قول حمایت نظامی جدید از کیف را داد.
با ملاقات این دو، وب سایت رسمی ترودو بسته شد و سرویس جاسوسی کانادا اذعان کرد که “برخی” صفحات دولتی دیگر نیز آفلاین بوده اند.
کانادا 21000 تفنگ تهاجمی، 38 مسلسل و 2.4 میلیون گلوله ارسال خواهد کرد، در حالی که تحریم های جدید 14 شخص و 34 نهاد روسی را هدف قرار خواهند داد.
ترودو گفت که کانادا همچنین تحریم هایی را علیه 9 نهاد مرتبط با بخش مالی بلاروس اعمال می کند تا بر “توانمندسازهای روسیه در بلاروس” فشار بیشتری وارد کند.
روسیه اقدامات خود در اوکراین را “عملیات نظامی ویژه” برای مبارزه با آنچه که به عنوان یک تهدید امنیتی توصیف می کند، می نامد.
ترودو گفت: «ما تا زمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین با همه چیزهای مورد نیاز ادامه خواهیم داد.
شمیحال، بالاترین رتبه اوکراینی که از زمان آغاز جنگ به کانادا سفر کرده است، گفت: “اوکراین حمایت عظیم کانادا را در هر زمینه ای احساس می کند و ما واقعاً از آن قدردانی می کنیم.”
به گزارش خبرگزاری تاس، اولگ استپانوف، سفیر روسیه در کانادا، آنچه را که این تحریم‌های پوچ و بی‌معنی خواند، رد کرد و گفت که این اقدامات یک حرکت نمادین است.
تاس به نقل از او گفت: «هیچ عواقبی برای شهروندان و شرکت‌های ما نخواهد داشت.
ترودو و شمیحال در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله حمایت نظامی بیشتر و تلاش‌های بازسازی در اوکراین، پیش از امضای بیانیه‌ای مشترک برای مدرن‌سازی تجارت، گفتگو کردند.
وب‌سایت رسمی نخست‌وزیر صبح سه‌شنبه هنگام بررسی رویترز خطای «سرویس در دسترس نیست» را نشان داد. ترودو گفت که این حملات سایبری اقدامی «غافلگیرکننده» از سوی هکرهای روسی است.
سخنگوی سازمان امنیت ارتباطات کانادا (CSE) در بیانیه‌ای گفت: «ما از گزارش‌هایی آگاه هستیم که برخی از وب‌سایت‌های دولت کانادا آفلاین هستند.» .
سخنگوی CSE گفت: “در حالی که این حوادث توجه را به خود جلب می کند، تاثیر بسیار کمی بر سیستم های تحت تاثیر قرار می دهد.”
کانادا یکی از سرسخت ترین حامیان اوکراین بوده است و از ژانویه 2022، درست قبل از تهاجم فوریه، بیش از 8 میلیارد دلار کانادا (5.94 میلیارد دلار) کمک مالی، نظامی، بشردوستانه و غیره متعهد شده است.