کرملین: پریگوژین مزدور می‌گوید افشای کرملین در رسانه‌های دولتی باعث واکنش شدید خواهد شد.

مسکو: قدرتمندترین مزدور روسیه روز یکشنبه گفت که متقاعد شده است که ارشد کرملین مقامات گزارش در مورد او را در رسانه های دولتی ممنوع کرده بودند و هشدار دادند که چنین رویکرد گمراه کننده ای در عرض چند ماه به واکنش مردم روسیه منجر خواهد شد.
یوگنی پریگوژینبنیانگذار گروه مزدور واگنر، برجسته ترین عضو حلقه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین است که در جنگ 15 ماهه اوکراین به شهرت گسترده ای دست یافته است.
پریگوژین، رستورانی که هفته گذشته به طعنه گفت که نام مستعار او باید “قصاب پوتین” باشد نه “آشپز پوتین”، شهر اوکراین را تصرف کرد. باخموت اوایل این ماه، اما نقش او در این پیروزی در تلویزیون دولتی کمرنگ شد.
این مرد 61 ساله با اعمال نظم و انضباط وحشیانه بر مزدوران خود و با استفاده از الفاظ رکیک و عامیانه زندان برای توهین، نام خود را بر سر زبان ها انداخته است. پوتیناز جمله سرگئی شویگو، وزیر دفاع عالی رتبه ارتش.
به عنوان نشانه ای از اینکه تا چه حد تصور می شود پریگوژین تابوهای روسیه پوتین را زیر پا گذاشته است، تلویزیون دولتی به مدت 20 ساعت سقوط باخموت را نادیده گرفت و سخنرانی پیروزی پریگوژین را پخش نکرد.
پریگوژین در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت پوشش خبری او در رسانه های دولتی، از مجموعه ای از ضرب المثل های روسی برای مسخره کردن مسئولین استفاده کرد: “ممنوع همیشه شیرین تر است.”
پریگوژین گفت: «واگنر تکه‌ای از صابون لغزنده نیست که بوروکرات‌ها عادت کرده‌اند آن را به همه جا پرتاب کنند؛ واگنر یک جفت است، رکابی است که نمی‌توانی آن را پنهان کنی». “من کاملا متقاعد شده ام که آنها (پوشش) را حرام کرده اند.”
این بوروکرات های سطح بالا، همان برج های کرملین، سعی می کنند دهان همه را ببندند تا در مورد واگنر صحبت نکنند، فقط یک ضربه دیگر به مردم وارد می کند.
او گفت که چنین رویکردی با واکنش مردم روسیه مواجه خواهد شد.
پریگوژین گفت: «در درازمدت – بلندمدت دو یا سه ماه است – آنها به دلیل تلاش برای بستن دهان و گوش همه، یک سیلی انگشت از مردم دریافت خواهند کرد.
کرملین و وزارت دفاع طغیان پریگوژین را نادیده گرفته اند که به نظر می رسد قواعد سیستم سیاسی کاملاً کنترل شده ای را که توسط پوتین از زمانی که او در آخرین روز سال 1999 مقام اول را در کرملین به دست آورد، زیر پا می گذارد.
کرملین که به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد، می‌گوید که تمام اهداف «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین علیرغم آنچه که می‌گوید جنگ نیابتی توسط غرب علیه آن انجام می‌شود، محقق خواهد شد.
پس از ادعای پیروزی پریگوژین بر باخموت، کرملین 10 ساعت طول کشید تا بیانیه ای 36 کلمه ای منتشر کند که در آن به واگنر و واحدهای نیروهای مسلح به خاطر “آزادسازی” آرتیوموفسک، نام باخموت در دوران شوروی که توسط روسیه استفاده می شد، تبریک گفت. نامی از پریگوژین نبرده است.
پریگوژین در پیام صوتی یکشنبه خود گفت که 72000 سرباز اوکراینی در “چرخ گوشت” باخموت کشته شده اند و حدود 100000 تا 140000 سرباز اوکراینی مجروح شده اند.
رویترز نتوانست گزارش های میدان نبرد هر دو طرف را تأیید کند. نه اوکراین و نه روسیه آمار کشته شدگان را منتشر نمی کنند، اما کیف گفته است که تلفات روسیه در باخموت بسیار زیاد بوده است، زیرا این کشور حمله کننده بوده است.
کیف اصرار دارد که نیروهایش هنوز بخش کوچکی از شهر را تحت کنترل دارند.