کوید -19: روسیه می گوید واکسن Sputnik V 95٪ موثر است

مسکو: واکسن Sputnik V کرونا ویروس روسیه بر اساس دومین تجزیه و تحلیل موقت داده های آزمایش بالینی ، 95 درصد موثر است ، توسعه دهندگان آن روز سه شنبه گفتند.
به گفته آنها واکسن دو دوزه با دوز کمتر از 10 دلار (8.40 یورو) در بازارهای بین المللی در دسترس خواهد بود و برای شهروندان روسیه رایگان است.
آنها گفتند كه می توان آن را در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد (بین 35.6 تا 46.4 درجه فارنهایت) ذخیره كرد ، به جای دمای كمتر از انجماد كه برای برخی دیگر از واكسن ها لازم است.
وزارت بهداشت روسیه ، مرکز تحقیقات دولتی گامالیا و صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) در بیانیه ای اعلام کردند که محاسبات اثربخشی آن براساس اطلاعات اولیه به دست آمده 42 روز پس از اولین دوز بود.
در این بیانیه آمده است که واکسن 281. روز پس از اولین دوز ، 91.4 درصد اثربخشی نشان داده است که این رقم بر اساس 39 مورد است.
چهل و دو روز بعد ، پس از دوز دوم ، داده ها “اثر واکسن بالای 95 درصد” را نشان داد.
با این وجود تعداد موارد ویروس کرونا مورد استفاده قرار نگرفت که محاسبه نهایی انجام شد.
الكساندر گینتسبورگ ، مدیر گامالیا در بیانیه گفت: “تجزیه و تحلیل دوم یک هفته پس از دریافت دوز دوم داوطلبان انجام شد ، به این معنی که بدن آنها تا حدی به هر دو دوز واکنش نشان داده است.”
وی گفت این مرکز پیش بینی می کند سه هفته بعد از دوز دوم میزان اثربخشی “حتی بیشتر” باشد.
در این بیانیه آمده است که 22000 داوطلب با دوز اول و بیش از 19000 داوطلب با هر دو دوز واکسینه شده اند.
آزمایشات واکسن در خارج از کشور نیز در امارات متحده عربی ، ونزوئلا ، بلاروس و سایر کشورها در حال انجام است.
روسیه در ماه اوت اولین کشوری بود که واکسن ویروس کرونا را ثبت کرد اما این کار را قبل از آزمایشات بالینی گسترده انجام داد.
ماه گذشته ، ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور اعلام کرد که روسیه دومین واکسن ویروس کرونا را به نام EpiVacCorona ثبت کرده است ، زیرا یک مسابقه جهانی در تولید واکسن موثر برای مبارزه با بیماری همه گیر داغ می شود ، که اکنون جان نزدیک به 1.4 میلیون نفر را گرفته است.
پوتین هفته گذشته گفت که روسیه با چین و هند توافق نامه های تولیدی دارد و برزیل و آفریقای جنوبی را به تولید واکسن های ساخت روسیه تشویق می کند.
غول های داروسازی Pfizer و BioNTech اعلام کردند که واکسن ویروس آنها 95 درصد موثر است ، در حالی که شرکت آمریکایی Moderna هفته گذشته اعلام کرد نتایج اولیه نشان داد که نامزد آن 94.5 درصد موثر است.