یک مقام سازمان ملل پس از ملاقات با روسیه مورد درخواست دیوان بین المللی کیفری مورد انتقاد قرار گرفت

آمستردام: گروه های حقوق بشر و فرستاده عالی قضایی ایالات متحده روز شنبه از دیدار یک مقام برجسته سازمان ملل در امور کودکان و بازپرس حقوق کودکان روسیه که توسط دادگاه دائمی جنایات جنگی جهان تحت تعقیب است، انتقاد کردند.
حکم بازداشت در ماه مارس توسط دادگاه کیفری بین المللی برای ماریا لووا-بلوا صادر شد که توسط دادگاه کیفری متهم است. ICCدادستان جنایت جنگی اخراج صدها کودک اوکراینی به روسیه.
لووا-بلوا روز جمعه در وب‌سایت خود گفت که با ویرجینیا گامبا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه دیداری داشته است و آنها در مورد حمایت از کودکان در جنگ گفتگو کردند.
لووا-بلووا گفت: “مکالمه سازنده و صمیمانه – بدون سیاست بود.” از این گذشته، ما با احساس مسئولیت شخصی در قبال جان و امنیت کودکان متحد شده ایم.»
گروه های حقوق بشر و بالاترین مقام آمریکایی برای عدالت جهانی این نشست را محکوم کردند.
بالکیس گفت: «قربانیان اوکراینی سزاوار دیدن لووا-بلوا در پشت میله‌های زندان لاهه هستند، نه ملاقات با مقامات عالی رتبه سازمان ملل». جراح، معاون مدیر برنامه عدالت بین المللی در دیده بان حقوق بشر.
جارا گفت: به عنوان یک مقام ارشد، گامبا باید از تماس با افرادی که تحت حکم دادگاه بین‌المللی کیفری قرار دارند و اینکه «لووا-بلوا فقط به یک مکان تعلق دارد – در اسکله دادگاه بین‌المللی کیفری» اجتناب کند.
بت ون شاک، سفیر ایالات متحده برای عدالت جهانی، جمعه شب در شبکه های اجتماعی گفت که چنین دیداری «عمیقاً نگران کننده» خواهد بود.
فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفته بود که گامبا قصد دارد برای گفتگو در مورد اجرای “قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی” به مسکو سفر کند.
لووا-بلووا ماه گذشته در نشست غیررسمی اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین که توسط روسیه در مقر سازمان ملل در نیویورک تشکیل شده بود، از طریق ویدئو صحبت کرد. ایالات متحده، بریتانیا، آلبانی و مالت از آدرس وی خارج شدند. بریتانیا و ایالات متحده نیز از پخش اینترنتی این نشست جلوگیری کرده بودند.