G-7 برای حمایت نامحدود از اوکراین، به دنبال ثبات با چین است

گروه 7 متعهد شد که از اوکراین در مبارزه با نیروهای روسی «تا زمانی که طول بکشد» حمایت کند، در حالی که همچنین خواستار تعامل بیشتر با چین برای تثبیت روابط با دومین اقتصاد بزرگ جهان شد.
در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه پس از دیدار دیپلمات‌های ارشد گروه ۷ در ژاپن منتشر شد، این بلوک جنگ روسیه علیه اوکراین را «به شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرد. کشورها حمایت خود را از رهبر اوکراین تکرار کردند ولودیمیر زلنسکیطرح صلح، در حالی که “لفاظی غیرمسئولانه هسته ای روسیه” را محکوم می کند.
در این بیانیه آمده است: «ما امروز مجدداً متعهد می‌شویم که تا زمانی که لازم است از اوکراین حمایت کنیم و حمایت امنیتی، اقتصادی و نهادی پایدار برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود، تأمین آینده آزاد و دموکراتیک خود و جلوگیری از تجاوز روسیه در آینده ارائه کنیم».
وزرای G-7 همچنین گفتند که اهمیت «تعامل صریح» با چین و نیاز به همکاری با یکدیگر بر روی منافع مشترک را درک می‌کنند و در عین حال خواستار «حل و فصل مسالمت‌آمیز» مسائل مرتبط با تایوان هستند. این کشور همچنین نسبت به افزایش زرادخانه هسته ای چین ابراز نگرانی کرد و خواستار مذاکره با آمریکا در مورد کنترل تسلیحات شد.
وزیران افزودند که “هیچ تغییری در مواضع اساسی اعضای G-7 در مورد تایوان، از جمله سیاست های اعلام شده چین واحد” وجود ندارد – به عقب راندن ادعاهای پکن مبنی بر اینکه ایالات متحده به طور خاص به دنبال تغییر وضعیت موجود است.
زبان چین در این بیانیه، به ویژه ملایم‌تر از لفاظی‌های تند که اغلب در واشنگتن شنیده می‌شود، در حالی مطرح می‌شود که این گروه پس از بروز اختلافات کلیدی پس از سفر اخیر امانوئل ماکرون به پکن، به دنبال ایجاد وحدت است. رهبر فرانسه گفت که اتحادیه اروپا باید از کشاندن به مناقشه با چین توسط ایالات متحده اجتناب کند، اظهاراتی که به پیشبرد هدف شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای ایجاد اختلاف بین متحدان آمریکایی کمک کرد.
آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، که در نشست های ژاپن نیز حضور داشت، روز دوشنبه تاکید کرد که آلمان در رابطه با تعامل با چین، ارزش های خود را به خطر نمی اندازد.
او به خبرنگاران در ژاپن گفت: “من در چین به وضوح گفتم: ما می خواهیم همکاری کنیم، می خواهیم شریک باشیم، اما ساده لوح نیستیم.”
در این دیدارها، که شامل کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه نیز بود، دیپلمات‌ها بر روی رویکردی توافق کردند که بر تلاش برای همکاری با پکن در هر جایی که ممکن است، در حالی که اتکای اقتصادی آن‌ها به چین را از بین می‌برد و سیگنال‌های واضحی مبنی بر تحویل تسلیحات چینی به روسیه ارسال می‌کرد، تاکید می‌کرد. یک مقام آگاه گفت، از آنجایی که تشدید تنش نظامی با تایوان – غیرقابل قبول است.
از زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در اواخر سال گذشته با شی جینپینگ دیدار کرد، ایالات متحده ملاقاتی در سطح بالا با پکن نداشته است، زیرا سرنگونی یک بالون جاسوسی چینی باعث شد بلینکن سفر طولانی مدت به چین را لغو کند. روابط تنها پس از دیدار بی سابقه تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در خاک ایالات متحده با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، بدتر شد، که چین را وادار به آغاز تمرینات نظامی کرد.
طرح صلح اوکراین
یک سوال کلیدی این است که تا چه حد کشورهای G-7 باید با طرح صلح مبهم شی برای اوکراین که از اقتصادهای نوظهور در به اصطلاح جنوب جهانی حمایت شده است، درگیر شوند.
رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، هفته گذشته در سفر به پکن به خبرنگاران گفت: «مهم است که ایالات متحده از تشویق جنگ دست بردارد و صحبت درباره صلح را آغاز کند». دولت او سپس سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه را به این کشور آمریکای جنوبی دعوت کرد، جایی که وزیر خارجه برزیل مائورو ویرا از تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدانش انتقاد کرد.
در حالی که ایالات متحده و متحدانش هرگونه پیشنهاد آتش بس را که به روسیه اجازه می دهد دستاوردهای ارضی خود را حفظ کند، رد کرده اند، برخی از کشورها مانند فرانسه از تلاش چین برای یافتن راه حل دیپلماتیک استقبال کرده اند. وزرای G-7 “فرمول صلح” زلنسکی را تأیید کردند که شامل خروج کامل تمام نیروهای روسیه از خاک اوکراین است.
“تهدید هسته ای چین”
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه شامگاه دوشنبه به خبرنگاران گفت که G-7 هماهنگی نزدیک خود در زمینه تسلیح نیروهای اوکراینی را در سال گذشته به گفتگوی تازه در مورد چالش های ارائه شده توسط چین تبدیل کرده است. این مقام گفت که این گروه نیاز به حفظ تعامل با چین را در عین ایستادگی در برابر هرگونه اقدام قهری یا تلاش برای تغییر وضعیت موجود در تایوان می بیند.
این مقام گفت، پیش از نشست سران G-7 در ماه آینده در هیروشیما، وزرای خارجه همچنین درباره چگونگی تامین سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی حیاتی در سراسر جهان در حال توسعه به منظور ارائه جایگزینی با کیفیت به کشورها برای سرمایه‌گذاری‌های چینی بحث کردند.
ایالات متحده مدتهاست که به دنبال مشارکت چین در مذاکرات در مورد تسلیحات هسته ای خود بوده است، اما نتیجه ای نداشته است. پکن به نوبه خود ایالات متحده را متهم می کند که «تهدید هسته ای چین» را به عنوان بهانه ای برای گسترش ذخایر خود مطرح می کند و می گوید که چین سیاست دفاعی خود را حفظ می کند که شامل عدم استفاده اولیه از سلاح های هسته ای و زرادخانه در حداقل سطح برای امنیت ملی می شود. .
یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: «به عنوان G-7 نگرانی‌های خود را در مورد گسترش زرادخانه هسته‌ای چین به اشتراک گذاشتیم و بر اهمیت شفافیت تأکید کردیم. ما قویاً از چین خواستیم که به سرعت به مذاکرات با ایالات متحده با هدف کاهش خطرات استراتژیک بپیوندد.