“Infodemic” باعث به خطر انداختن واکسن های ویروس می شود

پاریس: از اوایل فوریه ، با شیوع همه گیر جهانی ، سازمان بهداشت جهانی هشدارهایی را درباره “infodemic” ، موجی از اخبار جعلی و اطلاعات غلط درباره بیماری مهلک جدید در شبکه های اجتماعی منتشر کرد.
با امید به واکسن های Covid-19 ، WHO و کارشناسان هشدار می دهند که همین پدیده ها ممکن است گسترش برنامه های ایمن سازی برای خاتمه بخشیدن به این رنج ها را به خطر بیندازد.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: “بیماری ویروس کرونا” اولین بیماری همه گیر در تاریخ است که در آن از فناوری و رسانه های اجتماعی به صورت گسترده استفاده می شود تا مردم را ایمن ، مطلع ، مولد و متصل نگه دارد.
وی افزود: “در عین حال ، فناوری مورد استفاده برای ارتباط و اطلاع رسانی متكی بر آن ، ایجاد و تقویت یك بیماری م infثر است كه همچنان به تضعیف پاسخ جهانی منجر می شود و اقدامات كنترل همه گیری را به خطر می اندازد.”
بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر از اواخر سال گذشته در همه گیر چین در چین جان خود را از دست داده اند ، اما سه توسعه دهنده در حال حاضر درخواست تأیید واکسن های خود را برای استفاده از اوایل ماه دسامبر دارند.
فراتر از تدارکات ، در حالی که رسانه های اجتماعی هم ابزاری برای اطلاعات و کذب در مورد ویروس بوده است ، دولت ها همچنین باید با تردید نسبت به واکسن هایی که با سرعت رکورد تولید شده اند ، مبارزه کنند.
WHO اطلاعات كليدي را به عنوان تعداد زيادي از اطلاعات ، بصورت آنلاين و آفلاين ، از جمله “تلاش هاي عمدي براي انتشار اطلاعات اشتباه” تعريف كرد.
ماه گذشته ، مطالعه ای از دانشگاه کرنل در ایالات متحده نشان داد که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور ایالات متحده بزرگترین عامل اطلاعات نادرست Covid-19 در طول همه گیر بیماری بوده است.
در ماه آوریل ، ترامپ احتمال استفاده از مواد ضد عفونی کننده در داخل بدن برای بهبود ویروس را فرا گرفت و همچنین درمان های اثبات نشده را ارتقا داد.
از ژانویه ، خبرگزاری فرانسه بیش از 2000 مقاله بررسی واقعیت منتشر کرده است که ادعاهای دروغین راجع به ویروس کرونا ویران می کند.
WHO گفت: “بدون اعتماد مناسب و اطلاعات صحیح ، آزمایشات تشخیصی بلا استفاده می مانند ، کمپین های ایمن سازی (یا کمپین هایی برای تولید واکسن های م effectiveثر) اهداف خود را برآورده نمی کنند و ویروس به رشد خود ادامه می دهد.”
سه سازنده واکسن – Pfizer / BioNTech ، Moderna و AstraZeneca / دانشگاه آکسفورد پیشگام این بسته هستند – و برخی از دولت ها در حال برنامه ریزی برای واکسیناسیون آسیب پذیرترین افراد در سال جاری هستند.
سیلوین دلووی ، محقق روانشناسی اجتماعی در دانشگاه رن -2 ، گفت: با توجه به اینکه فیس بوک ، توییتر ، یوتیوب یا واتس اپ به عنوان بردار برای حقایق مشکوک و اخبار جعلی عمل می کنند ، “اطلاعات نادرست اکنون به مقیاس ناشناخته رسیده است.”
روری اسمیت از وب سایت ضد اطلاعات ، First Draft ، موافقت کرد.
وی گفت: “از منظر اطلاعات ، (بحران ویروس کرونا) نه تنها بر میزان گسترده اطلاعات غلط در سراسر جهان تأکید کرده است ، بلکه تأثیر منفی اطلاعات غلط بر اعتماد به واکسن ها ، م institutionsسسات و یافته های علمی به طور گسترده تر می تواند داشته باشد.”
راشل اوبراین ، رئیس بخش ایمن سازی WHO ، گفت که آژانس نگران است اطلاعات نادرست تبلیغ شده توسط جنبش موسوم به “ضد واکسر” می تواند مردم را از مصونیت خود در برابر ویروس کرونا منصرف کند.
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما از این بابت بسیار نگران هستیم و از اینكه مردم اطلاعات خود را از منابع معتبر بدست آورند نگران هستند و از اینكه آنها مطلع هستند كه اطلاعات زیادی وجود دارد كه نادرست است ، یا عمداً اشتباه است یا ناخواسته اشتباه است.”
استیون ویلسون ، استاد دانشگاه Brandeis و یکی از نویسندگان مقاله ای با عنوان “رسانه های اجتماعی و هوسرانی واکسن” که در ماه گذشته در مجله پزشکی انگلیس منتشر شد ، پیوندی را بین برنامه های اطلاع رسانی آنلاین و کاهش واکسیناسیون مشاهده کرد.
وی گفت: “ترس من از تأثیر اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی در زمینه Covid-19 این است كه باعث افزایش تعداد افرادی كه در دریافت واكسن مردد هستند می شود ، حتی اگر ترس آنها از اساس علمی نباشد.”
“هر واکسنی فقط به اندازه ظرفیت ما در استفاده از آن برای جمعیت موثر است.”
برای مثال ، در میان ادعاهای عجیب و غریب نظریه پردازان توطئه ، این ایده است که همه گیری ویروس کرونا ویرانگری یا بخشی از یک طرح نخبه است که توسط افرادی مانند بیل گیتس برای کنترل جمعیت طراحی شده است.
برنامه های واکسیناسیون ، به گفته این گروه ها ، سپری برای کاشت تراشه های میکروسکوپی در افراد برای نظارت بر آنها است.
چنین تصوراتی می تواند زمینه ای مناسب در زمانی پیدا کند که نظرسنجی ها نشان می دهد مردم در برخی از کشورها مانند سوئد و فرانسه از قبل در مورد استفاده از واکسن تردید دارند ، به ویژه هنگامی که درمان ها در یک زمان رکورد ایجاد شده اند و هنوز هیچ مطالعه طولانی مدت در مورد آنها انجام نشده است اثربخشی و عوارض جانبی احتمالی آنها.
ماه گذشته ، نظرسنجی ایپوسوس نشان داد که فقط 54 درصد از مردم فرانسه خود را در برابر ویروس کرونا ایمن می کنند ، 10 درصد کمتر از ایالات متحده ، 22 امتیاز کمتر از کانادا و 33 امتیاز کمتر از هند.
در 15 کشور ، 73 درصد مردم اظهار آمادگی کردند که علیه Covid-19 واکسینه شوند ، چهار درصد کمتر از نظرسنجی قبلی در ماه آگوست.
اما این فقط واکسن ها نیستند – به گفته کارشناسان ، هر روز تعداد بیشتری از افراد نسبت به موسسات بی اعتمادی ابراز می کنند.
دلووی دانشگاه رن -2 گفت: “موضوع مشترک” در میان نظریه پردازان توطئه “این است که” نخبگان “ما به ما دروغ می گویند.”
اطلاعات نادرست مبتنی بر افزایش بی اعتمادی نسبت به همه اختیارات نهادی است ، اعم از دولتی یا علمی.
در گزارش پیش نویس اول آمده است: “هنگامی که افراد به راحتی نمی توانند به اطلاعات قابل اعتماد در مورد واکسن ها دسترسی پیدا کنند و بی اعتمادی به بازیگران و م institutionsسسات مرتبط با واکسن ها زیاد است ، روایت های غلط اطلاعاتی برای پر کردن خلا vac عجله می کنند.”