آلمان با جاسوسان روسیه که در معرض دید عموم پنهان شده بودند مقابله می کند

آلمان با جاسوسان روسیه که در معرض دید عموم پنهان شده بودند مقابله می کند

برلین: هر روز که روی میزش می نشیند، ارهارد گروندل، الف آلمانی قانونگذار، بیرون پنجره دفترش به سفارتی که می‌داند ممکن است نگاه کند جاسوسی روی او من وارد دفتر می شوم و در یک روز بادی، پرچم روسیه را در اهتزاز می بینم. شبیه مزمور 23 است: “شما در حضور دشمنانم سفره ای برای من آماده می کنید.” او با خنده گفت. من مذهبی نیستم، اما همیشه به این فکر می کنم. ”
در سایه گنبد شیشه ای برلین رایشستاگفراتر از ستون‌های ماسه‌سنگ دروازه براندنبورگ، ساختمان‌های پارلمان آلمان در کنار هیئت دیپلماتیک گسترده روسیه به سبک استالینیستی نشسته‌اند. برای سال‌ها، یک مبارزه جاسوسی خاموش در اینجا در امتداد خیابان نمادین آندر دن لیندن در شهر جریان داشت.
دفاتر اطلاعاتی به اعضای پارلمان مانند گراندل هشدار داده بودند که از خود محافظت کنند – صفحه‌های کامپیوتر را از پنجره دور کنند، استفاده از دستگاه‌های بی‌سیمی را که ضربه زدن به آن‌ها آسان‌تر بود متوقف کنند، و پرده‌های پنجره را برای جلسات ببندند. به نظر می رسد این وضعیت تقریباً خنده دار برای مقامات یکی از قدرتمندترین کشورهای اروپایی است، جایی که تنش ها بر سر جاسوسی روسیه چیزی بود که دولت آلمان مدت ها به نظر می رسید مایل به نادیده گرفتن آن است. از آن زمان به بعد این کار دشوارتر شده است حمله روسیه به اوکراین. اواخر ماه گذشته، روسیه با اعلام اخراج بیش از 20 دیپلمات آلمانی از مسکو، در اواخر ماه گذشته، آنچه را “اخراج دسته جمعی” دیپلمات های خود در آلمان توصیف کرد، افشا کرد. تحلیلگران امنیتی می گویند که این نشانه نادری از تلاش ضد جاسوسی ضعیف اما رو به رشدی بود که برلین پس از سال ها عملیات اطلاعاتی وحشیانه روسیه در خاک آلمان اکنون با تأخیر انجام می دهد.
دست‌کم دو بار، گروه‌های روسی مظنون به ارتباط با کرملین، سیاستمداران و پارلمان آلمان را هک کردند – آخرین بار فقط چند ماه قبل از انتخابات 2021. در سال 2021، پلیس یک نگهبان امنیتی سفارت بریتانیا در نزدیکی آن را که برای روسیه جاسوسی می کرد، دستگیر کرد. و اواخر سال گذشته، شاید در نگران‌کننده‌ترین مورد، نقاب یک افسر اطلاعاتی آلمانی را به‌عنوان یک خال که نظارت بر جنگ اوکراین را به مو-اسکو منتقل می‌کرد، آشکار شد. وزارت خارجه آلمان در مورد آخرین اخراج‌ها سخت‌گیرانه صحبت کرده است – حتی از اینکه آنها را اخراج بنامد. اما اذعان کرد که خروج دیپلمات‌ها با «کاهش حضور اطلاعاتی روسیه در آلمان» مرتبط است. ”
مرکز بحث در مورد برخورد آلمان با جاسوسی روسیه، سفارت روسیه است. قبل از تهاجم تمام عیار به اوکراین، این سفارت به خاطر مهمانی های مجلل که مدیران ارشد صنعت خودرو آلمان، سیاستمداران، ستاره های فوتبال و بازیگران را جذب می کرد، معروف بود. اما جنبه تاریک تری داشت: دو تن از ساکنان آن به طور مرموزی از پنجره های سفارت به شهادت رسیده اند. آژانس اطلاعات داخلی آلمان به ARD گفت که تجهیزات جاسوسی بالقوه ای را در پشت بام سفارت پیدا کرده است – شاید برای جاسوسی از قانونگذاران در سراسر خیابان، مانند گروندل.