اسپانیا: اسپانیا بقایای بنیانگذار حزب فاشیست را نبش قبر می کند

اسپانیا: اسپانیا بقایای بنیانگذار حزب فاشیست را نبش قبر می کند

مادرید: بقایای بنیانگذار اسپانیاحزب فاشیست فالانژ روز دوشنبه از یک باسیلیکای باشکوه، جایی که جسد دیکتاتور سابق فرانسیسکو فرانکو در آن قرار داشت، منتقل می‌شود و به یک قبر مخفی منتقل می‌شود.
این عملیات پس از تصویب قانونی انجام می شود که برای مقابله با میراث جنگ داخلی 1936-1939 و دهه های دیکتاتوری پس از آن طراحی شده است.
خوزه آنتونیو پریمو د ریورا حزب فالانژ را در سال 1933 تأسیس کرد که به همراه ارتش و کلیسای کاتولیک رومی اسپانیا به یکی از ارکان رژیم وحشی فرانسیسکو فرانکو تبدیل شد.
پریمو د ریورا که در نوامبر 1936 در آغاز جنگ به دلیل توطئه علیه دولت منتخب جمهوری خواه اعدام شد، در سال 1959 در داخل باسیلیکا در دره سقوط، 50 کیلومتری (30 مایلی) شمال غربی مادرید به خاک سپرده شد.
بنا به گزارش رسانه های اسپانیایی، پس از نبش قبر، بقایای او به قبرستان سن ایسیدرو مادرید منتقل می شود.
باسیلیکا بخشی از یک مقبره وسیع در دامنه تپه است که پس از جنگ داخلی توسط رژیم فرانکو ساخته شد – تا حدی توسط کار اجباری 20000 زندانی سیاسی.
هنگامی که دیکتاتور در سال 1975 درگذشت، او نیز در آنجا، در مقبره ای در کنار محراب، نزدیک قبر پریمو د ریورا، به خاک سپرده شد، جایی که مدت هاست برای کسانی که نوستالژیک دوران فرانکو بودند، به این مکان توجه می شد.
فلیکس بولانوس، وزیر کابینه گفت که این عملیات “گام دیگری” در تلاش های دولت برای سلب جایگاه مقبره به عنوان نمادی از فرانسه و ایدئولوژی راست افراطی بود.
او پس از اعلام نبش قبر توسط دولت در روز پنجشنبه گفت: «نباید بتوان به کسی که دیکتاتوری را تداعی می کند ادای احترام کرد.
احترام به کسانی که در طول جنگ داخلی و دیکتاتوری جان خود را از دست دادند یا از خشونت یا سرکوب رنج بردند، اولویت اصلی دولت جناح چپ نخست وزیر بوده است. پدرو سانچز، که در سال 2018 به قدرت رسید.
در سال 2019، دولت او بقایای فرانکو را پس از یک نبرد قانونی طولانی با خانواده دیکتاتور، از کلیسای باسیلیکا منتقل کرد.
– جای خاطره –
باسیلیکا — که بالای آن یک صلیب سنگی 150 متری (500 فوتی) قرار دارد — و مقبره نیز بقایای بیش از 30000 قربانی از هر دو طرف جنگ داخلی را در خود جای داده است.
این نمادی عمیقاً تفرقه‌انگیز از گذشته‌ای است که اسپانیا هنوز هضم آن را دشوار می‌بیند.
قانون موسوم به حافظه دموکراتیک که در اکتبر 2022 اجرایی شد، با هدف تبدیل دره سقوط به مکان خاطره سال های سیاه دیکتاتوری است.
همچنین جستجوی قربانیان رژیم را که در گورهای دسته جمعی در سراسر اسپانیا دفن شده اند، ترویج می کند و محکومیت های جنایی مخالفان رژیم فرانکو را باطل می کند.
اما این قانون با احزاب دست راستی که می گویند بی جهت گذشته را لایروبی می کند از نظر سیاسی تفرقه افکن بوده است.
سانتیاگو آباسکالرهبر حزب راست افراطی Vox، دولت را متهم کرد که با نبش قبر پریمو د ریورا به دنبال “یک بار دیگر هتک حرمت مقبره ها و کندن نفرت” است.
این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اسپانیا برای انتخابات منطقه‌ای و محلی در 28 مه و انتخابات عمومی پایان سال که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد فشرده خواهد بود، آماده می‌شود.