“اما دکتر، آبجو الکل نیست”؟ چرا تشخیص و درمان کبد چرب الکلی دشوار است؟

“اما دکتر، آبجو الکل نیست”؟  چرا تشخیص و درمان کبد چرب الکلی دشوار است؟

ساتیارت 43 ساله برای انجام سونوگرافی معمول شکم خود متوجه شد که کبد چرب درجه 1 دارد. دکتر از او درباره عادات نوشیدنش پرسید که او گفت: «من فقط آبجو می‌نوشم و واقعاً الکل نیست.» این یک مورد مستقل نیست. ما با سه پزشک برجسته هند صحبت کردیم و این یک درخواست رایج است – “آبجو الکل نیست”.
WHO اخیراً بیانیه ای را در The Lancet Public Health منتشر کرده است که “وقتی صحبت از مصرف الکل می شود، هیچ مقدار مطمئنی وجود ندارد که بر سلامتی تأثیر نگذارد”.
دکتر Sanjiv Saigal، MD، DM، DNB، MAMS، MRCP، FRCP، FINASL، CCST (بریتانیا)، مدیر اصلی و سرپرست، پیوند کبد و پیوند کبد، بیمارستان Max، سهام ساکت، “من اغلب با بیمارانی روبرو می شوم که می گویند فقط آبجو می نوشند و آبجو را الکل نمی دانند. توجه به این نکته ضروری است که مصرف آبجو به خوبی مصرف هر نوع الکل دیگری است.
انواع مشروبات الکلی مانند آبجو، ویسکی، رم، جین و غیره در همین دسته از نوشیدنی های الکلی قرار می گیرند. این درصد وزن بر حسب حجم الکل است که مهم است. به عنوان مثال – محتوای الکل در آبجو حدود 5٪ است، در حالی که در ویسکی 40٪ است. آبجو قوی تر دارای محتوای الکل بیشتری است. همچنین باید بدانید که “یک نوشیدنی استاندارد” که تقریباً معادل 10 گرم الکل است بدون توجه به اندازه ظرف یا نوع الکل (آبجو، شراب، ویسکی) چیست.”
دکتر نیراج کومار تولارا – متخصص پزشکی عمومی و بیماری های عفونی، بیمارستان دکتر LH Hiranandani، Powai در ادامه می افزاید: «من اغلب با سؤالاتی از بیمارانی مواجه می شوم که معتقدند آبجو به دلیل محتوای الکل کم آن در مقایسه با سایر نوشیدنی ها، در واقع به الکل تبدیل نمی شود. با این حال، مهم است که توضیح دهید که آبجو حاوی الکل است و می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. الکل به هر شکلی که باشد همان اثر را روی بدن دارد. می تواند تصمیم گیری، برنامه ریزی و عملکرد شناختی را مختل کند. مصرف منظم و بیش از حد، مانند هر الکل، می تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کند. این خطرات شامل افزایش خطر آسیب کبدی، اعتیاد، مشکلات قلبی عروقی و برخی سرطان ها می شود.

چرا تشخیص بیماری کبدی مرتبط با الکل (ARLD) دشوار است؟

معمولاً از پزشکان و متخصصان می شنوید که تشخیص مشکلات کبدی مرتبط با الکل بسیار دشوار است. و وضعیت به سرعت بدتر می شود. اما چرا اینطور؟ دکتر آدریتا بانرجی، پزشک متخصص داخلی، پزشک مشاور، بیمارستان گودرج مموریال، بمبئی توضیح می‌دهد:متأسفانه علائم ARLD تنها زمانی ظاهر می شود که کبد به شدت آسیب دیده باشد. آنها شامل بی حالی، کاهش وزن، از دست دادن اشتها، تغییر رنگ زرد مایل به چشم و پوست، تورم در پاها و مچ پا یا شکم، گیجی/خواب آلودگی، خون در استفراغ یا مدفوع هستند. بنابراین تشخیص کبد چرب مرتبط با الکل در صورتی که بیمار معاینات بهداشتی پیشگیرانه روتین انجام ندهد بسیار دشوار است.
عامل مهم دیگر انکار فردی است که مشکل نوشیدن دارد. تشخیص را به تاخیر می اندازد. بیماران بهانه و توضیحی در مورد میزان مصرف الکل و همچنین دفعات آن دارند. در مورد سؤالات اصلی، به ویژه هنگامی که با خانواده همراه هستند، آنها نسبت به باز کردن و شناسایی مصرف به عنوان یک مشکل تردید دارند. این به نوبه خود برای پزشک چالشی ایجاد می کند تا آسیبی که مصرف در دراز مدت به فرد وارد می کند را تکرار کند.
دکتر سانجیو می‌افزاید: «اول، سطح الکلی که منجر به آسیب کبدی و آسیب به سایر اندام‌های بدن می‌شود، در افراد مختلف متفاوت است و برخی می‌توانند حتی در سطح پایین‌تری از نوشیدن الکل آسیب ببینند.

توجه به این نکته ضروری است که هر بار که سلول های کبدی (سلول های کبد) الکل را فیلتر می کنند، برخی از سلول ها تحلیل می روند. کبد توانایی بسیار خوبی برای بازسازی سلول ها و ساخت سلول های جدید دارد، اما در صورت استفاده نادرست طولانی مدت از الکل، توانایی بازسازی سلول های کبدی کاهش می یابد و در نتیجه باعث آسیب دائمی به ساختار و عملکرد کبد می شود. اعتیاد به الکل یک مشکل رایج برای افرادی است که نوشیدنی های روزانه را حتی در حد اعتدال مصرف می کنند. در نتیجه مصرف ممکن است بدون اینکه متوجه شوید که شروع به ایجاد خطر قابل توجهی برای سلامتی می کند، افزایش می یابد. دکتر آدیتیا هشدار می دهد که “هیچ مقدار الکل ایمن نیست”.

علائم بیماری کبدی مرتبط با الکل که باید مراقب آنها بود عبارتند از…

گاهی اوقات اولین علائم کبد چرب الکلی را می توان ظریف و به راحتی نادیده گرفت، به خصوص در مراحل اولیه. با این حال، دکتر نیراج می گوید چند علامت وجود دارد که می تواند وجود بیماری کبد چرب الکلی را نشان دهد و مهم است که آن را رد نکنید. خستگی و ضعف از علائم شایع بیماری کبد چرب است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. درد و ناراحتی در سمت راست بالای شکم نیز شایع است، زیرا کبد به دلیل تجمع چربی متورم می شود. از دست دادن اشتها می تواند منجر به کاهش اشتها و کاهش وزن شود و کاهش وزن ناخواسته ممکن است رخ دهد. زردی نشانه نسبتاً دیررس آسیب شدید کبدی است و در صورت آسیب دیدن کبد ممکن است پوست و چشم ها زرد به نظر برسند. در حالی که افزایش وزن اغلب با بیماری کبد مرتبط است، برخی از افراد مبتلا به کبد چرب الکلی ممکن است کاهش وزن غیرقابل توجیهی را تجربه کنند. این کاهش وزن می تواند حتی بدون تغییر قابل توجه در رژیم غذایی یا ورزش رخ دهد.
بیمارستان گودرج مموریال اخیراً طرح هوشمند ژنومتر سلامت را راه اندازی کرده است که از تجزیه و تحلیل Exome به عنوان بخشی از شناسایی و طبقه بندی خطر ابتلا به بیماری های آینده بر اساس ساختار ژنتیکی آنها استفاده می کند. ویژگی اعتیاد به الکل و همچنین ویژگی بیماری کبد چرب غیر الکلی را می توان در مراحل اولیه زندگی شناسایی کرد و اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی کافی و همچنین مدیریت پزشکی می تواند مانع از پیشرفت بیماری شود.