اوکراین از پاپ برای بازگرداندن کودکان از روسیه کمک می خواهد

اوکراین از پاپ برای بازگرداندن کودکان از روسیه کمک می خواهد

رم: نخست وزیر اوکراین گفت که او خواسته است پاپ فرانسیس در طول یک خصوصی واتیکان مخاطبان پنجشنبه برای کمک به تسهیل بازگشت کودکان اوکراینی که به زور به روسیه برده شدند.
نخست وزیر دنیس شمیحالاو به خبرنگاران درباره حضور نیم ساعته خود با پاپ توضیح داد و گفت که او همچنین از فرانسیس دعوت کرده است که به اوکراین بیاید.
نخست وزیر گفت: من از واتیکان و پدر مقدس برای بازگرداندن کودکانی که به زور توسط روسیه گرفته شده کمک خواستم.
بیانیه مختصر واتیکان در مورد حضار به نکات خاصی از مذاکرات اشاره نکرد. وی خاطرنشان کرد که شمیحال پس از دیدار با فرانسیس با وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه مقر مقدس دیدار کرد.
واتیکان گفت: در جریان گفتگوهای صمیمانه ای که در دبیرخانه امور خارجه انجام شد، موضوعات مختلف مرتبط با جنگ در اوکراین با توجه ویژه به جنبه های انسانی و تلاش برای بازگرداندن صلح مورد تاکید قرار گرفت.
فرانسیس بارها جنگ در اوکراین را که 14 ماه پیش با تهاجم روسیه به همسایه اش آغاز شد، محکوم کرده است. او تمایل خود را برای دیدار از اوکراین و روسیه در چارچوب امیدهای خود برای بهبود چشم انداز صلح ابراز کرده است.
دادگاه کیفری بین‌المللی ماه گذشته حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و کمیسر کودکان روسیه را صادر کرد و آنها را به جنایات جنگی برای ربودن کودکان از اوکراین متهم کرد. روسیه هر گونه تخلفی را رد کرده و مدعی است که این کودکان برای امنیت خود منتقل شده اند.
شمیحال در گفت و گو با خبرنگاران در انجمن مطبوعات خارجی در رم گفت که در گفتگوهای خود در واتیکان همچنین در مورد پیشنهاد چند ماده ای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای صلح “و اقداماتی که واتیکان می تواند برای کمک به تحقق این طرح بردارد” بحث کرد. هیچ توضیح خاصی نداد.
نخست وزیر همچنین از تصمیم گیری در مورد آنچه ممکن است در آینده در روابط اوکراین و چین ایجاد شود، خودداری کرد. زلنسکی روز چهارشنبه گفت که او و شی جین پینگ، رهبر چین یک تماس تلفنی “طولانی و معنی دار” داشته اند.
در جریان گفتگوی آنها که اولین تماس شناخته شده بین دو رئیس جمهور از زمان آغاز جنگ در فوریه 2022 بود، شی گفت که پکن فرستاده ای را به اوکراین می فرستد تا درباره “حل و فصل سیاسی” احتمالی درگیری گفتگو کند. این نماینده سفیر سابق چین در روسیه است.
این تماس یک ساعته دو ماه پس از آن صورت گرفت که پکن، که مدت‌ها با روسیه همسو بود، اعلام کرد که می‌خواهد به عنوان یک میانجی عمل کند و یک ماه پس از دیدار شی جین‌پینگ از مسکو.
شمیحال این تماس تلفنی را “بسیار سازنده” توصیف کرد و گفت که “مرحله جدیدی در روابط اوکراین و چین است.”
نخست وزیر گفت: “من متقاعد شده ام که این آغاز خوبی برای روابط ما در آینده است.”