اوکراین: روسیه برای ادای احترام به جنگ جهانی دوم، موشک‌هایی را به اوکراین می‌بارد

اوکراین: روسیه برای ادای احترام به جنگ جهانی دوم، موشک‌هایی را به اوکراین می‌بارد

کیو: روسیه یک شب تا سه‌شنبه، ساعاتی پیش از آغاز مراسم سالانه مسکو برای جشن شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، که امسال در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود، رگبار موشک‌های کروز را به سوی اوکراین پرتاب کرد.
این کرملیننیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور 25 موشک را در طول شب در موجی از حملات به سراسر اوکراین پرتاب کردند و افزودند که پدافند هوایی با موفقیت 23 فروند از آنها را منهدم کرده است.
نیروی هوایی در یک پست تلگرامی اعلام کرد که 8 موشک کروز کالیبر از ناوهای حامل در دریای سیاه به سمت شرق و 17 موشک از هواپیماهای استراتژیک شلیک شده است.
این رگبار در حالی رخ می دهد که مسکو و دیگر شهرهای روسیه در حال آماده شدن برای میزبانی رژه نظامی و جشن های دیگر به مناسبت روز پیروزی، بزرگترین تعطیلات سکولار روسیه هستند که امسال به طور قابل توجهی تحت الشعاع جنگ اوکراین قرار گرفته است.
حداقل 21 شهر روسیه رژه های نظامی 9 مه – که اصلی ترین جشن ها در سراسر روسیه بود – برای اولین بار در سال ها لغو کردند. این هنگ جاویدان راهپیمایی‌هایی که در آن جمعیت با در دست داشتن پرتره بستگانی که در جنگ جهانی دوم مرده یا خدمت کرده‌اند – یکی دیگر از ستون‌های تعطیلات – به خیابان‌ها می‌آیند، در چندین شهر نیز لغو شده‌اند.
مقامات منطقه ای “نگرانی های امنیتی” نامشخص را مقصر دانستند. با این حال، برخی گمانه زنی کردند که دلیل لغو راهپیمایی های هنگ جاودانه این واقعیت بود که روس ها ممکن است پرتره هایی از بستگانی که در اوکراین جان باخته اند را به این راهپیمایی ها بیاورند، که نشان دهنده میزان تلفات روسیه در درگیری طولانی است.
انتظار می‌رود که مسکو در جریان رژه پرچم‌دار خود در میدان سرخ، با تجهیزات نظامی درجه یک در آن غوغا کند و رهبران کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، یک نمایش قدرت را به نمایش بگذارد.
در ابتدا، تنها یکی از آنها – رئیس جمهور قرقیزستان صدیر ژاپاروف – انتظار می رفت در این نشست شرکت کنند، اما در آخرین لحظه روز دوشنبه مقامات تایید کردند که رهبران ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز به مسکو می روند.
این جشن پس از آن برگزار شد که هفته گذشته گزارش های مبهم رسمی مبنی بر اینکه دو پهپاد اوکراینی در زیر پوشش تاریکی به قلب مسکو پرواز کردند و قبل از سرنگونی به کرملین رسیدند، برگزار شد. کرملین آن را تلاشی برای جان پوتین توصیف کرد. اوکراین دخالت خود را رد کرد.