اوکراین: لهستان کیفیت غلات اوکراین را در میان اعتراضات کشاورزان آزمایش می کند

اوکراین: لهستان کیفیت غلات اوکراین را در میان اعتراضات کشاورزان آزمایش می کند

ورشو: وزیر جدید کشاورزی لهستان روز چهارشنبه متعهد شد که کنترل‌های کیفی دقیقی را در مورد جریان عظیم غلات از اوکراین که از طریق این کشور ترانزیت می‌کند، اعمال کند و از حمل و نقل کارآمد آن به خارج از کشور اطمینان حاصل کند. این اقدام به دنبال اعتراضات کشاورزان خشمگین لهستانی صورت می گیرد که می گویند به دلیل انبوه غلات ارزان اوکراینی با ورشکستگی روبرو هستند.
وزیر رابرت تلوس با انتقاد شدید قانونگذاران در پارلمان مواجه شد که مدعی شدند شرکت های تجاری مرتبط با دولت به جای تسهیل انتقال آن به آفریقای تشنه غلات، از فروش محصولات ارزان قیمت و آزمایش نشده اوکراین در لهستان سودهای کلانی به دست می آورند. تلوس جایگزین وزیر کشاورزی قبلی، هنریک کوالچیک، شد که هفته گذشته ساعاتی قبل از سفر رسمی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از سمت خود استعفا داد. در جریان این دیدار، رهبران لهستان و اوکراین گفتند که راه حلی سریع برای “مشکل غلات” پیدا کرده اند اما جزئیاتی ارائه نکردند.

تبریک می گویم!

شما با موفقیت رای خود را به صندوق انداختید

در بحبوحه تهاجم روسیه، اتحادیه اروپا برای تسهیل حمل و نقل غلات اوکراینی به آفریقا و خاورمیانه، وظایف خود را لغو کرد. با این حال، بازارهای لهستان، رومانی و سایر کشورهای اتحادیه اروپا را که قرار بود تنها مسیرهای ترانزیتی باشند، پر کرده است.

گروه‌های کشاورز لهستانی روز چهارشنبه در گذرگاه‌های مرزی با اوکراین تظاهرات کردند، اما پلیس از مسدود کردن خطوط ریلی جلوگیری کرد. روزانه ده ها واگن باری که هر کدام حاوی حدود 70 تن غلات هستند از اوکراین وارد می شوند که نگرانی کشاورزان را برای آینده و محصولاتشان در سال جاری افزایش می دهد.

معترضان گفتند که ترانزیت غلات باید مانند حمل و نقل اسلحه به اوکراین که به شدت محافظت می شود، اولویت داشته باشد تا از سیل غلات در بازار لهستان جلوگیری شود.

در عوض، آنها استدلال کردند که شرکت های مرتبط با دولت اجازه داشتند آن را به عنوان غلات ارزان و با کیفیت پایین وارد کنند و سپس آن را به عنوان محصول با کیفیت لهستان به کارخانه های نان و ماکارونی بفروشند.

Tomasz Obszański، از اتحادیه همبستگی کشاورزان، گفت که حدود سه میلیون تن غله برای “آفریقا در نظر گرفته شده بود، اما در عوض توسط بازرگانان پس از عبور از مرز به لهستان دریافت شد. بسیاری از شرکت ها از این وضعیت برای کسب درآمد میلیونی استفاده کرده اند. … در سود.”

دادستان های منطقه شرق لهستان در مرز اوکراین در حال بررسی ادعاهایی هستند مبنی بر اینکه ده ها تن غلات اوکراینی در حال ترانزیت به کارخانه های مواد غذایی لهستان فروخته شده است.

تلوس و وزیر سیاست کشاورزی اوکراین، میکولا سولسکی، گفتند که واردات غلات اوکراینی به لهستان را برای مصرف داخلی به حالت تعلیق درآورده‌اند و اقدامات لازم را برای اطمینان از ترانزیت آن به کشورهای ثالث انجام خواهند داد.