“اکنون یا هرگز”: اوکراین برای یک ضد حمله دشوار آماده است

“اکنون یا هرگز”: اوکراین برای یک ضد حمله دشوار آماده است

کراماتورسک: نیروهای اوکراینی ماه‌هاست که حمله طاقت‌فرسا روسیه را در شهرهای آسیب‌دیده و سنگرهای به شدت گلوله‌بار شده در خط مقدم شرقی مهار کرده‌اند.
اما اکنون، با پایان یافتن قدرت نیروهای کرملین پس از دستیابی به دستاوردهای تدریجی در طول حمله زمستانی، اوکراین در حال آماده شدن برای پاسخ دادن است.
یک نظامی اوکراینی که خود را مارک معرفی کرد، این هفته به خبرگزاری فرانسه در منطقه دونتسک گفت: “اگر کارکنان ارشد نظامی ما بگویند که ما به اندازه کافی نیرو، گلوله – همه چیز کافی – برای حمله داریم، پس ما آماده ایم.”
روسیه در سال گذشته در نزدیکی کیف، خارکف و خرسون، پایتخت این کشور با شکست شرم آور شکست خورد، اما تحلیلگران اکنون می گویند اوکراین فرصت کوتاهی برای وارد آوردن ضربه بزرگتر دارد.
نیروهای روسی که اخیراً به خدمت سربازی اعزام شده‌اند، پس از تهاجم ضعیف خود به شدت تخلیه شده‌اند، در حالی که کیف مهمات ذخیره کرده است، توپخانه‌های دوربرد و تانک‌های جنگی را از غرب برده و ارتش خود را تقویت می‌کند.
مایکولا بیلیسکوف، محقق موسسه ملی مطالعات استراتژیک در کیف، گفت: «چه کسی می‌داند که اوکراین چه زمانی دوباره به این فرصت دست خواهد یافت.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این الان است یا هرگز.
تعیین زمان مناسب:یک سوال کلیدی این است: چه زمانی؟
وزارت دفاع اخیراً تصاویری از رقص یک سرباز ارتش در سنگر گل آلود منتشر کرده است با این عنوان: “هنگامی که زمین سخت شود، امکان انجام یک حمله وجود خواهد داشت.”
بیلیسکوف گفت: «اما مهمتر از آب و هوا، تسلط سربازان اوکراینی بر سلاح هایی است که از طرف غرب وعده داده شده بود و هماهنگی اطلاعات و تدارکات.
او تخمین زد که آمادگی‌های تهاجمی اوکراین ممکن است تا ژوئن یا ژوئیه، بسیار دیرتر از سایر پیش‌بینی‌های اواخر این ماه یا اوایل ماه مه به اوج خود برسد.
بیلیسکوف افزود: «همه در کیف می‌دانند که حمله‌ای که پیش از موعد آغاز شود، احتمال موفقیت کمتری دارد.
مناطق جنوبی زاپوریژژیا و خرسون – که کرملین مدعی شد سپتامبر گذشته آنها را ضمیمه کرده است – احتمالاً اهدافی هستند و تصرف آنها توسط کیف باعث شکسته شدن پل زمینی بین روسیه و شبه جزیره کریمه خواهد شد.
و هنگامی که اوکراین عقب نشینی خود را علیه مواضع مستحکم روسیه آغاز کند، توپخانه و گلوله های کافی در نبردی که تحت سلطه دوئل های دوربرد است، کلید خواهد خورد.
اما سربازان اوکراینی در بخش‌های مختلف خط مقدم به خبرگزاری فرانسه شکایت کرده‌اند که توسط نیروهای روسی با عرضه به ظاهر بی‌پایان گلوله‌ها از بین رفته‌اند.
اتحادیه اروپا ماه گذشته با طرحی دو میلیارد یورویی (2.2 میلیارد دلاری) موافقت کرد تا اوکراین را در انبار نگه دارد، اما ناظران تخمین می‌زنند که تقریباً نیمی از این بسته برای موفقیت حمله اوکراین باید تحویل داده شود.
بیلیسکوف گفت: “برخلاف روس ها، ما نگران کمیت آتش نیستیم، بلکه به دقت آتش می پردازیم. اینگونه است که اوکراین قصد دارد این کسری را جبران کند.”
تنها مشکل این است که ما هزینه این را در مردم می پردازیم.»
و آگهی‌های استخدام نظامی در سراسر کیف به تلاش‌های گسترده برای ایجاد نیروی جدیدی برای حمله پس از شکست در یک سال نبرد اشاره می‌کند.
کیف آماری را فاش نکرده است، اما رئیس گروه مزدور روسیه واگنر هشدار داده است که مسکو باید خود را آماده کند تا نیروی اوکراینی بین 200 تا 400 هزار سرباز را پس بزند.
مسئله دشوار
اوکراین همچنین از متحدان غربی می خواهد که نیروهای مسلح خود را به جت های جنگنده مجهز کنند تا در هوا با روسیه برابری کنند.
اطلاعات فاش شده ایالات متحده حاکی از آن است که ذخایر موشک های اوکراینی برای سیستم های دفاع هوایی این کشور رو به اتمام است و این امر فرصتی برای نیروی هوایی بدنام روسیه ایجاد می کند.
یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین اخیرا گفت: «بدون برتری هوایی، انجام حملات زیر آتش هواپیماهای دشمن – به بیان ملایم – یک موضوع تا حدودی دشوار است».
به نظر می رسد نشت ها حاکی از آن است که اوکراین مقداری سخت افزار و مهمات دقیق کم دارد. ناظران می گویند برخی از جزئیات می تواند حمله آینده اوکراین را به خطر بیندازد، اما کیف آن را رد کرده است.
میخالو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور این هفته به رسانه های محلی گفت: «من هیچ چیزی در این پرونده ها نمی بینم که تأثیر شگفت انگیزی داشته باشد.
خطرات اوکراین زیاد است.
مایکل کوفمن، تحلیلگر نظامی مستقر در ایالات متحده، گفت: «آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توانند تلاش‌های جنگی اوکراین را حفظ کنند، اما ممکن است نتوانند برای مدتی پس از این دوره مزیت نظامی قاطعی نسبت به روسیه ایجاد کنند.»
بیلیسکوف گفت که کیف باید صحبت های کرملین را رد کند که غرب باید دستاوردهای خود را بپذیرد و به متحدان ثابت کند که می تواند به پس گرفتن قلمرو ادامه دهد.
او گفت: “همه می خواهند در طرف برنده باشند.”
یک سال پس از حمله روسیه، ناظران می‌گویند که اوکراین نیروی با انگیزه‌تر ظاهر شده است.
مارک، 42 ساله، در خط مقدم دونتسک گفت: “من فقط می توانم برای بخش خود صحبت کنم – شش کیلومتر (چهار مایل) به جلو و سه کیلومتر در هر طرف.”
ما آماده انجام کاری هستیم که باید انجام شود.»