باخموت: واگنر می گوید که باخموت را به کنترل ارتش روسیه تحویل می دهد

باخموت: واگنر می گوید که باخموت را به کنترل ارتش روسیه تحویل می دهد

مسکو: رئیس گروه مزدور واگنر روسیه روز پنجشنبه گفت که نیروهایش انتقال مواضع خود را در شهر شرق اوکراین آغاز کرده اند. باخموت به ارتش روسیه
اعلامیه وی چند روز پس از آن منتشر شد که ارتش مسکو اعلام کرد جت و توپخانه را در خاک روسیه علیه یک گروه “خرابکاری” که از اوکراین عبور کرده بود مستقر کرده است.
کرملین در عین حال گفت که فرستاده ویژه چین در امور اوکراین روز جمعه به عنوان بخشی از سفر به پایتخت های اروپایی از جمله کیف، از روسیه دیدن خواهد کرد.
نبرد برای باخموت نزدیک به یک سال است که ادامه دارد و شهر را با خاک یکسان کرده و امواج واگنر را که رهبری حمله روسیه به این مرکز صنعتی را رهبری کرده اند، از بین برده است.
رئیس واگنر “ما امروز واحدها را از باخموت خارج می کنیم. ما مواضع را به ارتش، مهمات و همه چیز می دهیم.” یوگنی پریگوژین در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، گفت.
پریگوژین که زره بدن تاکتیکی و کلاه نظامی پوشیده بود، افزود: «ما عقب می‌کشیم، استراحت می‌کنیم، آماده می‌شویم و سپس وظایف جدیدی را انجام می‌دهیم».
اوایل این هفته، او اعتراف کرد که حدود 10000 زندانی که برای جنگ در اوکراین استخدام کرده بود در میدان نبرد کشته شده اند.
متحد 61 ساله کرملین سال گذشته از زندان های روسیه بازدید کرد تا زندانیان را متقاعد کند که در ازای عفو وعده داده شده در بازگشت – در صورت زنده ماندن، با واگنر بجنگند.
رگبار هواپیماهای بدون سرنشین
اعلامیه پریگوژین اندکی پس از رئیس جمهور اوکراین منتشر شد ولودیمیر زلنسکی روسیه را متهم کرد که با پرتاب موجی از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران به اهدافی در سراسر کشورش، دوباره اوکراینی ها را به وحشت انداخته است.
زلنسکی در پستی در شبکه های اجتماعی گفت: «دشمن با پرتاب 36 فروند شاهد به وحشت اوکراین ادامه داد. هیچکدام به هدف خود نرسیدند.
من از نیروهای پدافند هوایی خود برای نتیجه 100 درصد سپاسگزارم.»
ارتش اوکراین گفت که روسیه احتمالا زیرساخت ها و تاسیسات نظامی کلیدی در مناطق غربی اوکراین را هدف قرار داده است.
روسیه در ماه‌های زمستان اوکراین را مورد بمباران هوایی زیرساخت‌ها از جمله تأسیسات انرژی قرار داد اما اخیراً این حملات کاهش یافته است.
و کیف پس از درخواست از متحدان غربی برای افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی، به طور فزاینده‌ای در از بین بردن امواج موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین روسیه ماهر شده است.
مقامات مستقر در شبه جزیره کریمه توسط روسیه در عین حال اعلام کردند که سامانه‌های پدافند هوایی آنها چندین پهپاد را که بخش‌های مختلف سرزمینی را که در سال 2014 از اوکراین ضمیمه شده بود را هدف قرار داده است.
سرگئی آکسیونوف، فرماندار کریمه در شبکه های اجتماعی اعلام کرد: «شش هواپیمای بدون سرنشین در مناطق مختلف کریمه سرنگون یا مسدود شدند.
به طور جداگانه، سرویس امنیتی FSB روسیه اعلام کرد که دو اوکراینی را که گفته می شود قصد داشتند نیروگاه های هسته ای در این کشور را هدف قرار دهند، دستگیر کرده است.
FSB در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری‌های روسی منتشر شد، مدعی شد که هدف از این کار وارد کردن آسیب‌های اقتصادی جدی به روسیه و آسیب رساندن به اعتبار آن بود.
همچنین روز پنجشنبه، وزارت خارجه روسیه از سفر لی هوی، نماینده ویژه چین در امور اوکراین، که در پایتخت های اروپایی به سر می برد، از مسکو خبر داد.
سفر او به پایتخت روسیه، جایی که قرار است روز جمعه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه دیدار کند، پس از دیدار لی با زلنسکی در کیف انجام می شود.
لی گفته است “هیچ دارویی برای حل بحران وجود ندارد”.
روسیه و چین روابط نزدیکی دارند.
رئیس جمهور شی جین پینگ در ماه مارس از مسکو بازدید کرد و گفت که روابط در حال “ورود به عصر جدیدی” است.
و در حالی که چین می‌گوید یک طرف بی‌طرف در مناقشه اوکراین است، به دلیل امتناع از محکوم کردن مسکو به دلیل حمله‌اش مورد انتقاد قرار گرفته است.