بلاروس و روسیه: رهبر بلاروس می‌گوید تضمین می‌خواهد که روسیه در صورت حمله به کشورش دفاع خواهد کرد – بلتا

بلاروس و روسیه: رهبر بلاروس می‌گوید تضمین می‌خواهد که روسیه در صورت حمله به کشورش دفاع خواهد کرد – بلتا

مسکو: خبرگزاری دولتی بلتا گزارش داد، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، روز دوشنبه به وزیر دفاع روسیه گفت که تضمین می خواهد که مسکو از کشورش در صورت حمله به آن دفاع کند.
بلتا به نقل از لوکاشنکو این اظهارات را به سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در جریان نشستی در مینسک پایتخت بلاروس بیان کرد.
لوکاشنکو گفته است که قبلاً این موضوع را با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که به گفته او با او موافقت کرده بود که چنین ضمانت‌های امنیتی ضروری هستند و باید رسمی شوند، گفتگو کرده بود.
لوکاشنکو گفت: “به طور کلی، در مذاکرات (با پوتین) به نظر می رسد که در صورت تجاوز به بلاروس، فدراسیون روسیه از بلاروس به عنوان سرزمین خود محافظت می کند. گفتن
بلاروس که در حال حاضر میزبان گروهی از نیروهای روسی است، در جریان عملیات نظامی خود در اوکراین که روسیه آن را “عملیات نظامی ویژه” می نامد، به مسکو پیشنهاد کمک کرده است.
در اولین روزهای جنگ، مینسک به مسکو اجازه داد تا از خاک خود برای حمله در نهایت ناموفق به کیف، پایتخت اوکراین استفاده کند.
از اواخر سال گذشته، انبوهی از رزمایش‌های نظامی و بازدید مقامات بلندپایه روسیه، این گمانه‌زنی را برانگیخت که بلاروس به طور رسمی به حمله جدیدی به اوکراین بپیوندد.
لوکاشنکو به طور مداوم چنین مقاصدی را رد کرده است، اما گفته است که بلاروس به هرگونه تهاجم به خاک خود یا تلاش برای ایجاد ناآرامی پاسخ خواهد داد.