تونس: ایتالیا قول کمک به صندوق بین المللی پول را برای ایجاد ثبات در تونس داد

تونس: ایتالیا قول کمک به صندوق بین المللی پول را برای ایجاد ثبات در تونس داد

رم: ایتالیا در حالی که رم به دنبال تثبیت بحران اقتصادی این کشور شمال آفریقا و جلوگیری از افزایش تعداد مهاجران به این کشور اروپایی است، روز پنج‌شنبه متعهد شد که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در تونس انجام دهد و به مذاکره درباره کمک مالی صندوق بین‌المللی پول کمک کند.
آنتونیو وزیر امور خارجه تاجانی در دیدار با نبیل عمار، همتای تونسی خود، تلاش‌ها و تعهدات ایتالیا را تشریح کرد که تاکید کرد تونس شاهد تعداد فزاینده‌ای از مهاجران آفریقایی است که از مرز لیبی وارد می‌شوند و به کمک اقتصادی نیاز دارد.
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه می گوید تونس بدترین بحران خود را در یک نسل تجربه می کند، تورم حدود 11 درصد در نوسان است و غذا به طور فزاینده ای کمیاب است. دولت در حال مذاکره برای دریافت وام 2 تا 4 میلیارد دلاری با صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با کسری بودجه ناشی از همه‌گیری کووید-19 و پیامدهای جنگ روسیه در اوکراین است.
اما در ازای یک توافق، تونس باید به اصلاحات دردناکی متعهد شود، از جمله کوچک کردن بخش مدیریت دولتی – یکی از بزرگترین بخش های جهان – که حدود یک سوم بودجه دولتی را می خورد. صندوق بین‌المللی پول همچنین خواستار برداشتن تدریجی یارانه‌ها و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی است که مستلزم اخراج گسترده کارکنان و تشدید بیکاری است.
تاجانی قول داد از طرف تونس در مذاکرات با صندوق بین المللی پول کار کند و پیشنهاد ایتالیا مبنی بر اینکه این وام در دو بخش ارائه شود و به طور کامل به همه اصلاحات در حال اجرا وابسته نباشد را تکرار کرد. ایتالیا خواهان یک تونس باثبات و مرفه است، زیرا این تونس به نقطه عزیمت اصلی برای برخی از 31000 مهاجری که تا کنون در سال جاری به ایتالیا رسیده اند، تبدیل شده است.
تاجانی گفت: برای ما نکته اساسی تضمین ثبات تونس است.
وی ضمن تاکید بر اینکه ایتالیا نمی تواند به عنوان یک “استعمارگر” عمل کند و خواستار اصلاحات در دولت تونس باشد، گفت که جامعه بین المللی نمی تواند اهمیت استراتژیک تونس در منطقه مدیترانه و شمال آفریقا را دست کم بگیرد.
او گفت: “زیرا منافع دیگری وجود دارد – و من به روسیه و حتی چین فکر می کنم – که در حال رسیدن هستند.”
اکثر مهاجرانی که از تونس خارج می شوند، تونسی نیستند. داده های وزارت کشور ایتالیا نشان می دهد که اکثر مهاجرانی که امسال از همه مسیرهای مهاجرتی به ایتالیا رسیده اند از ساحل عاج و پس از آن گینه و پاکستان هستند. تونسی ها با حدود 2450 نفر وارد ایتالیا در جایگاه چهارم هستند.
تاجانی از مذاکره در مورد یک پروژه آزمایشی برای تشویق مهاجرت قانونی از تونس خبر داد و گفت: برنامه‌ها برای 4000 تونسی اولیه در کشورشان برای مشاغل مختلف در ایتالیا آموزش می‌بینند. تاجانی گفت که این علاوه بر تعداد تونسی هایی است که هر سال توسط ایتالیا پذیرفته می شود.
تاجانی گفت که ایتالیا همچنین قصد دارد در اواخر امسال با مشارکت شرکت های ایتالیایی برای تقویت سرمایه گذاری مستقیم در کسب و کارهای کوچک و متوسط، از کنفرانس سرمایه گذاری در تونس حمایت کند. او قول سرمایه گذاری های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را داد.
عمار که در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سؤالات باقی نماند، قول داد که تونس علاقه مند به همکاری با ایتالیا در پرونده مهاجرت است.
وی گفت: “مردم باید در قلمرو خود بمانند و پتانسیل قابل توجهی در این منطقه وجود دارد.”