جان پل: پاپ فرانسیس “تلقینات” علیه ژان پل دوم را بی اساس خواند

جان پل: پاپ فرانسیس “تلقینات” علیه ژان پل دوم را بی اساس خواند

واتیکان شهر: پاپ فرانسیس روز یکشنبه آنچه را که او القائات برادر الف نامید توهین آمیز و بی اساس خواند دختر مدرسه ای واتیکانی که ناپدید شد 40 سال پیش در مورد سلف خود به عنوان پاپ، سنت ژان پل II.
امانوئلا اورلاندیدختر یک رهبر واتیکان، در 22 ژوئن 1983، پس از یک درس موسیقی در رم، نتوانست به خانه بازگردد. او در آن زمان 15 سال داشت و با خانواده اش در واتیکان زندگی می کرد. ناپدید شدن او یکی از ماندگارترین رازهای ایتالیاست.
این پرونده روز سه‌شنبه زمانی که برادرش پیترو با دادستان ارشد واتیکان، الساندرو دیدی ملاقات کرد، وارد فصل جدیدی شد که فرانسیس به او اجازه داد تا به ته پرونده برسد.
پس از صحبت با دیدی به مدت بیش از هشت ساعت، پیترو اورلاندی در یک برنامه تلویزیونی ظاهر شد و بخشی از یک فایل صوتی را با صدای مردی پخش کرد که اورلاندی به گفته اورلاندی بخشی از یک گروه جنایتکار سازمان یافته است که رسانه های ایتالیایی برای دهه ها حدس می زدند که ممکن است وجود داشته باشد. در ناپدید شدن خواهرش نقش داشته است.
صدای این گانگستر ادعایی می‌گوید که بیش از 40 سال پیش، دخترانی را به واتیکان آوردند تا مورد آزار قرار گیرند و پاپ جان پل از این موضوع اطلاع داشت.
اورلاندی سپس به قول خودش در این برنامه گفت: «به من می‌گویند ویتیلا (نام خانوادگی پاپ ژان پل دوم) عصرها با دو شهبان لهستانی بیرون می‌رفت و مطمئناً برای برکت دادن به خانه‌ها نبود.
این اظهارات طوفانی به پا کرد و در چند روز گذشته توسط مقامات واتیکان محکوم شد، قبل از اینکه پاپ خود در سخنرانی ظهر خود در برابر حدود 20000 نفر در میدان سنت پیتر وارد مبارزه شود.
فرانسیس گفت: «مطمئناً که من احساسات مؤمنان را از سراسر جهان تفسیر می کنم، فکر سپاسگزاری را به یاد سنت جان پل ابراز می کنم که در این روزها مورد تلقین های توهین آمیز و بی اساس بوده است.
جمعیت عمدتا ایتالیایی با تشویق شکسته شدند.
دیدی روز شنبه وکیل پیترو اورلاندی، لورا اسگرو را احضار کرد. واتیکان گفت که او از امتیازات وکیل-موکل استناد کرده است. اسگرو روز یکشنبه به رویترز گفت که جان پل در گفتگوی خود با دیدی صحبت نکرد و در پیامی نوشت: “من هرگز تقدس جان پل دوم را زیر سوال نبرده ام.”
اورلاندی روز یکشنبه تلفنی به رویترز گفت که “درست است که فرانسیس از جان پل دوم دفاع کرد”. اورلاندی افزود که در طول حضور تلویزیونی او “آنچه دیگران گفته بودند را تکرار می کرد. من مطمئناً خودم آن را ندیدم”.
مدیر تحریریه واتیکان، آندره آ تورنیلی، پیشتر اظهارات اورلاندی را محکوم کرد و آن را توهین “آشکار” به پاپ، که از سال 1978 تا 2005 کلیسای کاتولیک را رهبری می کرد و در سال 2014 به عنوان مقدس معرفی شد، محکوم کرد.
کاردینال استانیسلاو دزیویس، که منشی جان پل در تمام دوران رهبری او بود، اقدامات اورلاندی را «اگر غم انگیز و حتی جنایتکارانه نباشد، ناپسند، غیرواقعی، خنده دار» خواند.
در طول چهار دهه گذشته مقبره ها باز شده اند، استخوان ها از گورهای فراموش شده نبش قبر شده اند و تئوری های توطئه در تلاش برای تعیین سرنوشت امانولا اورلاندی فراوان بوده است.
این پرونده که موضوع تحقیقات مداوم در ایتالیا و واتیکان بوده است، پس از انتشار سریال «دختر واتیکان» در اواخر سال گذشته در نتفلیکس، توجه جهانی را به خود جلب کرده است.
او اکنون 55 ساله خواهد شد.