جدول زمانی جنگ داخلی وحشیانه سوریه: جدول زمانی جنگ داخلی وحشیانه سوریه

جدول زمانی جنگ داخلی وحشیانه سوریه: جدول زمانی جنگ داخلی وحشیانه سوریه

نیکوزیا: سوریه 12 سال است جنگ داخلی بیش از نیم میلیون نفر کشته و میلیون ها نفر دیگر در داخل و خارج از کشور آواره شده اند.
در حالی که کشورهای عربی در مورد بازگرداندن رژیم بشار اسد از سردی بحث می کنند، در اینجا خلاصه ای از فصل های اصلی درگیری آمده است:
شورش به سرکوب
اعتراضات در مارس 2011 و در اوج قیام های بهار عربی، پس از چهار دهه حکومت سرکوبگرانه توسط دولت آغاز شد. اسد رئیس جمهور بشار اسد در سال 2000 جانشین پدرش حافظ شد.
رژیم با خشونت سرکوب می کند.
شورش مسلحانه با حمایت ترکیه، غرب و برخی کشورهای عربی از جمله قطر آغاز می شود.
شورشیان ارتش آزاد سوریه بخش‌های وسیعی از قلمرو از جمله مرکز شهر سوم حمص و بخش‌هایی از شهر دوم حلب را تصرف کردند.
بن بست خونین
جنگنده های FSA نبرد را برای دمشق در ژوئیه 2012 آغاز کردند، اما دولت کنترل پایتخت را حفظ کرد و شورشیان برخی از حومه ها را تصرف کردند.
به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، از سال 2013، هلیکوپترها و هواپیماهای رژیم حملات هوایی، اغلب با بمب های بشکه ای، را بر مناطق شورشیان آغاز می کنند.
وارد ایران، حزب الله
در همان سال، گروه شبه نظامی شیعه لبنانی تحت حمایت ایران، حزب الله، جنگجویان خود را برای حمایت از دولت سوریه مستقر کرد.
ایران نیز از اسد حمایت می کند.
حملات گازی
در اوت 2003، یک حمله شیمیایی به دو منطقه تحت کنترل شورشیان در نزدیکی دمشق بنا به گزارش ها بیش از 1400 کشته برجای گذاشت. رژیم مسئولیت را رد می کند.
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داده بود که حمله شیمیایی “خط قرمز” خواهد بود، اما از حملات تنبیهی تهدید شده عقب نشینی می کند و در عوض با مسکو برای از بین بردن زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه موافقت می کند.
حمله با گاز سارین در آوریل 2017 به شهر خان شیخون تحت کنترل شورشیان بیش از 80 نفر را کشت.
دونالد ترامپ، جانشین جمهوری خواه اوباما، دستور حمله موشکی به پایگاه هوایی رژیم از جایی که گفته می شود حمله گازی از آنجا انجام شد، صادر کرد.
یک سال بعد، ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا پس از حمله شیمیایی ادعایی رژیم به شهر دوما در نزدیکی دمشق که تحت کنترل شورشیان است، حملاتی را آغاز کردند.
ظهور و سقوط است
گروه جهادی دولت اسلامی (داعش) در ژوئن 2014 در بخش‌هایی از سوریه و عراق «خلافت» را اعلام کرد، جایی که حکومت وحشت را برپا کرد.
در سپتامبر 2014، ائتلاف به رهبری ایالات متحده حملات هوایی را علیه داعش آغاز کرد.
نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها (SDF) در زمین به نبرد با داعش می پردازند، ابتدا آن را از پایتخت واقعی خود، رقه در سال 2017 و سپس در سال 2019 از آخرین پایگاه خود در روستای باغوز در نزدیکی عراق، هدایت می کنند.
روسیه اسد را نجات داد
روسیه، متحد اصلی سوریه، در سپتامبر 2015 حملات هوایی را به مناطق تحت کنترل شورشیان آغاز کرد که نقطه عطفی در جنگ است.
مداخله روسیه به رژیم کمک می‌کند تا سنگرهای مهم شورشیان، از حلب در سال 2016 تا غوطه شرقی در حومه پایتخت در سال 2018 را پس بگیرد.
خشم ترکیه از کردها
ترکیه بین سال‌های 2016 تا 2019 سه حمله زمینی را علیه نیروهای کرد در شمال سوریه انجام داد که آنها را “تروریست” مرتبط با حزب کارگران کردستان در ترکیه می‌داند.
هدف از این عملیات و پس از آن حملات هوایی ترکیه به اهداف کرد سوریه در نوامبر 2022، عقب راندن نیروهای کرد از مرز با ترکیه است.
آتش بس
رژیم سوریه در دسامبر 2019 حمله ای را برای بازپس گیری استان ادلب در شمال غربی، آخرین پایگاه اصلی شورشیان در سوریه آغاز کرد.
روسیه و ترکیه در مارس 2020 پس از ماه‌ها درگیری میانجی‌گر آتش‌بس شدند.
آتش بس تا حد زیادی برقرار است، اما داعش به حملات پراکنده ادامه می دهد.
در ژانویه 2022، جنگجویان داعش به یک زندان تحت کنترل کردها در شهر حسکه در شمال شرقی شهر حسکه حمله کردند تا جهادگران زندانی را آزاد کنند. صدها نفر در این حمله یک هفته ای کشته شدند.
ارتباط با اسد
در سال 2022، وزرای دفاع ترکیه و سوریه در مسکو دیدار می‌کنند که نشان‌دهنده نزدیکی احتمالی است.
زمین لرزه 6 فوریه 2023 که ده ها هزار نفر را در ترکیه و سوریه کشت، اقدامات کشورهای عربی را برای بازگرداندن سوریه به منطقه تسریع می کند.
نزدیکی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین نیز به این شتاب می افزاید و ریاض میزبان وزیر امور خارجه سوریه برای گفتگو در 12 آوریل است.