جو اوبایدن؟ رئیس جمهور در ایرلند: جو اوبایدن؟ رئیس جمهور در ایرلند، مشتاق ریشه یابی

جو اوبایدن؟  رئیس جمهور در ایرلند: جو اوبایدن؟  رئیس جمهور در ایرلند، مشتاق ریشه یابی

دوبلین: رئیس جمهور جو بایدن روز چهارشنبه وارد دوبلین شد تا ریشه های اجدادی خود را در یک دیدار شخصی برای سیاستمداری که میراث ایرلندی خود را به عنوان نیروی محرکه زندگی خود ذکر می کند، جستجو کند.
بایدن ابتدا عازم شهرستان لوث در ساحل شرقی ایرلند، خانه اجداد فینیگان او شد. انتظار می رفت که او در یک قلعه گردش کند و در مرکز شهر دوندالک قدم بزند. رئیس جمهور همچنین قصد داشت از یک قبرستان در آنجا بازدید کند، اما این طرح به دلیل عدم همکاری آب و هوا لغو شد.
خانواده مادر بایدن، خانواده فینیگان، اهل کانتی لوث هستند. بر اساس شجره نامه ای که توسط کاخ سفید منتشر شده است، پدربزرگ و مادربزرگ بزرگ رئیس جمهور در تمپل تاون زندگی می کردند و در سال 1813 ازدواج کردند.
نوه آنها، جیمز فینیگان، متولد 1840، در 9 سالگی به همراه خانواده خود به ایالات متحده مهاجرت کرد. خانواده فینیگان در شهرستان سنکا، نیویورک مستقر شدند. جیمز در سال 1846 با کاترین روش ازدواج کرد. آنها پدربزرگ و مادربزرگ بایدن بودند.
بایدن در طول سه روز اقامت خود در ایرلند، همچنین قصد دارد در پارلمان دوبلین سخنرانی کند، در یک شام جشن شرکت کند و از شهرستان مایو، یکی دیگر از مناطق اجدادی بازدید کند.
پس از ورود بایدن به دوبلین، نخست وزیر ایرلند در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفت و سپس توسط یک ایستگاه آتش نشانی در مجاورت حرکت کرد، جایی که کودکان کارمندان سفارت آمریکا پرچم های آمریکا و ایرلند و تابلوهایی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود “به خانه خوش آمدید”.
به گفته مرکز تاریخ خانواده ایرلندی، بایدن “در میان همه روسای جمهور ایالات متحده “ایرلندی ترین” است. ده تن از 16 پدربزرگ و مادربزرگ او اهل جزیره زمرد بودند و در طول قحطی بزرگ در اواسط قرن نوزدهم به ایالات متحده مهاجرت کردند. بایدن به ویژه به نقل شعرهای ایرلندی، به ویژه شیموس هینی علاقه دارد.
اوایل چهارشنبه، بایدن بیست و پنجمین سالگرد توافق جمعه خوب در ایرلند شمالی را جشن گرفت. این توافق با میانجیگری ایالات متحده صلح را در منطقه ای از بریتانیا به ارمغان آورد که در آن سال ها خشونت فرقه ای معروف به “مشکلات” باعث کشته شدن حدود 3600 نفر در بمب گذاری ها و حملات دیگر شد.
اما آشفتگی های سیاسی اخیر ایرلند شمالی را بدون یک دولت کارآمد رها کرده است و پایه های توافق جمعه خوب را متزلزل کرده است. علاوه بر این، یک مقام ارشد پلیس در ماه فوریه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد، حمله ای که مقامات مخالفان ارتش جمهوری خواه ایرلند مخالف روند صلح را مسئول آن می دانند.
بایدن گفت: «دشمنان صلح پیروز نخواهند شد. ایرلند شمالی به خدا برنمی گردد.