دادگاه روسیه به درخواست یک خبرنگار زندانی آمریکایی رسیدگی می کند

دادگاه روسیه به درخواست یک خبرنگار زندانی آمریکایی رسیدگی می کند

مسکو: دادگاه روسیه قرار است روز سه شنبه به درخواست تجدیدنظر دفاعی ایوان، خبرنگار وال استریت ژورنال رسیدگی کند. گرشکویچدستگیری به اتهام جاسوسی
گرشکویچ، 31 ساله، اولین خبرنگار آمریکایی از زمان جنگ سرد است که به اتهام جاسوسی در روسیه بازداشت می شود. سرویس امنیت فدرال روسیه یا FSB، گرشکویچ را در یکاترینبورگ، چهارمین شهر بزرگ روسیه، در 29 مارس دستگیر کرد و او را به تلاش برای به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده درباره یک کارخانه اسلحه سازی روسیه متهم کرد.
گرشکویچ، کارفرمای او و دولت آمریکا همگی دست داشتن او در جاسوسی را انکار کرده و خواستار آزادی او شده اند.
دادگاه شهر مسکو قرار است روز سه شنبه درخواست تجدید نظر دفاعی در مورد بازداشت او را بررسی کند.
گرشکویچ در صورت محکومیت ممکن است با 20 سال زندان روبرو شود. وکلای روس گفته اند که تحقیقات گذشته در مورد پرونده های جاسوسی یک سال تا 18 ماه طول کشیده است و در این مدت او نمی تواند با دنیای خارج ارتباط چندانی داشته باشد.
او در زندان لفورتوو مسکو نگهداری می‌شود، زندانی که به دوران تزار برمی‌گردد و از زمان شوروی، نماد وحشتناک سرکوب بوده است.
ایالات متحده مسکو را تحت فشار قرار داده است تا اجازه دسترسی کنسولی به گرشکویچ را بدهد. روز دوشنبه سفیر آمریکا لین تریسی گفت که او برای اولین بار از زمان بازداشت گرشکویچ در زندان به ملاقات وی رفت. تریسی در توییتر با تکرار درخواست ایالات متحده برای آزادی فوری خود، گفت: “او در سلامتی خوب است و قوی است.”
رئیس جمهور جو بایدن هفته گذشته با والدین گرشکویچ صحبت کرد و بار دیگر بازداشت وی را محکوم کرد.
او گفت: «ما به وضوح نشان می‌دهیم که این اتفاق کاملاً غیرقانونی است و آن را اعلام کردیم.
هفته گذشته، دولت ایالات متحده گرشکویچ را به عنوان “به اشتباه بازداشت شده” اعلام کرد، این عنوان به این معنی است که یک دفتر خاص وزارت امور خارجه رهبری درخواست آزادی او را بر عهده می گیرد.
در ماه دسامبر، بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال آمریکایی، پس از محاکمه و محکومیت وی به اتهام نگهداری مواد مخدر، با فروشنده اسلحه روسی ویکتور بوت مبادله شد. او به 9 سال زندان محکوم شده بود و در نهایت 10 ماه را پشت میله های زندان گذراند.
یکی دیگر از آمریکایی ها به نام پل ویلان، مدیر امنیتی شرکت میشیگان، از دسامبر 2018 به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی است که خانواده وی و دولت ایالات متحده آن را بی اساس خوانده اند.
در طول پرونده گرینر، کرملین بارها از ایالات متحده خواست تا از یک “کانال ویژه” بین آژانس های امنیتی کشورها برای کار بر روی مبادله زندانیان احتمالی استفاده کند و گفت که چنین ارتباطات خصوصی تنها ابزار مناسب برای حل و فصل است.