رئیس جمهور مکرون برای استقبال از نخست وزیر مودی در روز باستیل در پاریس آماده می شود

رئیس جمهور مکرون برای استقبال از نخست وزیر مودی در روز باستیل در پاریس آماده می شود

فرانسه و هند در حال آماده شدن برای سفر نخست وزیر نارندرا مودی به پاریس هستند، پس از آنکه رئیس جمهور امانوئل ماکرون از وی دعوت کرد تا مهمان افتخاری فرانسه باشد. رژه روز ملی در 14 ژوئیه، مقامات آگاه با این موضوع گفتند.

به گفته مقاماتی که مجاز به گفتگو در مورد این موضوع نیستند، این دعوت نشان دهنده روابط پررونق تجاری و نظامی دوجانبه و همچنین اهمیت استراتژیک هند به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان و رهبر فعلی گروه 20 است.
شرکت در روز باستیل، که پس از سقوط قلعه ای که نماد انقلاب فرانسه در سال 1789 بود، نامگذاری شده است، یک امتیاز نادر برای نزدیکترین متحدان فرانسه است. این جشن در پاریس معمولاً شامل رژه نظامی در خیابان شانزلیزه و پرواز جت های نیروی هوایی بر فراز پایتخت است. میهمانان خارجی قبلی شامل دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بودند. انتظار می رود مکرون در ماه سپتامبر به هند سفر کند.

ماکرون به دنبال تعمیق روابط سیاسی و تجاری با کشورهای در حال توسعه است تا اروپا را شریک قوی‌تری نسبت به چین معرفی کند. فرانسه در حال تدارک نشست جهانی در ماه ژوئن برای پیشنهاد همکاری موثرتر و عادلانه تر بین کشورهای ثروتمند و در حال توسعه است.
رهبر فرانسه همچنین تلاش کرده است تا یک ائتلاف جهانی بسازد تا روسیه را مسئول تهاجمش به اوکراین بداند. مکرون در سفر اخیر خود به چین گفت که پکن می تواند “نقش مهمی” در اوکراین ایفا کند، در حالی که او با جدا شدن از دومین اقتصاد بزرگ جهان و فاصله گرفتن از موضع جنگ طلبانه ایالات متحده مخالف است.
تفاوت
اما تماس فرانسه با چین با روابط پرتنش هند با پکن در تضاد است. اختلاف مرزی بین دو غول آسیایی گهگاه به درگیری های مرگبار منجر شده است. هند و ایالات متحده، همراه با ژاپن و استرالیا، اعضای گروه موسوم به Quad هستند که به عنوان مقابله با قاطعیت فزاینده چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام شناخته می شود. پکن از این گروه به عنوان یک “محله” که می تواند جنگ سرد جدیدی را آغاز کند، انتقاد کرده است.

مکرون و مودی همچنین در مورد جنگ در اوکراین اختلاف نظر دارند. هند فشار غرب برای محکوم کردن تهاجم روسیه به همسایه خود را رد کرده و روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده است.
به گفته مقامات، اختلافات بین پاریس و دهلی نو مانع از تعمیق روابط نخواهد شد. هند تاکنون 36 جت جنگنده رافال از فرانسه خریداری کرده است. به گفته مردم، شرکت کشتی‌ساز فرانسوی شرکت Naval Group به ساخت شش زیردریایی در هند از طریق انتقال فناوری کمک کرده است و این شرکت می‌تواند به چنین معاملات بیشتری چشم دوخته باشد.
مجموع تجارت کالا بین فرانسه و هند در سال 2022 به 15.8 میلیارد دلار رسید که رشد 6 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد. صادرات عمده فرانسه به هند شامل هواپیما، تجهیزات مخابراتی و توربوجت است. در ماه فوریه، شرکت ایر ایندیا با خرید 250 هواپیمای تجاری از ایرباس اس ای موافقت کرد.