رهبران جهان به اردوغان پیروز ترکیه تبریک گفتند

رهبران جهان به اردوغان پیروز ترکیه تبریک گفتند

آنکارا: جو بایدن و ولادیمیر پوتین از جمله رهبران جهان بودند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را پس از پیروزی در دور دوم انتخابات تاریخی روز یکشنبه برای تمدید حکومت دو دهه ای خود تبریک گفتند.
بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده گفت که امیدوار است با او همکاری کند اردوغان در مورد “چالش های مشترک جهانی”.
بایدن بدون اشاره به تنش‌های اخیر در روابط دوجانبه در توییتر نوشت: «من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری به عنوان متحدان ناتو در موضوعات دوجانبه و چالش‌های مشترک جهانی هستم.
پوتین، رئیس جمهور روسیه که علیرغم برخی اختلاف نظرها با اردوغان در موضوعات کلیدی بین المللی همکاری نزدیک داشته است، به رهبر ترکیه گفت که پیروزی او “نتیجه منطقی کار اختصاصی شما” بود.
پوتین گفت: پیروزی شما در این انتخابات نتیجه منطقی کار فداکارانه شما به عنوان رئیس جمهوری ترکیه است که گواه روشنی از حمایت مردم ترکیه از تلاش های شما برای تقویت حاکمیت دولت و پیگیری یک سیاست خارجی مستقل است. وب سایت کرملین
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که اردوغان آرزوی پیوستن ترکیه به آن را دارد، گفت که این اتحادیه می خواهد روابط خود را با این کشور تقویت کند.
او در توییتر با استفاده از املای جایگزین ترکیه نوشت: “من به (اردوغان) بابت پیروزی در انتخابات تبریک می گویم. من مشتاقانه منتظر ادامه ایجاد روابط اتحادیه اروپا و ترکیه هستم.”
هم برای اتحادیه اروپا و هم برای ترکیه برای پیشبرد این روابط به نفع مردم ما از اهمیت راهبردی برخوردار است.»
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو که ترکیه یکی از اعضای آن است نیز تبریک گفت.
وی در توییتی نوشت: “انتخاب مجدد شما را به رئیس جمهور (اردوغان) تبریک می گویم. من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با یکدیگر و آماده شدن برای نشست سران ناتو در ماه جولای هستم.”
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، انتخاب مجدد اردوغان را تبریک گفت.
دوجاریک افزود: “او مشتاقانه منتظر تقویت بیشتر همکاری بین ترکیه و سازمان ملل است.”
امانوئل ماکرون، رهبر فرانسه گفت که دو کشور چالش‌های بزرگی برای همکاری با یکدیگر دارند.
مکرون در توییتر نوشت که اینها شامل «بازگشت صلح به اروپا» است.
وی گفت: با رئیس جمهور اردوغان که به او تبریک می گویم، ما به حرکت رو به جلو ادامه خواهیم داد.
رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی از پیروزی اردوغان که از زمان حمله روسیه به اوکراین خود را به عنوان میانجی در مناقشه معرفی کرده است، استقبال کرد.
زلنسکی در پیامی در توییتر خود با تبریک پیروزی اردوغان گفت: ما بر تقویت بیشتر شراکت استراتژیک به نفع کشورهایمان و همچنین تقویت همکاری برای امنیت و ثبات اروپا حساب می کنیم.
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، از این کشورها به عنوان “شرکای نزدیک و متحدانی” که “مردم و اقتصاد آنها عمیقاً در هم تنیده هستند” ستایش کرد.
شولز در توییتر نوشت: «به رئیس جمهور اردوغان تبریک می گویم — ما با هم می خواهیم برنامه مشترک خود را با انگیزه ای تازه پیش ببریم.