روزنامه‌نگاران روسی خواستار آزادی کارا مورزا شدند: روزنامه‌نگاران روسی خواستار آزادی کارا مورزا سیاستمدار قبل از صدور حکم خیانت “استالینیستی” شدند.

روزنامه‌نگاران روسی خواستار آزادی کارا مورزا شدند: روزنامه‌نگاران روسی خواستار آزادی کارا مورزا سیاستمدار قبل از صدور حکم خیانت “استالینیستی” شدند.

مسکو: ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر روسیه روز دوشنبه از مقامات خواستند تا یک سیاستمدار برجسته اپوزیسیون را که به اتهام خیانت و اتهامات دیگری که به گفته آنها انگیزه‌های سیاسی دارد، با 25 سال زندان مواجه است، آزاد کنند.
درخواست برای آزادی ولادیمیر کارا مورزااو، 41 ساله، پیش از جلسه دادگاه در مسکو در حالی برگزار شد که محاکمه او، که روزنامه نگاران آن را به ترور سیاسی انجام شده توسط جوزف استالین، رهبر شوروی در دهه 1930 تشبیه کردند، به پایان می رسد.
دادستان ایالتی روسیه روز پنجشنبه برای کارا مورزا، پدر سه فرزند و نویسنده و روزنامه نگار سابق که دارای پاسپورت های روسی و انگلیسی است، به 25 سال حبس محکوم شد. وادیم پروخوروف وکیل او گفت که انتظار می رود او در جلسه روز دوشنبه آخرین سخنرانی را ایراد کند.
کارا مورزا سال‌ها در مخالفت با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بوده است و دولت‌ها و نهادهای خارجی را برای تحریم روسیه و روس‌ها به دلیل نقض ادعایی حقوق بشر، لابی کرده است.
پس از انتقاد از جنگ روسیه در اوکراین – که آن را “عملیات نظامی ویژه” می نامد – سرکوب مخالفان توسط مسکو و پوتین، دادستان ها او را به بی اعتبار کردن ارتش روسیه و خیانت در میان اتهامات دیگر متهم کردند.
قوانین سانسور
اندکی پس از اعزام ده ها هزار نیرو به اوکراین در فوریه سال گذشته، روسیه قوانین گسترده ای را برای سانسور زمان جنگ وضع کرد که برای خاموش کردن صداهای مخالف در سراسر جامعه استفاده می شد.
“بی اعتبار کردن” ارتش در حال حاضر می تواند تا پنج سال زندان مجازات شود در حالی که انتشار عمدی اطلاعات نادرست در مورد آن می تواند منجر به 15 سال زندان شود.
در زمان جنگ، سیاستمداران طرفدار دولت می گویند وحدت در سراسر جامعه حیاتی است و شهروندان روسی را که اقدامات مسکو در اوکراین را زیر سوال می برند، به عنوان بخشی از ستون پنجم طرفدار غرب می دانند که تلاش می کند تلاش های جنگ را تضعیف کند.
نامه درخواست آزادی کارا مورزا توسط بسیاری از روزنامه نگارانی که از کشور گریخته اند امضا شد. در این بیانیه آمده است که کارا مورزا صرفا به دلیل مخالفت با جنگ مجازات شده است.
در این نامه آمده است: “ما از مقامات روسیه، افسران مجری قانون و قضات می خواهیم که به مسیر عدالت بازگردند. قاتلان و جنایتکاران را به جای شهروندان صادق و مسئولیت پذیری که جرات فکر کردن و گفتن حقیقت را دارند، محاکمه کنید.”
لغزش جدید روسیه به سمت استالینیسم و ​​یک سیستم توتالیتر را متوقف کنید.
هیچ پاسخ فوری به این نامه از سوی مقاماتی که بسیاری از امضاکنندگان آن را خائنانی می دانند که آرزوی شکست کشور خود را در میدان جنگ دارند، دریافت نکرد.
کارا مورزا و حامیانش می گویند که او دو بار از مسمومیت در گذشته جان سالم به در برده است. مقامات روسیه هرگونه دخالت در حملات ادعایی را رد می کنند.