روز جهانی بهداشت: پزشکان آزمایش‌های پزشکی مهمی را که باید در 20، 30 و 40 سالگی انجام دهید، توضیح می‌دهند.

روز جهانی بهداشت: پزشکان آزمایش‌های پزشکی مهمی را که باید در 20، 30 و 40 سالگی انجام دهید، توضیح می‌دهند.

چند سال گذشته به ما نشان داده است که زندگی چقدر می تواند مخاطره آمیز باشد. افراد پس از همه گیری نسبت به سلامتی خود آگاه تر شده اند.
دکتر بلا شارما، مدیر پزشکی داخلی در مؤسسه تحقیقاتی فورتیس مموریال، گوروگرام، هشدار می‌دهد: «اما تنها انجام آزمایش‌ها و سپس مقادیر «خارج از محدوده» گوگل و شروع خوددرمانی کافی نیست.

دکتر توشار طیال، مشاور داخلی، بیمارستان سی‌کی بیرلا، خاطرنشان می‌کند که با افزایش سن، سیستم ایمنی و توانایی ما برای بهبودی کاهش می‌یابد، و این امر ضروری است که به طور منظم به دنبال مشاوره پزشکی باشیم و آزمایش‌های پزشکی خاصی را انجام دهیم تا سالم بمانیم.
در روز جهانی بهداشت، متخصصان پزشکی بر اهمیت انجام آزمایش‌های معمول پزشکی برای تضمین زندگی سالم در درازمدت تأکید می‌کنند.

با نزدیک شدن به روز جهانی بهداشت، ما به عنوان کارشناسان پزشکی بر اهمیت انجام آزمایشات پزشکی معمول برای اطمینان از زندگی سالم در دراز مدت تاکید می کنیم. دکتر شوچین باجاج، موسس گروه بیمارستان‌های Ujala Cygnus، می‌گوید: آزمایش‌هایی که برای افراد 20، 30 و 40 ساله لازم است ممکن است متفاوت باشد، بنابراین ضروری است که برای توصیه‌های شخصی با پزشک مشورت کنید.

مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه در دهه 20 زندگی شما بسیار مهم است

آزمایش خون منظم، غربالگری کلسترول و بررسی فشار خون می تواند به جلوگیری از هر گونه مشکل سلامتی در آینده کمک کند. علاوه بر این، افراد فعال جنسی باید تحت آزمایش STD قرار گیرند تا هرگونه عفونتی را که می‌تواند باعث عوارض بعدی شود، شناسایی کند.

دکتر تارون پاندی، مشاور متخصص ICU در گروه بیمارستان های پرایاگ، در مورد آزمایش شمارش کامل خون به تفصیل صحبت می کند. در زنان معمولاً به دلیل مراقبت ضعیف از خود، خونریزی شدید قاعدگی، رژیم غذایی ناکافی و چندین دلیل دیگر، سطح هموگلوبین پایین است. CBC به بررسی هموگلوبین کمک می کند. تعداد گلبول‌های سفید خون (که نشان دهنده سطح ایمنی بدن است) و همچنین تعداد پلاکت‌ها.

یکی دیگر از تست های مهم برای خانم ها تست آهن است. به دلیل کمبود مواد مغذی، زنان اغلب دچار کمبود آهن هستند. دکتر پاندی می افزاید: فریتین سرم آزمایش دیگری برای تعیین ذخیره آهن در بدن است.

دکتر تایال علاوه بر این، کمبودهای کلیدی ویتامین را برای مراقبت از آنها فهرست می کند.

ویتامین D و B12: اینها مواد مغذی مهمی برای عملکردهای مختلف بدن از جمله سلامت استخوان، عملکرد عصبی و تولید گلبول های قرمز خون هستند. این آزمایش را می توان به صورت سالیانه انجام داد و در صورت مشاهده کمبود، می توان مکمل های مناسب و تغییرات غذایی را اعمال کرد.

آزمایش دیگری که دکتر پاندی برای 20 سالگی اضافه می کند این است که «کم کاری تیروئید یا TSH برای اندازه گیری سطح هورمون تیروئید. عامل مهمی که باید در نظر گرفت حفظ یک سبک زندگی سالم است.»

تست های اضافی در 30 سالگی

دکتر پاندی می افزاید: در اوایل دهه 30 همراه با آزمایش فوق الذکر، آزمایش قند (هم ناشتا و هم PPBS که تست قند ناشتا است) ضروری است.

خانم ها همچنین باید برای سونوگرافی سینه مراجعه کنند، دکتر تایل توضیح می دهد. زنان باید هر سه سال یکبار این آزمایش را انجام دهند تا بدخیمی پستان را تا سن 40 سالگی رد کنند. زنان باید بر اساس عوامل خطر فردی و سابقه پزشکی خود با پزشک خود درمورد اینکه چند بار سونوگرافی سینه انجام دهند، صحبت کنند.

دکتر باجاج می‌گوید: برخی از آزمایش‌های مهم دیگری که نباید آنها را از دست داد، “معاینه معمول چشم و معاینه دندان” است. زنان همچنین باید برای غربالگری سرطان دهانه رحم تحت آزمایش پاپ اسمیر قرار گیرند. برای افرادی که سابقه خانوادگی سرطان دارند، ممکن است آزمایش ژنتیک توصیه شود.

معاینات سلامتی را در 40 سالگی نادیده نگیرید

دکتر پاندی توضیح می‌دهد: «در اوایل دهه 40، آزمایش‌هایی که باید انجام شوند شامل تست عملکرد کلیه KFT، تست عملکرد کبد LFT، ECG و اشعه ایکس قفسه سینه برای تعیین خطر قلبی و وضعیت ریه در مراحل اولیه است.» .

دکتر تایل می‌گوید ممکن است بخواهید آزمایش‌های دیگری را در نظر بگیرید، از جمله:

  • خون مخفی مدفوع: این آزمایش می تواند سرطان روده بزرگ یا سایر مشکلات گوارشی را تشخیص دهد.

  • آنتی ژن اختصاصی پروستات: مردان، به ویژه آنهایی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند، باید این آزمایش خون را برای تشخیص سرطان پروستات انجام دهند.

  • ماموگرافی: زنان باید سالانه این آزمایش را برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه انجام دهند.

دکتر سانجی گوپتا، مشاور ارشد داخلی، Paras Health، Gurugram چند آزمایش مهم دیگر را برای افرادی که در دهه 40 زندگی می کنند ذکر می کند:

  • سی تی اسکن قفسه سینه، شکم توصیه می شود

  • مردم همچنین باید “برای غربالگری سرطان تخمدان، پانکراس، روده، ریه مراجعه کنند.”

توجه به این نکته مهم است که اینها دستورالعمل های کلی هستند و شرایط فردی ممکن است متفاوت باشد. دکتر باجاج می گوید که همیشه توصیه می شود برای دریافت توصیه های شخصی بر اساس سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی و سبک زندگی با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

آزمایش‌های معمول پزشکی می‌توانند به شما کمک کنند تا سلامت خود را کنترل کنید و هر گونه مشکل سلامتی بالقوه را به موقع تشخیص دهید. داشتن یک سبک زندگی سالم با خوردن غذاهای غیرفرآوری شده و فعال ماندن می تواند به شما کمک کند تا نتایج خوبی کسب کنید. روز جهانی بهداشت بر شما مبارک!