روز جهانی پارکینسون: پزشکان علائم هشدار دهنده اولیه را که مردم نباید نادیده بگیرند توضیح می دهند

روز جهانی پارکینسون: پزشکان علائم هشدار دهنده اولیه را که مردم نباید نادیده بگیرند توضیح می دهند

روز جهانی پارکینسون در 11 آوریل هر سال برای افزایش آگاهی در مورد بیماری پارکینسون برگزار می شود. دکتر جیوتی کاپور، موسس و مدیر ارشد روانپزشکی، Manasthali، خاطرنشان می کند که این یک اختلال عصبی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.
بیماری پارکینسون عموماً افراد مسن 60 و 70 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، افراد کمتر از 50 سال نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند.

آنچه در بیماری پارکینسون اتفاق می افتد

این بیماری باعث می‌شود سلول‌های عصبی بمیرند که در نتیجه بر حرکات بدن، کنترل عضلات و لرزش تأثیر می‌گذارد. دکتر آرون گارگ، مدیر موسسه علوم اعصاب، مدانتا، گوروگرام، توضیح می‌دهد که این سلول‌های عصبی مسئول انتقال سیگنال‌ها در مغز برای ایجاد تعادل، کار و هماهنگی هستند.
در روز جهانی پارکینسون، پزشکان نحوه تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه بیماری پارکینسون را برای تسهیل تشخیص و درمان به موقع توضیح می دهند. دکتر جیوتی بالا شارما، مدیر عصب‌شناسی بیمارستان فورتیس نویدا، توضیح می‌دهد که برخی علائم ممکن است سال‌ها قبل از شروع بیماری پارکینسون باشد:

  • یبوست می تواند سال ها قبل از بیماری پارکینسون باشد. بیماران اغلب به متخصصین گوارش مراجعه می کنند و گاهی اوقات داروهای ضد نسخه یا داروهای بومی مصرف می کنند که می توانند علائم بیماری پارکینسون را آشکار کنند.

  • اختلال رفتار خواب حرکت سریع چشم یا RBD یک اختلال خواب است که در آن شما از نظر فیزیکی رویاهای واضح و اغلب ناخوشایند را با صداهای صوتی و حرکات ناگهانی و اغلب خشن دست و پا در طول خواب انجام می دهید.

  • از دست دادن بویایی یا کاهش حس بویایی یکی دیگر از ویژگی هایی است که سال ها قبل از بیماری پارکینسون ایجاد می شود.

دکتر شوچین باجاج، موسس گروه بیمارستان های Ujala Cygnus، برخی از علائم هشدار دهنده اولیه بیماری پارکینسون را توضیح می دهد که نباید نادیده گرفته شوند:

  • لرزش یا لرزش: یکی از شایع ترین علائم اولیه بیماری پارکینسون لرزش یا لرزش در دست ها، انگشتان یا اندام ها است. این لرزش ها معمولا زمانی اتفاق می افتد که فرد در حال استراحت است و ممکن است با استرس یا اضطراب بدتر شود.

  • کندی حرکت: بیماری پارکینسون می تواند باعث شود که فرد کندتر از حد معمول حرکت کند یا احساس کند پاهایش به زمین چسبیده است. این ممکن است به صورت دشواری در بلند شدن از روی صندلی، راه رفتن یا چرخیدن ظاهر شود.

  • سختی: سفتی در اندام ها، گردن یا تنه که دامنه حرکت را محدود می کند.

  • مشکلات تعادل: بیماری پارکینسون می تواند باعث بی ثباتی، مشکل در حفظ تعادل و هماهنگی هنگام راه رفتن شود.

  • تغییرات در گفتار: گفتار در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است نرمتر، نامفهوم یا کندتر شود.

دکتر باجاج می گوید در حالی که هیچ درمانی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد، تشخیص و درمان به موقع می تواند به مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

«لازم به ذکر است که نه همه افراد مبتلا به بیماری پارکینسون علائم مشابهی را تجربه می کنندو علائم می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. علاوه بر این، برخی از علائم ممکن است سال ها قبل از علائم دیگر رخ دهند، که تشخیص زودهنگام بیماری را چالش برانگیز می کند.» دکتر کاپور می افزاید.

دکتر گارگ می گوید که به بیماران توصیه می کنند که باشند فعال در مورد سلامت خود و هرگونه علائم مربوطه را گزارش کنید. بیماران پارکینسون با هوشیاری و مراقبت زودهنگام می توانند وضعیت خود را بهتر مدیریت کنند.

“اگر شما یا کسی که می شناسید هر یک از این علائم را تجربه می کند، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. دکتر باجاج تایید می کند، یک متخصص مغز و اعصاب می تواند به تشخیص بیماری پارکینسون و ارائه گزینه های درمانی مناسب کمک کند.