روسیه: اوکراین در بحبوحه جنگ 31 کودک را از روسیه بازگرداند

روسیه: اوکراین در بحبوحه جنگ 31 کودک را از روسیه بازگرداند

کیو: رئیس یک سازمان امداد و نجات اوکراین روز شنبه گفت که این سازمان 31 کودک را از روسیه که در طول جنگ به آنجا برده بودند، بازگردانده است.
میکولا کولبا در یک کنفرانس خبری در کیف گفت که انتظار می‌رود این کودکان در اواخر روز به پایتخت برسند. کوله با مدیر اجرایی سازمان نجات اوکراین و کمیسر ریاست جمهوری برای حقوق کودکان است.
اخراج کودکان اوکراینی از زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022 یک نگرانی بوده است. دادگاه کیفری بین‌المللی با صدور حکم بازداشت در 17 مارس، رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین و ماریا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان روسیه، فشارها را بر روسیه افزایش داد و آنها را به ربودن کودکان از اوکراین متهم کرد.
کمیته بین المللی صلیب سرخ این هفته گفت که با لووا-بلووا در تماس بوده است، اولین تایید مداخله بین المللی در سطح بالا برای متحد کردن خانواده ها با کودکانی که به اجبار اخراج شده اند.
سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، جیسون استرازیوسو، گفت که این سازمان با لووا-بلوا “در راستای وظایف خود برای بازگرداندن تماس بین خانواده‌های جدا شده و تسهیل اتحاد مجدد در صورت امکان” در تماس است.
تحقیقات آسوشیتدپرس نشان داد که لووا-بلووا در آدم ربایی‌ها دست داشته و تلاشی آشکار برای قرار دادن کودکان اوکراینی برای فرزندخواندگی در روسیه پیدا کرده است.
لووا-بلووا در نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه گفت که این کودکان برای امنیت خود برده شده اند، نه ربوده شده – ادعایی که به طور گسترده توسط جامعه بین المللی رد شده است.
تعیین تعداد دقیق کودکان اوکراینی که به روسیه برده شده اند دشوار بوده است و اعداد از کشورهای متخاصم بسیار متفاوت است.
در بیانیه ای که روز چهارشنبه توسط سفیر اوکراین در سازمان ملل، سرگی کیسلیسا در توییتر منتشر شد، آمده است که بیش از 19500 کودک از خانواده ها یا یتیم خانه هایشان ربوده شده و به زور اخراج شده اند.