رژه نظامی روز باستیل: نخست وزیر مودی مهمان افتخاری رژه روز باستیل فرانسه خواهد بود، گروه هندی نیز در آن شرکت می کنند | اخبار جهان

رژه نظامی روز باستیل: نخست وزیر مودی مهمان افتخاری رژه روز باستیل فرانسه خواهد بود، گروه هندی نیز در آن شرکت می کنند |  اخبار جهان

دهلی نو: نخست وزیر نارندرا مودی مهمان افتخاری رژه نظامی سنتی فرانسه خواهد بود که در روز باستیل در 14 جولای برگزار می شود.
بر اساس بیانیه ریاست جمهوری فرانسه در روز جمعه، “یک گروه از نیروهای مسلح هند در کنار نیروهای فرانسوی در این رژه شرکت خواهند کرد”.
سفر نخست وزیر مودی همزمان با بیست و پنجمین سالگرد “مشارکت استراتژیک” بین فرانسه و هند است.
هند و فرانسه دیدگاه مشترکی در مورد صلح و امنیت به ویژه در اروپا و اقیانوسیه هند و اقیانوسیه دارند و از اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد حمایت می کنند که اساس همکاری ما در منطقه هند و اقیانوسیه نیز می باشد. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است.

MEA گفت: “این بازدید تاریخی همچنین به ابتکارات مشترک اجازه می دهد تا چالش های بزرگ زمان ما مانند تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار را انجام دهند.”
رونق روابط تجاری و نظامی دوجانبه
دعوت رئیس جمهور امانوئل مکرون منعکس کننده روابط دوجانبه تجاری و نظامی پررونق و همچنین اهمیت استراتژیک رو به رشد هند است.
هند 36 جت جنگنده رافال از فرانسه خریداری کرده است. بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد، شرکت کشتی‌ساز فرانسوی ناوال گروپ به ساخت شش زیردریایی در هند از طریق انتقال فناوری کمک کرده است و این شرکت ممکن است به چنین معاملات بیشتری چشم دوخته باشد.

در ماه فوریه، ایر ایندیا با خرید 250 هواپیمای تجاری از ایرباس موافقت کرد.
مجموع تجارت کالا بین فرانسه و هند در سال 2022 به 15.8 میلیارد دلار رسید که رشد 6 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد.
نقاط اشتعال
یکی از نقاط تنش با هند می تواند آخرین تلاش های مکرون برای جلب نظر رئیس جمهور چین شی جین پینگ باشد.
مکرون در سفر اخیر خود به چین گفت که پکن می تواند نقش مهمی در اوکراین ایفا کند. به طور قابل توجهی، او با جدا شدن از دومین اقتصاد بزرگ جهان – فاصله گرفتن از موضع جنگ طلبانه ایالات متحده مخالف بود.

مکرون و مودی همچنین در مورد جنگ در اوکراین اختلاف نظر دارند. هند فشار غرب برای محکوم کردن تهاجم روسیه به همسایه خود را رد کرده و روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده است.
آخرین دعوت در سال 2009
روز باستیل پس از سقوط قلعه ای که نماد انقلاب فرانسه در سال 1789 بود نامگذاری شده است.
این جشن در پاریس معمولاً شامل رژه نظامی در خیابان شانزلیزه و پرواز جت‌های نیروی هوایی بر فراز پایتخت می‌شود، مانند رژه روز جمهوری در دهلی نو. انتظار می رود مکرون در ماه سپتامبر به هند سفر کند.
در سال 2016، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، مهمان اصلی رژه روز جمهوری بود. علاوه بر بریتانیا، فرانسه تنها کشور دیگری است که 5 بار از سوی هند برای شرکت در این رژه دعوت شده است. روسیه و بوتان هر کدام چهار بار دعوت شده اند.
در سال 2009، نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه از مانموهان سینگ، نخست‌وزیر فرانسه دعوت کرد تا در این مراسم شرکت کند. رژه روز باستیل به عنوان مهمان افتخاری
(با ورودی های نمایندگی ها)