زلنسکی می گوید روسیه همانطور که نازیسم شکست خورد شکست خواهد خورد

زلنسکی می گوید روسیه همانطور که نازیسم شکست خورد شکست خواهد خورد

کیو: رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی روز دوشنبه عهد کرد که نیروهای روسیه در اوکراین شکست خواهند خورد، درست همانطور که آلمان نازی در سال 1945 در جریان سخنرانی به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم شکست خورد.
سخنرانی او که در یک یادبود جنگ در کیف ضبط شده است، یک روز قبل از روز پیروزی در مسکو، سالگرد جنگ شوروی که با رژه ارتش در میدان سرخ همراه با امنیت در حالت آماده باش، برگزار می شود.
در همین حال، نیروهای اوکراینی اعلام کردند که نزدیک به 32 فروند پهپاد تهاجمی روسیه را سرنگون کرده‌اند و انفجارها و آژیرهای حمله هوایی را در شبانه‌روز در پایتخت برانگیخته‌اند.
“همه شر قدیمی که روسیه مدرن باز می گرداند به همان اندازه شکست خواهد خورد نازیسم زلنسکی در ویدئویی در پارک و یادبود جنگ جهانی دوم کیف گفت.
وی افزود: همانطور که در آن زمان با هم شر را نابود کردیم، اکنون نیز شری مشابه را با هم نابود می کنیم.
زلنسکی در سالگرد تسلیم آلمان نازی به نیروهای متحد در 8 می 1945، روز پیروزی در اروپا صحبت می کرد.
او گفت که لایحه‌ای را برای بزرگداشت رسمی جنگ جهانی دوم در اوکراین نیز در 8 مه، که برای سال‌ها مانند روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق، در 9 می برگزار می‌شد، به پارلمان ارائه کرده است.
این اقدام تنها آخرین اقدام از مجموعه اقداماتی است که اوکراین در سال های اخیر برای فاصله گرفتن از مسکو برداشته است، از جمله تغییر نام خیابان ها و شهرهایی که به نام شخصیت های شوروی نامگذاری شده اند.
زلنسکی گفت که اوکراین در عوض روز 9 می روز اروپا را که صلح و وحدت در این قاره را ترویج می کند، جشن می گیرد.
اتحادیه اروپا از این اقدام استقبال کرد و گفت که اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه برای گفتگو با زلنسکی به کیف سفر خواهد کرد.
این در حالی بود که بروکسل دور جدیدی از تحریم ها را علیه روسیه پیشنهاد کرد. یک سخنگوی گفت که این اقدامات به دنبال مقابله با “فرار از تحریم ها” است.
کرملین برای توجیه تهاجم خود به لفاظی های جنگ جهانی دوم تکیه کرده و در فوریه سال گذشته اعلام کرد که جنگ را برای “نازی زدایی” اوکراین آغاز کرده است.
اما رهبر اوکراین گفت که کرملین مسئول “تجاوز و الحاق، اشغال و تبعید” و همچنین “قتل و شکنجه دسته جمعی” است.
همه اینها با پیروزی ما پاسخ داده خواهد شد – پیروزی اوکراین و جهان آزاد.
این سخنرانی ساعاتی پس از آن منتشر شد که نیروهای اوکراینی گفتند 35 پهپاد پرتاب شده توسط روسیه را در حمله ای که پنج نفر را در کیف زخمی کردند، سرنگون کردند.
خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که پس از حمله در صحنه حضور داشتند، یک آپارتمان را دیدند که توسط آوار در منطقه سواتوشینسکی پایتخت آسیب دیده بود.
وادیم، 47 ساله ساکن این محله، گفت که صدای آژیر حمله هوایی و لرزش ساختمان همسایه خود را هنگام برخورد آوار شنیده است.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما یک سال است که در جنگ بودیم. همیشه ترسناک است. نه به اندازه خط مقدم. اما البته ترسناک است. برای کودکان وحشتناک است.”
او گفت که فرزندان خودش ساعاتی قبل از حمله برای ملاقات به آنجا آمده بودند.
در منطقه جنوبی اودسا، مقامات گفتند که حمله روسیه به یک انبار اصابت کرد و یک کشته و چند زخمی برجای گذاشت.
در منطقه شرقی دونتسک، اوکراین گفت که نیروهای روسیه مهمات فسفر را در باخموت، مرکز درگیری چند ماهه مستقر کرده اند.
روز پیروزی، رویدادی کلیدی در تقویم سیاسی روسیه در دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، علیرغم یک سری حملات خرابکارانه اخیر در کشور ادامه دارد.
رویدادها در چندین شهر روسیه به دلیل نگرانی های امنیتی و همچنین در مراکز تحت کنترل نیروهای روسیه در شبه جزیره کریمه لغو شده است.
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه اعلام کرد که علیرغم افزایش ناامیدی در داخل کشور از نقش روسیه در بن بست ایروان با رقیب تاریخی آذربایجان، برای رویدادهای روز پیروزی از مسکو بازدید خواهد کرد.