زنان هر چند وقت یک بار باید تست پاپ اسمیر انجام دهند؟

به عنوان دومین سرطان شایع در زنان بین گروه سنی 15 تا 44 سال ، آگاهی نسبت به سرطان دهانه رحم و غربالگری آن در کشور ما بسیار کم است. سرطان دهانه رحم یک بیماری کاملاً قابل پیشگیری است زیرا فاز طولانی قبل از آن به خوبی مشخص شده و به راحتی توسط آزمایش های غربالگری منظم و پیگیری قابل تشخیص است. متأسفانه ، زنان در هند از روند غربالگری مراقبت از سرطان دهانه رحم بی اطلاع هستند. با واکسیناسیون ، غربالگری و درمان ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اخیراً قصد دارد بیش از 40٪ موارد جدید و 5 میلیون مرگ ناشی از سرطان دهانه رحم را تا سال 2050 کاهش دهد.

تست پاپ اسمیر چیست؟

بسیار مهم است که ما همچنین باید در مورد تست پاپ اسمیر اطلاعاتی کسب کنیم. این یک آزمایش غربالگری است که برای تشخیص فرآیندهای بالقوه پیش سرطانی و سرطانی در کانال غدد درون رحم استفاده می شود. پزشک با استفاده از ابزاری مانند کفگیر ، مجموعه ای از سلول ها را از دهانه رحم فرد خارج می کند تا تغییرات سلولهای دهانه رحم را جستجو کند. پاپ اسمیر به تشخیص تغییرات سلولی ناشی از سرطان ، پیش سرطان ، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ، التهاب یا عفونت کمک می کند.

در چه سنی می توان به آزمایش پاپ اسمیر پرداخت؟

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، همه زنانی که در گروه سنی 21 تا 65 سال قرار دارند باید آزمایش پاپ اسمیر خود را در یک بازه منظم انجام دهند. با این حال ، موسسه ملی بهداشت (NIH) توصیه می کند دختران زیر 21 سال از انجام تست پاپ اسمیر خودداری کنند. در عین حال ، آنها همچنین پیشنهاد می کنند که زنان بالای 65 سال نباید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند مگر در شرایط خاص ، مانند نتایج غیر طبیعی یا افزایش عوامل خطر سرطان.

با این حال ، هم در یائسگی و هم در یائسگی ، باید آزمایشات Pap یا HPV را ادامه دهید. زنانی که برای یک بیماری غیر سرطانی دچار هیسترکتومی کامل شده اند و سابقه قبلی آزمایش پاپ سرطانی نداشته اند ، بسته به سابقه پزشکی و خطر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ، ممکن است قادر به قطع غربالگری پاپ باشند.

نباید فراموش کرد که آزمایش بهترین ابزار برای تشخیص شرایط پیش از سرطان است که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود. در صورت تشخیص به موقع ، سرطان دهانه رحم قابل درمان است.

چند بار باید بر اساس سن پاپ اسمیر انجام داد؟

در اینجا برنامه های آزمایشی توصیه شده زیر بر اساس سن فرد آورده شده است:

از 21–29 سال

سن ایده آل برای انجام تست پاپ اسمیر 21 سالگی است. اگر نتیجه منفی باشد ، آزمایش بعدی بعد از سه سال فاصله انجام می شود.

از 30-65 سال

در این سن ، فرد می تواند آزمایش پاپ یا آزمایش پاپ و HPV را پس از مشورت با پزشک انجام دهد. در صورت تک تست پاپ ، در صورت طبیعی بودن آزمایشات ، پزشک می خواهد بعد از سه سال مراجعه کند. هنگامی که فرد آزمایش ترکیبی را انتخاب می کند و هر دو نتیجه طبیعی است ، پزشک می خواهد 5 سال منتظر آزمایش غربالگری بعدی باشد.

اگر شخصی در زمان تعیین وقت قبلی خود قاعدگی می کند ، باید با پزشک خود بررسی کند که آیا باید آزمایش را ادامه دهد یا خیر. در بیشتر موارد ، آزمایش در صورت قاعدگی اتفاق می افتد.

پزشکان می توانند به شخص پیشنهاد کنند که قبل از انجام تست پاپ اسمیر فقط از موارد زیر اجتناب کند:

-جنس داشتن

-دوست واژن

-استفاده از تامپون یا روانکاری واژن
-کرم های واژن ، شیاف یا داروها

-استفاده از کف ضد بارداری ، کرم ، یا ژله

این مقاله توسط دکتر Sandeep Chadha مشاور متخصص زنان و زایمان ، بیمارستان مادری ، Noida تألیف شده است