سالگرد چرنوبیل شبح تهدید اتمی اوکراین را برمی انگیزد

سالگرد چرنوبیل شبح تهدید اتمی اوکراین را برمی انگیزد

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه از سی و هفتمین سالگرد بدترین فاجعه هسته ای جهان برای تکرار هشدارهای خود در مورد خطر بالقوه یک فاجعه اتمی جدید در اوکراین در بحبوحه جنگ کشورش با روسیه استفاده کرد.
زلنسکی بین فاجعه هسته ای چرنوبیل در 26 آوریل 1986 و تصرف کوتاه مدت نیروگاه و منطقه ممنوعه آلوده به تشعشعات آن توسط مسکو به دنبال تهاجم تمام عیار به اوکراین تشبیه کرد.
زلنسکی در یک پست تلگرامی به زبان انگلیسی گفت: سال گذشته، اشغالگر نه تنها نیروگاه هسته ای (چرنوبیل) را تصرف کرد، بلکه دوباره کل جهان را به خطر انداخت.
نیروهای روسی بین فوریه تا مارس سال گذشته در نیروگاه چرنوبیل مستقر بودند، قبل از اینکه توسط نیروهای اوکراینی بازپس گیری شود.
زلنسکی گفت کیف از آن زمان اقدامات امنیتی قبل از جنگ و فعالیت های علمی را در منطقه برقرار کرده است. اما او هشدار داد که اقدامات آتی از مسکو می تواند امنیت هسته ای جهانی را به خطر بیندازد.
او گفت: «اوکراین و جهان بهای گزافی را برای رفع عواقب فاجعه (چرنوبیل) پرداخته اند.
دفتر زلنسکی عکس‌هایی از او در حال گذاشتن گل در دو یادبود قربانیان چرنوبیل در کیف و یک دقیقه سکوت منتشر کرد.
وزیر محیط زیست اوکراین گفت که بیش از 150 نفر از اعضای گارد ملی اوکراین که در جریان اشغال منطقه ممنوعه چرنوبیل توسط روسیه دستگیر شده بودند، همچنان در بازداشت روسیه هستند.
نیروهای روسیه همچنین از زمان تصرف این سایت در اوایل جنگ در نیروگاه هسته‌ای Zaporizhzhia اوکراین که بزرگترین نیروگاه اروپا و یکی از 10 نیروگاه بزرگ در جهان است، مستقر شده‌اند.
مقامات اوکراینی بارها نیروهای کرملین را به استفاده از این نیروگاه به عنوان پایگاهی برای شلیک به مناطق همسایه تحت کنترل اوکراین متهم کرده اند. روز سه شنبه، مقامات اوکراینی گزارش دادند که آتش سنگین توپخانه روسیه به شهرهایی در کرانه غربی رودخانه دنیپر درست روبروی نیروگاه اصابت کرد.
شرکت انرژی اتمی اوکراین، Energoatom در اوایل ماه جاری مسکو را متهم کرد که نیروگاه را به “یک پایگاه نظامی، استخراج معادن محیطی” تبدیل کرده است.
این نیروگاه دارای شش رآکتور است که همه آنها در یک سال گذشته تعطیل شده اند.
زلنسکی در پست تلگرامی خود گفت: ما باید هر کاری انجام دهیم تا هیچ فرصتی به دولت تروریستی برای استفاده از تاسیسات هسته ای برای باج خواهی از اوکراین و کل جهان ندهیم.
رئیس آژانس انرژی اتمی سازمان ملل، رافائل گروسی، هشدار داده است که خطرات درگیری در نزدیکی “بازی با آتش” است، زیرا یک پوسته سرگردان می تواند فاجعه ای را به همراه داشته باشد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین، که گروسی رهبری آن را بر عهده دارد، ماه‌ها تلاش می‌کند تا توافقی بین اوکراین و روسیه در مورد تامین امنیت این نیروگاه به دست آورد، که راکتورها و سایر تجهیزات آن هنوز به منبع برق خارجی برای کارکرد سیستم‌های ایمنی نیاز دارند.
زاپوریژژیا، همراه با دونتسک، خرسون و لوهانسک، یکی از چهار استانی است که روسیه در سپتامبر گذشته به طور غیرقانونی ضمیمه آن ها شد.
در بحبوحه جنگ فرسایشی جاری و بن بست گسترده میدان نبرد، آن مناطق شرقی اوکراین مهلت کمی از بمباران روسیه داشته اند.
یوری مالاشکو، رئیس اداره نظامی منطقه ای جنوب شرقی زاپوریژژیا، روز چهارشنبه گفت که روس ها در شبانه روز 19 منطقه غیرنظامی را با 53 حمله توپخانه، شش حمله راکتی، هفت حمله پهپادی و یک حمله هوایی هدف قرار دادند.
دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که دست کم دو غیرنظامی در سه شنبه و شب گذشته در اوکراین کشته و 13 نفر دیگر زخمی شدند.