سرطان روده: یکی از علائم اولیه سرطان کولورکتال (روده) شامل تغییر اخیر در عادات روده است.

سرطان روده: یکی از علائم اولیه سرطان کولورکتال (روده) شامل تغییر اخیر در عادات روده است.

گزارش ها حاکی از آن است که جوک زونفریلو، قاضی مسترشف استرالیا، مخفیانه در حال مبارزه بوده است سرطان روده. این سرآشپز 46 ساله اوایل این هفته جسد پیدا شد و همه را در شوک فرو برد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، آسیا بیشترین بار سرطان کولورکتال را دارد. ژورنال سرطان هند گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد افزایش مداوم ابتلا به سرطان روده بزرگ در تمام ثبت‌های سرطان هند وجود دارد که از 20٪ تا 124٪ در سال متغیر است. پس بیایید خطر سرطان روده بزرگ را درک کنیم، سرطان روده بزرگ، سرطان روده.
در بسیاری از مواقع سرطان روده و سرطان کولورکتال اصطلاحاتی هستند که به جای هم استفاده می شوند. دکتر Vivek Mangla، مدیر – انکولوژی جراحی دستگاه گوارش و کبد پانکراتوبیاری (GI & HPB)، بیمارستان فوق تخصصی Max، Patparganj توضیح می‌دهد: «سرطان روده و سرطان کولورکتال ممکن است معنای مشابهی داشته باشند یا نداشته باشند. وقتی از روده صحبت می کنیم، اساساً به معنای روده های ما است که به روده های کوچک و بزرگ تقسیم می شوند. سرطان هایی که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهند به عنوان سرطان روده بزرگ توصیف می شوند. وقتی در مورد سرطان روده و کولورکتال صحبت می کنیم، باید درک کنیم که روده تا حد زیادی به معنای روده است که می تواند کوچک یا بزرگ باشد. تعداد سرطان هایی که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهند بسیار بیشتر از سرطان هایی است که روده کوچک را تحت تاثیر قرار می دهند و سرطان هایی که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهند سرطان کولورکتال نامیده می شود.

آیا موارد سرطان روده و روده در حال افزایش است؟

دکتر امانجیت سینگ، مدیر و رئیس بخش جراحی کولورکتال، جراحی گوارشی، انکولوژی گوارشی و جراحی چاقی، موسسه علوم گوارش و کبد و صفراوی، مدانتا، گوروگرام به اشتراک می گذارد که با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، بروز سرطان کولورکتال مانند یک اپیدمی در حال افزایش است، به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند هند..
دکتر ویوک در ادامه می افزاید:یکی دیگر از دلایلی که در حال حاضر شاهد شیوع بیشتر آن هستیم این است که این بیماری در حال حاضر بیشتر و بیشتر و اغلب از صمیم قلب در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده می شود و در نتیجه بیماری را بسیار قابل درمان تر و قابل درمان تر می کند.

علائم اولیه سرطان روده بزرگ چیست؟

علائم اولیه سرطان کولورکتال عبارتند از الف تغییر اخیر در عادات روده، فردی که یبوست طولانی مدت دارد، اکنون دچار اسهال شده است یا فردی با سابقه اسهال در حال حاضر دچار یبوست، خونریزی در مدفوع، کاهش وزن غیرقابل توضیح، و کم خونی غیر قابل توضیح شده است.دکتر امانجیت هشدار می دهد.
جدای از استعداد ژنتیکی و خانوادگی، عوامل رژیمی بسیاری مانند استفاده از گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، نشاسته، شکر تصفیه شده، لبنیات پرچرب، غلات تصفیه شده و غیره وجود دارد که مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ است. بسیاری از عوامل سبک زندگی مانند مصرف بیش از حد الکل، سیگار کشیدن، چاقی، به ویژه در مردان نیز با ایجاد سرطان روده بزرگ مرتبط است.

سابقه خانوادگی شما را در معرض خطر قرار می دهد

همانطور که قبلاً مشخص است، سابقه خانوادگی سرطان فرد را مستعد ابتلا به سرطان می کند، در مورد سرطان کولورکتال نیز چنین است. با این حال، کارهایی وجود دارد که افراد می توانند برای جلوگیری از آن انجام دهند. دکتر Vivek به اشتراک می گذارد، “اول و مهمتر از همه، آنها می توانند سبک زندگی سالم تری را اتخاذ کنند که می تواند خطر ابتلا به آنها را کاهش دهد. دوم و مهمتر از آن، این افراد باید کولونوسکوپی منظم انجام دهند. کولونوسکوپی آزمایشی است که در آن یک آندوسکوپ به روده بزرگ فرستاده می شود تا روده بزرگ را از داخل ببیند. این آزمایش قادر است پولیپ را که یک تورم کوچک در روده بزرگ است که به راحتی در کولونوسکوپی قابل تشخیص است، تشخیص دهد و این پولیپ ها بسته به سابقه خانوادگی در طی یک دوره 1 تا 10 ساله سرطانی می شوند. و سایر عوامل خطر در بیمار.”
بنابراین، فردی که سابقه خانوادگی دارد، نمی تواند عوامل ژنتیکی را تغییر دهد، اما می تواند غربالگری این سرطان ها را از سنین پایین آغاز کند. خوبی در مورد سرطان های روده بزرگ این است که در صورت تشخیص زودهنگام و وجود گزینه های مختلف درمانی موثر، پیش آگهی بسیار خوب است.دکتر امانجیت می گوید.
آزمایش اولیه آزمایشگاهی شامل آزمایش خون مانند سطح هموگلوبین، نشانگر تومور سرم مانند سطح سرمی CEA یا آزمایش مدفوع مانند مدفوع برای خون مخفی برای مشاهده هرگونه خون در مدفوع است. علاوه بر این آزمایش‌های پیشرفته شامل کولونوسکوپی است که نوعی تلسکوپ است که از طریق مدفوع تحت آرام‌بخشی وارد می‌شود و می‌توانیم کل روده بزرگ را برای هرگونه پولیپ یا سرطان ببینیم.