فرانسه از قانون مبارزه با رادیکالیسم اسلامی “مخرب” دفاع می کند

پاریس: دولت فرانسه پس از سیل انتقادات کشورهای مسلمان و ابراز نگرانی از ایالات متحده ، از پیش نویس قانون تصویب رادیکالیسم اسلامگرا در روز چهارشنبه به عنوان “قانون آزادی” دفاع کرد.
رئیس جمهور امانوئل ماکرون قانون را تحت فشار قرار داده است – كه موجب تشديد قوانين در زمينه موضوعات مختلف از آموزش ديني تا چند همسري – پس از حملات گسترده عليه تندروها مي شود.
نخست وزیر ژان کاستکس پس از تصویب متن کابینه برای ارائه به پارلمان ، به خبرنگاران گفت: “این لایحه متنی نیست که علیه ادیان یا به ویژه علیه مذهب مسلمان باشد.”
“این عکس است – این یک قانون آزادی است ، یک قانون حمایت است ، یک قانون رهایی در برابر بنیادگرایی دینی است.”
کاستکس گفت که هدف این لایحه “ایدئولوژی مخربی بود که به نام رادیکالیسم اسلام گرا”.
اما دفاع سرسخت دولت از فرانسهسنت سکولاریسم ، که در یک قانون مهم 1905 مهر و موم شده است ، حتی در میان متحدان نیز باعث ناراحتی شده است.
سام براونبک ، نماینده ایالات متحده در امور آزادی مذهب گفت: “ممکن است تعاملات سازنده ای وجود داشته باشد که فکر می کنم مفید و مضر نباشد.”
“وقتی سنگین می شوید ، اوضاع می تواند بدتر شود.”
این قانون قبل از کشتار ماه اکتبر در دست اجرا بود ساموئل پتی، یک معلم متوسطه دوره اول دبیرستان که پس از نشان دادن کاریکاتورها در خیابان سر او را بریدند حضرت محمد در یک کلاس
اما این قتل ، توسط یک جوان 18 ساله چچنی پس از یک کارزار پرخاشگرانه در شبکه های اجتماعی علیه معلم انجام شد ، انگیزه تازه ای به این لایحه داد و موجب گنجاندن جنایات خاص گفتار نفرت آنلاین و انتشار اطلاعات شخصی در اینترنت شد.
مرگ پتی در حالی رخ داد که حملات الهام گرفته شده از جهادی ها در فرانسه در سال جاری رخ داده است ، از جمله حمله چاقو به بیرون دفاتر پیشین مجله هجو شارلی ابدو و ضربات چاقوی مرگبار در کلیسایی در نیس.
این قانون یکی از دو ماده قانونی بسیار بحث برانگیز است که دولت آن را از طریق مجلس تحت فشار قرار می دهد ، و دیگری لایحه امنیتی است که انتشار چهره پلیس را که با مخالفت شدید فعالان روبرو است محدود می کند.
Castex گفت: لایحه جدید علیه افراط گرایی پس از “حملات بیشتر” علیه اصول فرانسه “که بر توانایی ما برای زندگی مشترک آرام تأثیر می گذارد” مورد نیاز است.
Castex گفت: “این ایدئولوژی با هدف تقسیم ما از یکدیگر و گسترش نفرت و خشونت در جامعه است.” وی با استفاده از اصطلاحی كه مكرون بارها و بارها برای محكوم كردن عقب نشینی برخی جامعه ها از جامعه فرانسه استفاده كرد ، گفت: “این همان چیزی است كه ما آن را جدایی طلبی می نامیم.
Castex به نگرانی در مورد بیرون آمدن كودكان از مدارس فرانسه اشاره كرد تا در مراكز اسلامی زیرزمینی آموزش جایگزینی داشته باشد.
وی گفت ، قانون جدید “مدارس مخفی مروج ایدئولوژی اسلام گرایانه رادیکال” را ممنوع می کند.
اما وی تأکید کرد که همزمان مقامات در حال گسترش تعداد کلاسهای دبستان و مسکن موجود در مناطق آسیب دیده هستند.
طبق این قانون ، پزشکان در صورت انجام آزمایش بکارت بر روی دختران ، جریمه یا به زندان می افتند.
چند همسری قبلاً در فرانسه غیرقانونی اعلام شده است اما قانون جدید همچنین صدور اوراق اقامت برای متقاضیان چند همسری را برای مقامات منع می کند.
کاستکس گفت: “این متنی است که می خواهد از همه شهروندان ما محافظت کند. این متنی متناسب با سنت بزرگ بنیانگذاران جمهوری ما است.”
ماكرون پس از آنكه گفت حق توهین به مقدسات در فرانسه همیشه تضمین می شود و اسلام “در بحران” است ، با برخی از تحریم های محصولات فرانسوی ، در برخی از كشورهای مسلمان تبدیل به چهره نفرت شده است.
رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان پیش نویس این قانون را “تحریک آشکار” خوانده است ، در حالی که دانشمندان مصری نظرات ماکرون را نژادپرستانه خواندند.
ماکرون همچنین با عناوین مهم در رسانه های تأثیرگذار انگلیسی زبان مانند فایننشال تایمز و نیویورک تایمز مجبور به دفاع شده است.
مسلمانان در فرانسه – غالباً از مستعمرات سابق فرانسه در شمال و غرب آفریقا و همچنین خاورمیانه – تقریباً چهار میلیون نفر تخمین زده می شوند ، حدود شش درصد از جمعیت ، بزرگترین جامعه در اروپا است.