فرانسه هنگام دیدار پیمپو ، متحد ترامپ ، به دوران بایدن می نگرد

پاریس: فرانسه امانوئل مکرون روز دوشنبه هنگامی که میزبان مایک وزیر خارجه ایالات متحده است مجبور خواهد شد یک طناب دیپلماتیک را بپیماید پمپئو، مدافع سرسخت رئیس جمهور دونالد ترامپ، برای گفتگو و در عین حال به دنبال ایجاد روابط با رئیس جمهور منتخب جو بایدن.
پمپئو روز شنبه با آغاز سفر هفت کشور به متحدان آمریكا وارد پاریس شد.
دیپلمات ارشد آمریكا به دلیل حمایت از رئیس جمهور هنگامی كه وی در مورد ادعاهای بی اساس خود در مورد تقلب در انتخابات كاوش می كند ، مورد انتقاد قرار گرفت.
لحظه ای پس از اعلام سفر هفته گذشته پمپئو به خبرنگاران گفت: “انتقال آرام به دولت دوم ترامپ رخ خواهد داد.”
با این حال رهبران جهان در مورد اینکه چه کسی آنها را پیروز می دانند تردیدی نشان نداده اند و ماکرون یکی از اولین کسانی است که بایدن را تبریک گفته و از طریق تلفن با او صحبت کرده است.
پمپئو با انتقاد از چنین پیشنهادهایی به بایدن ، به فاکس نیوز گفت که چنین تماس هایی با بایدن قابل اعتراض نیست اگر این فقط “سلام” باشد.
وی گفت: “اما در این مورد اشتباه نکنید ، ما همزمان یک رئیس جمهور ، یک وزیر امور خارجه ، یک تیم امنیت ملی داریم.”
دستیاران ریاست جمهوری فرانسه تأکید کردند که این پمپئو است که به دنبال ملاقات با ماکرون است و “در شفافیت کامل با تیم جو بایدن رئیس جمهور منتخب” به وی اعطا شده است.
به نشانه ناراحتی حاصل از دیدار وی ، هیچ کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار وی با ماکرون و دیدار جداگانه با همتای فرانسوی پمپئو ژان ایو لودریان برنامه ریزی نشده است.
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا ، در پاسخ به این س whetherال که آیا پمپئو به متحدان خود برای باقی ماندن ترامپ در قدرت اصرار می ورزد یا خیر ، گفت که مدیر سابق سیا “یک استراتژی گسترده” برای دستیابی به منافع آمریکا دارد و “او وزیر خارجه باقی می ماند”.
بر خلاف برخی دیگر از رهبران اتحادیه اروپا ، ماکرون از همان ابتدا به دنبال پیروزی بر ترامپ بود ، و او را میهمان افتخار جشن های روز باستیل در پاریس در سال 2017 کرد – سفر شامل یک شام با همسرانشان در طبقه دوم ایفل برج.
اما تحلیلگران می گویند كه رهبر فرانسه با تلاش ترامپ ، آمریكا را از توافقنامه مهم آب و هوای پاریس 2015 بیرون كشید و رهبران فرانسه نیز شاخهای خود را بر روی ایران قفل كرده و از غول های دیجیتال مالیات و مالیات بگیرند.
وی گفت: “رابطه قوی بین کشورهای ما قابل اغماض نیست و من مشتاقانه منتظر بحث های خود در اینجا در پاریس هستم.”
اما اصطکاک دامنه کافی دارد.
لو دریان روز جمعه گفت که نگرانی های فرانسه را – که مورد حمله چندین جهادی قرار گرفته است – در مورد برنامه های ترامپ برای تسریع در خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان مطرح خواهد کرد.
ل دریان در مصاحبه تلویزیونی گفت: “ما فکر نمی کنیم که این اتفاق باید بیفتد.”
رهبران اتحادیه اروپا همچنان در تلاشند یک توافق بین المللی سخت گیرانه را برای مهار جاه طلبی های هسته ای ایران نجات دهند که ترامپ در اوایل دوره ریاست جمهوری خود آن را لغو کرد.
یک مقام ارشد دولت ترامپ به مطبوعات گفت که سیاست “فشار حداکثر” واشنگتن بر دشمن تاریخی ایران “قرار نیست در ماه های آینده متوقف شود”.
پمپئو ، که در دیدار وی از ویژگی های یک تور خداحافظی است که جرات نمی کند نام آن را بر زبان بیاورد ، در آخر هفته ای که با همسرش سوزان گذراند هیچ نامزدی رسمی در پاریس نداشت.
صبح روز دوشنبه ، وی یاد قربانیان حملات تروریستی اخیر در فرانسه را گرامی خواهد داشت ، از جمله معلم ساموئل پاتی که بر اثر کارتون های حضرت محمد (ص) سرش را قطع کرد و سه نفری که در کلیسایی در نیس با ضربات چاقو کشته شدند.
از پاریس او به استانبول می رود ، جایی که سفر او باعث اصطکاک شده است.
تنها ملاقات اعلام شده پمپئو با بارتولوم اول قسطنطنیه – رهبر معنوی جهان ارتدکس یونان – برای بحث در مورد آزادی مذهب ، یک موضوع اصلی برای مسیحیان پمپئو انجیلی است.
در اورشلیم ، پمپئو نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو را می بیند ، که یکی از شرکای نزدیک ترامپ است اما تبریک گفته است بایدن.
طبق روزنامه اسرائیلی هاآرتص و سایت خبری Axios ، پمپئو اولین وزیر امور خارجه خواهد شد که از یکی از شهرک های اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین که تقریباً از نظر همه کشورهای دیگر غیرقانونی است ، بازدید می کند و همچنین از مناطق جولان که الحاق آنها اسرائیل توسط ترامپ به رسمیت شناخته شد.
پمپئو همچنین از عربستان سعودی ، امارات متحده عربی ، قطر و گرجستان دیدار خواهد کرد.