لولا برزیلی با قرارداد مرکوسور در دستور کار به اسپانیا می رود

لولا برزیلی با قرارداد مرکوسور در دستور کار به اسپانیا می رود

مادرید: برزیلرئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا قرار بود وارد شود اسپانیا روز سه‌شنبه در دومین ایستگاه از یک تور اروپایی با هدف بازنشانی روابط و ایجاد پیشرفت در توافق تجاری دیرهنگام بین اتحادیه اروپا و بلوک مرکوسور از آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه.
پس از پنج روز اقامت در پرتغال، لولا برای شرکت در یک مجمع تجاری امروز بعد از ظهر قبل از دیدار با پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و پادشاه فیلیپه ششم در روز چهارشنبه، وارد مادرید خواهد شد.
توافق تجاری معلق اتحادیه اروپا و مرکوسور در دستور کار قرار خواهد گرفت. اتحادیه اروپا 27 عضوی مذاکرات را با مرکوسور در سال 2019 به پایان رساند، اما تصویب آن متوقف شده است.
اسپانیا ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در ماه ژوئیه بر عهده می گیرد، در حالی که برزیل به طور همزمان نقشی معادل در مرکوسور به عهده خواهد گرفت. هر دو مشتاق هستند تا جنبه های معلق معامله را نهایی کنند.
توافق مرکوسور و اتحادیه اروپا به معنای ادغام بازاری با 800 میلیون نفر، حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان و بیش از 100 میلیارد دلار تجارت دوجانبه کالا و خدمات است. این قرارداد تعرفه های گمرکی را کاهش می دهد و دسترسی صادرکنندگان محصولات کشاورزی به بازار اتحادیه اروپا و تولیدکنندگان اروپایی به کشورهای مرکوسور را تسهیل می کند.
تصویب به دلیل نگرانی اتحادیه اروپا در مورد جنگل زدایی که در زمان رهبری سلف لولا، ژایر بولسونارو ایجاد شده بود، متوقف شد، اگرچه به گفته مقامات اسپانیایی، انتخاب مجدد لولا این نگرانی ها را کاهش داده است. بولسونارو مقامات زیست محیطی را بی اعتبار کرد، استخراج غیرقانونی طلا در مناطق بومی را تشویق کرد و بر افزایش جنگل زدایی به سریع ترین نرخ خود در دو دهه اخیر نظارت کرد. با این حال، فرانسه همچنان مشغول حفاظت از کشاورزان خود در برابر کالاهای وارداتی آمریکای لاتین است.
خوزه آنتونیو ساناهوجا، استاد روابط بین الملل و مشاور ویژه نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، جوزپ بورل، گفت که لولا تلاش کرده است تا اعتبار زیست محیطی دولت خود را نشان دهد.
ساناهوجا، که همچنین مدیر بنیاد کارولینا است، که همکاری آموزشی و علمی را در سطح بین‌المللی ترویج می‌کند، گفت: «برای جامعه و پارلمان اروپایی پذیرش توافق با توجه به سیاست شرورانه زیست‌محیطی (بولسونارو) بسیار دشوار بود. او افزود که ممکن است الزامات زیست محیطی سخت گیرانه تری به این قرارداد در ضمیمه ها اضافه شود.
این سفر فرصتی برای لولا برای کاهش تنش با اروپا پس از اظهارات اخیرش در مورد اوکراین است. در اوایل ماه جاری، رهبر برزیل گفت که اوکراین و روسیه هر دو تصمیم به جنگ گرفته‌اند و مدعی شد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال “تحریک” درگیری هستند و هر دو مورد سرزنش شدید قرار گرفتند.
لولا در اولین کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با رئیس جمهور پرتغال، مارسلو ربلو دو سوسا، به صراحت گفت که برزیل اشغال سرزمین اوکراین توسط روسیه را محکوم می کند، در سازمان ملل متحد به این موضوع رای داده است، و هرگز همسان سازی اوکراین را با روسیه رد کرده است. اما او همچنین گفت که هر کسی که از صلح صحبت نمی کند در جنگ نقش داشته است.
برونا سانتوس، مدیر موسسه برزیل در مرکز وودرو ویلسون، گفت: خطر این است که شفاف سازی های مکرر لولا در مورد موقعیت خود، دستاوردهای بالقوه را تحت الشعاع قرار دهد.
سانتوس در رابطه با سفر اخیر خود به پرتغال گفت: «همانند سفرش به چین، اشاره‌های او به وضعیت اوکراین، تمرکز افکار عمومی را از نتایج و جاه‌طلبی‌های اقتصادی این سفر دور کرد».