ماکرون قانون بازنشستگی فرانسه را با وجود اعتراضات امضا کرد: مکرون قانون بازنشستگی فرانسه را با وجود اعتراضات امضا کرد

ماکرون قانون بازنشستگی فرانسه را با وجود اعتراضات امضا کرد: مکرون قانون بازنشستگی فرانسه را با وجود اعتراضات امضا کرد

پاریس: رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون اصلاحات بحث برانگیز حقوق بازنشستگی خود را روز شنبه امضا کرد و باعث شد تا اتحادیه ها و چپ ها متهم شوند که او نسبت به کسانی که در پشت یک جنبش اعتراضی سه ماهه بودند “تحقیر” نشان می دهد.
این تغییرات پس از انتشار متن پیش از سپیده دم در مجله رسمی فرانسه به قانون تبدیل شد و مخالفان سرسخت ادعا کردند که ماکرون برای قاچاق آن در نیمه شب اقدام کرده است.
این انتشار تنها ساعاتی پس از تصویب ماهیت این قانون از جمله تغییر عنوان افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 در روز جمعه توسط شورای قانون اساسی منتشر شد.
الیزه گفت که بن بست با اتحادیه ها و چپ ها به بزرگترین چالش دوره دوم ماموریت ماکرون تبدیل شده است که اکنون عصر دوشنبه در مورد بحران فرانسه سخنرانی خواهد کرد.
اتحادیه های کارگری هشدار دادند که خواستار تظاهرات گسترده روز کارگر در اول ماه مه هستند و گاهی اوقات تظاهرات خشونت آمیز در چندین شهر از جمله پاریس در طول شب پس از اعلام حکم دادگاه شروع شد.
اولیویه فور، رهبر سوسیالیست ها گفت که امضای سریع ماکرون از این قانون نشان دهنده «بیزاری» نسبت به جنبش اعتراضی است در حالی که فرانسوا رافین، نماینده چپ تندرو، آن را «توقف دموکراتیک» خواند.
فابین روسل، رئیس حزب کمونیست فرانسه در توییتی نوشت: «قانونی که در نیمه های شب وضع شده است، مانند دزدان». “همه در خیابان 1 مه.”
ژان لوک ملانشون، رهبر چپ تندرو در توییتی نوشت: ماکرون در نیمه شب تلاش کرد تمام فرانسه را بترساند و مکرون را “دزد زندگی” خواند که “نمایش پوچ استکبار” از خود نشان داد.
سوفی بینه، رهبر اتحادیه CGT، گفت: اعلامیه شبانه “تحقیر خشونت آمیز رئیس جمهور را هم نسبت به جمعیت و هم به ویژه اتحادیه های کارگری تایید می کند.”
خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفتند که شهر غربی رن – جایی که ورودی یک ایستگاه پلیس شب قبل به آتش کشیده شد – بعدازظهر شنبه دوباره صحنه درگیری شد زیرا پلیس از گاز اشک آور بر روی معترضان پرتاب کننده پرتابه استفاده کرد.
در حالی که معترضان رادیکال به لابی هتل مجلل مرکور حمله کردند، یک بانک آسیب دید. یک پلیس مجروح و هشت نفر دستگیر شدند.
شکست خورده نیست
شورای 9 نفره قانون اساسی به نفع مفاد کلیدی اصلاحات بازنشستگی، از جمله افزایش سن بازنشستگی به 64 سال و تمدید سنوات کار مورد نیاز برای بازنشستگی کامل رای داد و گفت که این قانون مطابق با قوانین فرانسه است.
شش پیشنهاد جزئی رد شد، از جمله مجبور کردن شرکت‌های بزرگ به انتشار تعداد افراد بالای 55 سال و ایجاد یک قرارداد ویژه برای کارگران مسن‌تر.
ظاهر متن در روزنامه رسمی فرانسه – روزنامه ثبت – به این معنی است که اکنون به قانون تبدیل شده است.
در این متن با اشاره به سن بازنشستگی آمده است: «به این ترتیب قانون تأمین اجتماعی اصلاح شد. در بند اول کلمه «شصت و دو» با کلمه «شصت و چهار» جایگزین شده است.
اما تصمیم دادگاه قانون اساسی می تواند یک پیروزی توخالی برای ماکرون باشد، زیرا تحلیلگران می گویند که هزینه شخصی بزرگی برای این مرد 45 ساله به همراه داشته است.
میزان محبوبیت رئیس جمهور نزدیک به پایین ترین سطح خود است و بسیاری از رأی دهندگان از تصمیم وی برای تصویب قانون بازنشستگی در پارلمان بدون رأی گیری، با استفاده از مکانیزم قانونی اما بحث برانگیز که توسط مخالفان به عنوان ضد دمکراتیک محکوم شده است، خشمگین شده اند.
نظرسنجی ها به طور مداوم نشان می دهد که از هر سه فرانسوی، دو نفر مخالف کار برای دو سال دیگر هستند.
مکرون این تغییر را برای جلوگیری از کسری بازنشستگی سالانه که طبق آمارهای دولتی پیش بینی می شود تا سال 2030 به 13.5 میلیارد یورو (14.8 میلیارد دلار) برسد، “ضروری” خوانده است.
فرانسه از اکثر همسایگان اروپایی خود عقب است، که بسیاری از آنها سن بازنشستگی را به 65 سال یا بالاتر رسانده اند.
مکرون روز جمعه هنگام بازدید از کلیسای نوتردام در پاریس، چهار سال پس از آنکه آتش سوزی ویرانگر تقریباً این بنای تاریخی گوتیک را ویران کرد، گفت: “در مسیر خود بمانید. این شعار من است.”
اولیویه وران، سخنگوی دولت گفت که سخنرانی ماکرون عصر دوشنبه با روحیه “آرامش” خواهد بود.
اما روزنامه جناح چپ لیبراسیون در تیتر خود بالای تصویر اعتراضی نوشت: «شکست خورده نیستیم: مخالفان اصلاحات خلع سلاح نمی‌کنند».
موج جزر و مدی در 1 می
بینه و دیگر روسای اتحادیه‌ها خواستار «موج جزر و مدی مردمی و تاریخی» مردم در خیابان‌ها برای مخالفت با اصلاحات در اول ماه مه شده‌اند.
اتحادیه‌ها پیشنهاد ماکرون برای مذاکره را در روز سه‌شنبه رد کردند و گفتند که تنها پس از اول ماه مه ملاقات خواهند کرد.
ماه گذشته، اعتصاب کارگران زباله پاریس، پایتخت را با 10000 تن زباله جمع‌آوری‌نشده پراکنده کرد.
به عنوان مقدمه ای برای اعتراضات اول ماه مه، اتحادیه های راه آهن خواستار یک روز “خشم راه آهن” در 20 آوریل هستند.
در تصمیم دوم روز جمعه، دادگاه قانون اساسی پیشنهاد قانونگذاران مخالف را برای برگزاری همه پرسی در مورد قانون جایگزین بازنشستگی که سن بازنشستگی را 62 سال حفظ می کرد، رد کرد.