مظنون پولشویی پاریس: دادستان های فرانسوی رئیس بانک را مظنون به تحقیقات بانک مرکزی لبنان معرفی کردند.

مظنون پولشویی پاریس: دادستان های فرانسوی رئیس بانک را مظنون به تحقیقات بانک مرکزی لبنان معرفی کردند.

پاریس: دادستان های فرانسوی گفتند که یک بانکدار لبنانی را تحت بازجویی رسمی قرار داده اند که این آخرین اقدام در تحقیقات فرامرزی است که در مورد اینکه آیا رئیس بانک مرکزی لبنان ریاض سلامه مبالغ هنگفتی از اموال عمومی را اختلاس کرد.
بانکدار لبنانی، مروان خیرالدینکه رئیس لبنان است بانک AMسخنگوی دفتر دادستان مالی ملی پاریس روز جمعه گفت که مظنون به مشارکت در یک انجمن جنایی و تشدید پولشویی است.
سخنگوی گفت که خیرالدین که در 24 مارس زمانی که دادستان اتهامات اولیه را به او اطلاع داد، در فرانسه بود، در بازداشت نگهداری نشد، اما به او گفته شد که کشور را ترک نکند و پاسپورتش ضبط شد.
خیرالدین به تماس های تلفنی و پیامک پاسخ نمی داد. وکیلی که به گفته رویترز، وکالت او را بر عهده دارد، گفت که نمی تواند وکیل خیرالدین بودن را تایید کند.
سلامه که سه دهه در راس بانک مرکزی بوده است، در لبنان، فرانسه و حداقل چهار کشور اروپایی دیگر به اتهام سرقت صدها میلیون دلار و پولشویی برخی از عواید در خارج از کشور مورد بازجویی قرار گرفته است.
سلامه این اتهامات را رد کرده و گفته است که او را قربانی بحران مالی لبنان می کنند که در سال 2019 آغاز شد.
به گفته افرادی که با تحقیقات فرانسه و لبنان آشنا هستند، خیرالدین مظنون است که به سلامه اجازه داده است تا انتقالات غیرقانونی وجوه را از طریق بانک AM پردازش کند.
وکیل سلامه، پیر-اولیویه سور، از اظهار نظر در مورد اتهامات تبانی خیرالدین با فرماندار خودداری کرد. بانک لبنان به پیامی که خواستار اظهار نظر بود، پاسخ نداد.
به گفته افراد آشنا با بازجویی، در ماه ژانویه، خیرالدین توسط دادستان های اروپایی در بیروت مورد بازجویی قرار گرفت و آنها از وی در مورد حساب های بانک AM که حاوی مبالغ هنگفتی پول متعلق به سلامه بود، پرسیدند.
صورت‌حساب‌های بانکی که رویترز مشاهده کرده نشان می‌دهد که چگونه حساب‌های سلامه در بانک AM از 15 میلیون دلار در سال 1993 به بیش از 150 میلیون دلار تا سال 2019 رسیده است.
یک منبع قضایی لبنان روز شنبه گفت که دادستان های لبنان مشکوک هستند که حساب هایی که از آنها برداشت های نقدی منظم انجام می شد، برای پنهان کردن فعالیت های پولشویی استفاده شده است.
سلامه از طریق وکلا استفاده از حساب‌های بانک AM خود را برای پولشویی رد کرده است و می‌گوید بهره‌هایی که او در سپرده‌ها سرمایه‌گذاری کرده است توضیح می‌دهد که چرا پس‌اندازش افزایش یافته است.
خیرالدین بین سال‌های 2011 تا 2013 به‌عنوان وزیر دولت لبنان خدمت کرد و در سال 2022 در فهرستی که حزب‌الله و حزب‌الله از آن حمایت می‌کردند ناموفق بود.
به گفته سور، وکیل سلامه، دادستان های فرانسوی که رسماً سلامه را مظنون معرفی نکرده اند، او را برای یک جلسه استماع در پاریس در 16 مه احضار کرده اند.
سور اواخر روز جمعه گفت که مشخص نیست موکلش بتواند در جلسه دادگاه حاضر شود زیرا سفرهای او به عنوان بخشی از تحقیقات لبنان محدود شده است.
سور به رویترز گفت که او ممکن است خود جلسه را به دلایل رویه ای به چالش بکشد.
به گفته این وکیل، دادستان فرانسوی موکل او را به منظور معرفی مظنون رسمی احضار کرده است. با این حال، در ماه مارس، آنها به بیروت آمدند و از او به عنوان یک “شاهد ساده” بازجویی کردند.
سور گفت: «اگر دادستان‌های فرانسوی به سلامه مظنون بودند، نمی‌توانستند او را به عنوان شاهد بشنوند». وکیل گفت این واقعیت که آنها انجام دادند “شکافی غیرقابل حل” ایجاد می کند.