معرفی کامل بنفشه آفریقایی، یکی از زیباترین گیاهان گلدار آپارتمانی

گل بنفشه، زیبا اما مقاوم! گل بنفشه آفریقایی از گیاهان گلدار آپارتمانی می‌باشد، که یک گیاهی زینتی با گل‌های رنگی و برگ‌های سبز خوش رنگ است. همانطور که از نام آنها پیداست، بنفشه آفریقایی بومی شرق آفریقا است و از جنگل های بارانی استوایی تانزانیا و کنیا سرچشمه می گیرد.

در سال 1892، افسر استعمار آلمانی، والتر فون سنت پل ایلیر، این گیاهان را شناسایی کرد و بذرها را به آلمان فرستاد. این گونه به نام Saintpaulia نامیده شد. علیرغم نام رایج‌ خود، آنها نوعی بنفشه نیستند، اما گلهای زنده و بنفش رنگ تولید می کنند.

گل بنفشه آفریقایی بهترین عملکرد را دارد و بیشترین شکوفه ها را در نور روشن و غیرمستقیم تولید می کند. نگهداری بنفشه آفریقایی به طور کلی آسان است.

از بنفشه آفریقایی میتوان به عنوان گیاه گلدار آپارتمانی نیز استفاده کرد. برای خرید و اطلاع از قیمت بنفشه آفریقایی میتوانید به سایت مراجعه کنید.

گل بنفشه

 

نگهداری بنفشه آفریقایی چگونه است؟

1) آبیاری بنفشه آفریقایی :

خاک را کمی مرطوب نگه دارید، اما بیش از حد آبیاری نکنید. زیرا ساقه های نرم گل بنفشه آفریقایی بسیار مستعد پوسیدگی هستند. از آب با دمای اتاق استفاده کنید، زیرا آب سرد می تواند روی برگ ها اثر بگذارد.

هنگام آبیاری گل بنفشه آفریقایی فقط روی خاک آب بریزید تا آب اضافی روی شاخ و برگ نریزد. در غیر این صورت ممکن است باعث پوسیدگی و لکه قارچی شود.

 

2) نور:

نور مناسب برای گل بنفشه آفریقایی نور روشن و غیر مستقیم می باشد. برای نگهداری بنفشه آفریقایی آن ها را دور پنجره ها بگذارید. می توانید از نورهای مصنوعی مانند لامپ های فلورسنت یا LED استفاده کنید.

برگ های نازک و سبز تیره و ساقه های ساق دار به شما می گویند که نور مورد نیاز گیاه خیلی کم است. اگر برگهای گیاه بنفشه آفریقایی به رنگ سبز روشن یا سفید درآمده بود، به این دلیل است که نور زیادی به گیاه رسیده است.

گل بنفشه

 3) کود دهی :

در طول فصل رشد فعال گل بنفشه آفریقایی (بهار و تابستان)، هر 2 هفته یکبار با یک غذای گیاهی با فسفر بالا کود دهید. تنها زمانی شروع به کود دهی کنید که به نظر می رسد گیاه به تقویت اضافی نیاز دارد (رشد آهسته و نازک، برگ های رنگ پریده یا زرد).

کود دهی بیش از حد یک مشکل رایج‌تر نسبت به کود دهی کم است. زیرا بیشتر مخلوط‌های خاک حاوی مواد مغذی فراوانی هستند. بنفشه آفریقایی به کود زیادی نیاز ندارد و ممکن است از کود دهی بیش از حد رنج ببرد.

کود زیاد یا خیلی کم می تواند باعث ایجاد برگ های سبز زیاد، اما گل های بسیار کمی شود. اگر می بینید که گیاه شما رشد نمی کند یا اغلب شکوفا نمی شود، از کود مخصوص بنفشه آفریقایی استفاده کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

4) دما:

بنفشه آفریقایی در دمای داخلی که حدود 65 تا 75 درجه فارنهایت متغیر است، رشد می کنند.

گیاه بنفشه

5) رطوبت:

بنفشه آفریقایی به یک فضای مرطوب نیاز دارد، مانند رطوبتی که در بیشتر خانه ها وجود دارد. اگر از سیستم آبیاری از پایین به بالا استفاده می کنید، بنفشه آفریقایی شما قبلاً از مزیت این روش برای ایجاد رطوبت برخوردار خواهد بود.

روش خوب دیگر این است که گیاهان را روی ظروف یا سینی هایی از سنگریزه که مرطوب نگه داشته می شوند، نگهداری کنید.

 

6) خاک/گلدان:

بنفشه آفریقایی به مخلوطی سبک، کمی اسیدی (pH=6.8)، متخلخل و گلدانی نیاز دارد. باید گردش هوا را برای ریشه ها، زهکشی خوب و حفظ رطوبت خوب فراهم کند.

مخلوط‌های گلدانی به صورت بسته بندی در دسترس هستند که مخصوص بنفشه آفریقایی ساخته شده‌اند. اما برخی از باغبانان ترجیح می‌دهند مخلوط مناسب را درست کنند.

اگر می خواهید این کار را انجام دهید، می توانید از مخلوط 1:1:1 پیت ماس اسفاگنوم، پرلیت و ورمیکولیت استفاده کنید. برای نتایج بهینه حتما از کیت آزمایش خاک استفاده کنید.

روش تکثیر بنفشه آفریقایی

تکثیر گل بنفشه آفریقایی یک راه عالی برای داشتن گیاه بیشتر برای نگهداری یا هدیه دادن است. در برخی موارد، خود گیاه بیشتر کار را برای شما انجام می دهد، به این گونه به داشتن پاجوش معروف است، که میتوانید آن ها را جدا کرده و در گلدان دیگری بگذارید.

اگر بنفشه آفریقایی شما هیچ پاجوشی ندارد، اما همچنان می خواهید آن را تکثیر کنید، جای نگرانی نیست. این در واقع گونه ای است که با استفاده از یک برگ می توان آن را تکثیر کرد.  در ادامه تکثیر بنفشه آفریقایی را برای شما آورده ایم.

گل بنفشه

 

ریشه زدن برگ بنفشه آفریقایی در آب

  1)     اولین مرحله برای تکثیر بنفشه آفریقایی این است که یک ساقه کوچک به همراه برگ را بچینید.

 

  2)     یک شیشه یا لیوان دهان گشاد را با  دو و نیم سانتی متر آب ولرم یا گرم پر کنید.

 

  3)     ساقه تازه بریده شده، اگر بیش از یک دقیقه از زمان برداشتن آن از گیاه مادر گذشته باشد، در آب قرار دهید، مطمئن شوید که فقط ساقه زیر آب است.

 

  4)     هر هفته آب گیاه را با آب گرم تازه عوض کنید. در عرض دو تا چهار هفته، اولین ریشه ها در پایین برگ تشکیل می شوند.

 

گل بنفشه آفریقایی

 

55)     یک قطره کود مایع گیاهان آپارتمانی را به آب اضافه کنید.

 

  6)     یک یا دو ماه پس از ظاهر شدن ریشه ها، می بینید که یک برگ ریز بنفشه آفریقایی در کنار پایه ساقه رشد می کند: این گیاه جدید شماست. برگ مادر در نهایت پژمرده خواهد شد. هنگامی که این اتفاق افتاد به آرامی آن را از روی برگ بچه جدا کنید.

  7)     هنگامی که اندازه برگ جدید حداقل سه و نیم سانتی متر شد، آن را در یک ظرف کوچک پر از خاک بنفشه آفریقایی قرار دهید و خاک گیاه را مرطوب نگه دارید.

 

 

معرفی انواع بنفشه آفریقایی

مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر، گونه‌های مختلف زیادی از بنفشه آفریقایی وجود دارد که به عنوان یک گیاه زینتی گلدار برای محل یا منزل خود می‌توانید از داشتن آن لذت ببرید.

به طور رسمی فرقه استرپتوکارپوس (Saintpaulia) شامل 10 گونه است. اما تعداد هیبریدهای موجود (ثبت شده یا غیر ثبت شده) تقریباً نا محدود است.

بسیاری از آنها از Saintpaulia ionantha، اولین بنفشه آفریقایی که به طور رسمی معرفی شد، نشات می گیرند. اما برخی از آنها با گونه های دیگر مخلوط شده اند.  در واقع انواع بنفشه آفریقایی در رنگ های مختلف، در هر سایه بنفش، آبی، قرمز، صورتی و سفید وجود دارد.

در اینجا تعدادی از انواع بنفشه آفریقایی را معرفی کردیم:

1) بنفشه آفریقایی (شاهزاده ایرانی ) :

گونه‌ای مینیاتوری با گل‌های بنفش آبی و برگ‌های گوشتی و صدفی.

بنفشه شاهزاده ایرانی

2) بنفشه آفریقایی ( Pixie Blue ) :

گونه ای مینیاتوری دنباله دار با تک گل های بنفش مایل به آبی.

بنفشه آبی

3) بنفشه آفریقایی Optimara Little Maya :

گونه ای نیمه مینیاتوری با گل های زرشکی و برگ های قلبی شکل با پشت قرمز.

 بنفشه آفریقایی مایای کوچک

4) بنفشه آفریقاییOptimara Rose Quartz:

پگونه ای مینیاتوری با گل های صورتی و برگ های سبز براق.

بنفشه رز کوارتز

5) بنفشه آفریقایی Lonestar Snowstorm:

گونه ای استاندارد با شکوفه های سفید و نیمه دوتایی با مرکز زرد ریز.

جمع‌بندی

گل بنفشه‌ی آفریقایی از زیباترین گل های مناسب محل کار و منزل شماست. در این مقاله درباره‌ی نگهداری،

روش تکثیر و انواع گل بنفشه برای شما عزیزان گفته شد.

اگر این مقاله برای شما عزیزان نیز مفید واقع شده می‌توانید با به اشتراک گذاشتن این پست با دیگر

دوستداران گل بنفشه به آنها در آشنایی بیشتر با این گل چشم نواز کمک کنید.