مهاجران چینی نکاتی را در رسانه های اجتماعی برای سفر طولانی به مرز ایالات متحده و مکزیک پیدا می کنند

مهاجران چینی نکاتی را در رسانه های اجتماعی برای سفر طولانی به مرز ایالات متحده و مکزیک پیدا می کنند

FRONTON: لیهوا ووسفر او به ایالات متحده زمانی شروع شد که او کلمات “The Route” را پشت سر گذاشت، یکی از چندین هشتگ رایج در Douyin، همتای چینی TikTok، که به مهاجران توصیه می کند در سفرهای زمینی نامنظم در سراسر آمریکای لاتین به ایالات متحده آمریکا نیز شناخته می شود. آنلاین به عنوان “زیبای بزرگ”.
زمانی که مادر مجرد و دختر پنج ساله اش توسط گشت مرزی ایالات متحده در جاده ای خاکی در نزدیکی شهر دستگیر شدند. مرز آمریکا و مکزیک درست قبل از نیمه‌شب ۲ آوریل، وو گفت که برای دستورالعمل‌های دقیق سفرش، از جمله کفش (کروک‌ها و همچنین کفش‌های پیاده‌روی) و نحوه پیدا کردن و پرداخت یک راهنمای محلی قابل اعتماد، به رسانه‌های اجتماعی اعتماد کرده است.
دشواری دریافت ویزای ایالات متحده و پس لرزه های اقتصادی ناشی از قرنطینه های کووید در چین منجر به افزایش شدید اتباع چینی شده است که در مرز ایالات متحده و مکزیک حضور پیدا می کنند – و برخی از این ورودی ها، مانند وو، در مورد نحوه آنلاین شدن مهاجران یاد گرفتند. کارشناسان مهاجرت، وکلا و مقامات فعلی و سابق آمریکا به رویترز گفتند.
در طول سه هفته عکاسی و تهیه گزارش از یک منطقه مرزی دورافتاده در جنوب شرقی تگزاس، شاهد صدها نفر بود. مهاجران چینی عبور از ایالات متحده و مصاحبه با بیش از دوجین به زبان ماندارین.
همه مصاحبه شوندگان گفتند که ایده انتخاب مسیر زمینی به ایالات متحده را در رسانه های اجتماعی دریافت کرده اند و از تأثیرگذاران، گروه های خصوصی و نظرات برای برنامه ریزی سفر خود استفاده کرده اند.
حدود نیمی از آنها می‌گویند که در چین صاحب مشاغل کوچک بوده‌اند: فروشگاه‌های آنلاین، یک مزرعه گوسفند، یک شرکت تولید فیلم.
برخی از آنها صلیب می‌پوشیدند و انجیل‌هایی به زبان چینی حمل می‌کردند و می‌گفتند که آنها مسیحی هستند که احساس می‌کنند نمی‌توانند آزادانه دین خود را در خانه انجام دهند. قانون اساسی چین آزادی مذهبی را تضمین می کند، اما در سال های اخیر منتقدان از جمله دولت ایالات متحده می گویند پکن محدودیت های مذاهب را تشدید کرده است که به عنوان چالشی برای اقتدار حزب کمونیست حاکم تلقی می شود.
سفارت چین در واشنگتن در ایمیلی اعلام کرد که دولت با مهاجرت غیرقانونی که “یک موضوع بین المللی است که نیاز به همکاری بین کشورها دارد” مخالف است. این سازمان به درخواست برای اظهار نظر در مورد موضوع آزادی مذهبی پاسخ نداد.
رویترز پیش از این گزارش داده بود که اپلیکیشن ویدئویی کوتاه Douyin، متعلق به مالک TikTok، ByteDance، یکی از منابع اصلی درآمد کلی این غول فناوری چینی است. ByteDance، که همچنین مالک Xigua Video است، به درخواست‌ها برای نظرات پاسخ نداد.
بر اساس آمار گمرکات و حفاظت مرزی ایالات متحده، دستگیری اتباع چینی در مرز ایالات متحده و مکزیک در شش ماه از اکتبر 2022 به بیش از 6500 نفر رسید که بالاترین رکورد ثبت شده و بیش از 15 برابر افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل است. داده های CBP)
داده‌های CBP نشان می‌دهد در حالی که تنها بخشی از صدها هزار مهاجری که به مرز جنوب غربی رسیده‌اند، چینی‌ها سریع‌ترین رشد جمعیتی را در آن شش ماه داشته‌اند.
در 16 مارس، مامور گشت مرزی CBP، گلوریا چاوز، مامور گشت مرزی CBP در بخش دره ریو گراند که فرونتون را شامل می‌شود، گفت که این افزایش “به دلیل پیچیدگی‌های مانع زبانی بر نیروی کار ما فشار می‌آورد و پردازش را طولانی‌تر می‌کند.”
CBP به یک درخواست دقیق برای اظهار نظر پاسخ نداد.
حتی قبل از فروپاشی کسب و کارش، وو گفت که مهاجرت را راهی برای فرار از تبعیض می دانسته که به گفته خودش به عنوان یک مادر مجرد مجرد تجربه کرده است. تصمیم او برای ترک چین در طول قرنطینه مرتبط با کووید در ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر، که عمده‌فروش آنلاین لوازم آرایشی که او از شهر شرقی Yiwu اداره می‌کرد را ویران کرد، محکم شد.
وقتی کووید تحویل بسته‌ها را در چین کنترل کرد، وو گفت که فروش او از حدود شش میلیون یوان (871000 دلار) به یک میلیون یوان (145000 دلار) کاهش یافت.
وو ابتدا به دریافت ویزای توریستی ایالات متحده و اقامت بیش از حد فکر می کرد، اما یک آژانس مسافرتی به او توصیه کرد که بعید است به عنوان یک مادر مجرد ویزا بگیرد.
بر اساس داده‌های وزارت امور خارجه، نرخ امتناع اتباع چینی برای رایج‌ترین ویزاهای بازدیدکننده ایالات متحده در سال مالی 2021 به 80 درصد و در سال 2022 به بیش از 30 درصد رسید، که دو سال بالاترین رکورد در تاریخ است. در حالی که صدور روادید ایالات متحده در سطح جهانی عمدتاً به سطح قبل از همه گیری بهبود یافته است، تعداد ویزای ایالات متحده صادر شده از چین در سال گذشته 90 درصد کمتر از سطح قبل از همه گیری در سال 2019 باقی مانده است.
دارندگان ویزا و افرادی که از مرز عبور می کنند، می توانند در صورت ترس از آزار و اذیت در خانه، در بدو ورود درخواست پناهندگی کنند. بر اساس داده های وزارت دادگستری ایالات متحده، پناهجویان از چین در 58 درصد مواقع در دادگاه مهاجرت ایالات متحده پیروز شدند.
وزارت امور خارجه در بیانیه ای ایمیلی اعلام کرد سال های 2021 و 2022 «سال های استانداردی نبودند». این سازمان گفت که انتظار می رود صدور ویزا افزایش یابد زیرا چین “پس از پایان سیاست کووید صفر” به عقب ماندگی گذرنامه و از سرگیری سفرهای هوایی خود ادامه می دهد.
دیگر شهروندان چینی مانند وو منتظر نشدند.
وو با مرور فیدهای رسانه های اجتماعی خود، با “بائوزای” یک شخصیت اینترنتی مواجه شد که ده ها هزار دنبال کننده در Douyin، Xigua Video، یوتیوب و توییتر با ارسال ویدئوهایی در مورد مهاجرت خود به ایالات متحده به دست آورد.
رویترز نتوانست هویت بائوزای را به طور مستقل تأیید کند و در پیام‌هایی به رویترز، او اینفلوئنسر بودن را رد کرد و گفت که او فقط یک مهاجر است.
حساب اصلی Baozai “Baozai adventure the world only” به دلیل نقض “مقررات خود انضباطی جامعه” به عنوان “مسدود” در Douyin نشان داده شده است.
او اکنون با یک حساب کاربری جدید با همین نام در Douyin پست می گذارد و به محتوای زندگی خود در ایالات متحده پایبند است.
Douyin به درخواست برای اظهار نظر در مورد Baozai پاسخ نداد.
وو گفت که BMW دست دوم خود را فروخته و حدود 10000 یوان (1450 دلار) از خانواده و دوستانش قرض گرفته است. او و دخترش به اکوادور پرواز کردند – جایی که اتباع چینی می‌توانند بدون ویزا وارد شوند – و طبق توصیه‌هایی که در Douyin یافت، به دنبال واکسیناسیون برای تب زرد شدند.
قبل از رفتن به منطقه جنگلی خائن در مرز کلمبیا و پاناما که به نام دارین گپ معروف است، ایده خوبی بود.
در کلینیک در کیتو وو گروهی از مهاجران چینی را پیدا کردند که با یک راهنمای محلی کلمبیایی که فقط با نام کوچکش «کارلوس» شناخته می‌شد تماس گرفته بودند.
وو گفت: «او یک سلبریتی اینترنتی در چین است.
وو و چندین مهاجر دیگر گفتند که کارلوس و همکارانش حدود 1230 دلار برای هر بزرگسال و 700 دلار برای هر کودک برای ترتیب دادن سفر و هتل‌ها از اکوادور به پاناما از جمله سفر با راهنما از طریق دارین دریافت کردند.
وو و سایر مهاجران گفتند که چادرها و اسب های جنگلی نیز برای بخشی از سفر با هزینه اضافی در دسترس بودند.
یک خبرنگار رویترز از طریق شماره ای که در Douyin به اشتراک گذاشته شده بود، با یک مرد کلمبیایی تماس گرفت که وقتی کارلوس خطاب شد، پاسخ داد. کارلوس که از ذکر نام کامل خود خودداری کرد و گفت که کسی را به طور غیرقانونی از مرزها عبور نداده و از مهاجران پول نگرفته است. اما او گفت که به برخی از چینی هایی که به دنبال بلیط اتوبوس و کشتی هستند کمک کرده است.
“سال گذشته به یک مرد چینی که گم شده بود لطفی کردم. به او کمک کردم تا یک سواری پیدا کند و سپس از طریق آن شماره من به اشتراک گذاشته شد.”
او گفت که تماس‌گیرندگان را به یکی از دوستانش در اکوادور که راننده اتوبوس است ارجاع می‌دهد و او را شناسایی نکرده است. او گفت: «من با کسی همراهی نمی‌کنم، نمی‌خواهم با کشورم یا با قانون مشکلی ایجاد شود. رویترز نتوانست به طور مستقل حساب او را تأیید کند.
رویترز سایر حساب‌های رسانه‌های اجتماعی را یافت که به زبان ماندارین در مورد عبور از مرز ایالات متحده و مکزیک توصیه می‌کردند.
یک پست توییتری در تاریخ 7 آوریل از حساب کاربری به نام لی گاگا می گوید که قاچاقچیان محل ماموران گشت مرزی ایالات متحده را بر روی نقشه ها مشخص می کنند و به مهاجران توصیه می کنند که چگونه به آنها تسلیم شوند.
“البته می توانید امتحان کنید و بدوید، اما این توصیه نمی شود.”
در پست‌ها و پیام‌هایی که با رویترز رد و بدل شد، کاربر توییتر با نام لی گاگا گفت که پس از یک سفر 37 روزه اکنون در منطقه نیویورک است.
توییتر در چین مسدود شده است، اما کاربران ممکن است بتوانند از طریق VPN یا شبکه‌های خصوصی مجازی به این پلتفرم دسترسی داشته باشند که به کاربران اینترنت اجازه می‌دهد به سایت‌های خارج از کشور دسترسی داشته باشند که توسط مقامات ممنوع شده است.
پوستر توییتری ادامه داد: “تنها بعد از سه روز و سه شب آزاد شدم. شانس آوردم زیرا سیاست مرزی اخیرا خوب بوده است.”